Gå til innhold

De aller rikeste = næringslivet (om demagogi)

Anbefalte innlegg

Tror du virkelig at rokker ved noe som helst ved å (egentlig ikke klare å) vise til at politikere innimellom bruker noen språklige vendinger kan kan gagne deres sak?

Reaksjonene, personangrep og mangel på argument, tyder på det.

Men on topic fra nå av, please?!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror du virkelig at rokker ved noe som helst ved å (egentlig ikke klare å) vise til at politikere innimellom bruker noen språklige vendinger kan kan gagne deres sak?

Reaksjonene, personangrep og mangel på argument, tyder på det.

Men on topic fra nå av, please?!

Jeg har ikke angrepet deg. Bare det litt sørgelige eksempelet ditt på politisk retorikk.

Lenke til kommentar

Å si "de aller rikeste" er ikke mer enn å si akkurat det. Så får det være opp til hver enkelt å forstå hva han mener med det.

Jo, det er å underslå at det i stor grad dreier seg om næringslivet, og Stoltenberg forsøker i stedet å gi inntrykk av at det dreier seg om usolidarisk egoisme.

Btw, kommentar til tidligere. Jeg er ikke objektivist. Og når jeg kommer på flere av Stoltenbergs standardfraser, skal jeg med glede gjenta dem i denne tråden. :yes:

Men det er bare å følge med og være oppmerksom når mannen snakker.

Ok, hva er du da?

On topic:

Han snakker ikke om næringslivet. I den grad han gjør det så snakker han om de som eier næringslivet.

Det er faktisk ikke det samme. Adre ganger snakker han om "næringslivet". Da snakker han ikke "de aller rikeste".

Jeg tror du må finne deg i at språklige uttrykk kan tolkes på mange måter, og at dette utnyttes av oss språkbrukere hele tiden.

Lenke til kommentar
Og når jeg kommer på flere av Stoltenbergs standardfraser, skal jeg med glede gjenta dem i denne tråden.  :yes:

Standardfrasene er et produkt av den vestlige verdens (som kapitalismen står for)styggedom: Medierådgivere.

Der er jeg faktisk 100% enig med deg. Det lukter skikkelig medierådgiver-i-bakgrunnen når Stoltenberg snakker.

Og jeg reagere med avesjoner på dette, noe som kanskje også går frem av denne tråden. :lol:

Lenke til kommentar
Ok, hva er du da?

On topic:

Han snakker ikke om næringslivet. I den grad han gjør det så snakker han om de som eier næringslivet.

Det er faktisk ikke det samme. Adre ganger snakker han om "næringslivet". Da snakker han ikke "de aller rikeste".

Jeg tror du må finne deg i at språklige uttrykk kan tolkes på mange måter, og at dette utnyttes av oss språkbrukere hele tiden.

Stoltenberg snakker om høyresidens skattelette. Dette er en skattelette rettet mot næringslivet. Ergo er temaet næringslivet når Stoltenberg snakker om 'skattelettelse til de rike'. Men Stoltenberg prøver å gi inntrykk av at skatteletten er rettet mot rike enkeltpersoner. Eller 'de som har mest', som er et annet favorittutrykk.

Off topic:

Det jeg har til felles med objektivistene her inne, er at jeg er for kapitalisme og mot sosialisme. Jeg tror på kapitalisme som beste måten å skape en sunn økonomi.Og jeg anser en sunn økonomi for det beste utgangspunkt for å møte samfunnets utfordinger. Ellers er jeg indivdualist, jeg har tro på enkeltindivider. Alle enkeltindivider, ikke bare mitt eget. En nødvnedig påpekelse fordi noen lever i villfarelsen at individualisme=egoisme. Og jeg er verdikonservativ. Det vil si at jeg tror på konservering av verdier. Jeg tror at verdier er noe varig som ikke endrer seg. Et grunnleggende utgangspunkt all politikk bør baseres på. Det siste har jeg forresten til felles med objektivistene. Men jeg er ikke enige med objektivistene om at disse verdiene er objektive. Og jeg er ikke enig med mange av objektivistenes konklusjoner.

Lenke til kommentar
Stoltenberg snakker om høyresidens skattelette. Dette er en skattelette rettet mot næringslivet. Ergo er temaet næringslivet når Stoltenberg snakker om 'skattelettelse til de rike'. Men Stoltenberg prøver å gi inntrykk av at skatteletten er rettet mot rike enkeltpersoner. Eller 'de som har mest', som er et annet favorittutrykk.

NEI, det er en skattelette som kommer eiern av næringslivet og andre med mye penger til gode. Dette er "de aller rikeste".

Næringslivet er faktisk de bedriftene som mange av disse eier eller jobber i.

Kan ikke skjønne at du ikke ser forskjell på to såpass enkle begreper.

Off topc:

Nevn fem ikke-objektive varige verdier som ikke endrer seg da.

Lenke til kommentar

NEI, det er en skattelette som kommer eiern av næringslivet og andre med mye penger til gode. Dette er "de aller rikeste".

Off topc:

Selvsagt ser jeg forskjell på disse to tingene. Men det at rike enkeltpersoner får skattelette er en nødvendig konsekvens av en skattepolitikk som tilrettelegger for næringslivet. Man kan ikke skatte bedrifter ekstra fordi de eies av privatpersoner. (Eller mener du eller Stoltenberg man kan det?).

Off topic:

Det er ikke verdiene i seg selv som er varige, men ens tro på verdiene. Det er tillatt å vingle litt i politikken, men grunnverdiene bør bestå. Og jeg kan nevne: Frihet, trygghet, demokrati (rett til valg av egne ledere, og dermed er demokrati en nødvendighet), forskjeller (vi er alle forskjellige, vi er ikke like. Og forskjeller er generelt en forutsetning for utvikling.), respekt og individualisme (troen på at de aller fleste mennesker kan og vil bidra positivt, dersom det legges til rette for dette).

Lenke til kommentar

Off topc:

Selvsagt ser jeg forskjell på disse to tingene. Men det at rike enkeltpersoner får skattelette er en nødvendig konsekvens av en skattepolitikk som tilrettelegger for næringslivet. Man kan ikke skatte bedrifter ekstra fordi de eies av privatpersoner. (Eller mener du eller Stoltenberg man kan det?).

Off topic:

Det er ikke verdiene i seg selv som er varige, men ens tro på verdiene. Det er tillatt å vingle litt i politikken, men grunnverdiene bør bestå. Og jeg kan nevne: Frihet, trygghet, demokrati (rett til valg av egne ledere, og dermed er demokrati en nødvendighet), forskjeller (vi er alle forskjellige, vi er ikke like. Og forskjeller er generelt en forutsetning for utvikling.), respekt og individualisme (troen på at de aller fleste mennesker kan og vil bidra positivt, dersom det legges til rette for dette).

Det er jo personskatt han snakker om. Har du ikke fått med deg det?

Lenke til kommentar

Nei, om det var så enkelt og nyansert. :lol:

Apropos personskatt. Når det gjelder personskatten så er det en nødvendighet at de rikeste får mest skattelette. Ettersom x prosent av mye er mer enn x prosent av lite.

Personskatt har for øvrig også påvirkning på næringslivet, ettersom det er mange enkeltpersoner som tjener penger på næringsvirksomhet.

Lenke til kommentar

Nei, om det var så enkelt og nyansert. :lol:

Apropos personskatt. Når det gjelder personskatten så er det en nødvendighet at de rikeste får mest skattelette. Ettersom x prosent av mye er mer enn x prosent av lite.

Personskatt har for øvrig også påvirkning på næringslivet, ettersom det er mange enkeltpersoner som tjener penger på næringsvirksomhet.

Der hoppet jeg av denne..

Lenke til kommentar

Apropos Stoltenberg og «de aller rikeste»: Når han kaller skattelettelser å «gi mer til de som har mest fra før» (Halvorsen har formuleringen «gi mer til de som trenger det minst»), impliserer han at individets produksjon ikke er dets egen eiendom, men tvert imot statens. Man får ikke beholde 30 % av inntekten sin, man får 30 % av inntekten i gave fra staten. Prinsipielt betyr ikke dette noe annet enn at staten eier sine innbyggere.

Lenke til kommentar
Det er revnende likegyldig hva Stoltenberg sier i valgkampen. I posisjon, ja selv i opposisjon, fører "Arbeiderpartiet" høyrepolitikk.

Ja, vi får se nå som han får et annet selskap. Jeg tror for øvrig at han har skjønt at "den tredje vei" heller ikke var veien til himmelen....

Lenke til kommentar
Man får ikke beholde 30 % av inntekten sin, man får 30 % av inntekten i gave fra staten. Prinsipielt betyr ikke dette noe annet enn at staten eier sine innbyggere.

Eventuelt at statens innbyggere er dens deleiere.

Disse pengene går faktisk med på å betale sykehusoppholdet til mormoren din. Veiene du kjører på til og fra jobb. Parken barna dine leker i. Brøyting. Strøing. Offentlige ansatte som for eksempel politi, brannvesen, rørleggere, elektrikere, snekkere osv. Og for ikke å snakke om hvor mange forskningsgrupper, bedrifter, kulturaktiviteter med mer som får statlig tilskudd, bare for å bidra til et bedre samfunn.

Vi vet begge at vi to har ulike politiske preferanser.

Men jeg følte bare at det trengte å bli sagt. ;)

Lenke til kommentar
Man får ikke beholde 30 % av inntekten sin, man får 30 % av inntekten i gave fra staten. Prinsipielt betyr ikke dette noe annet enn at staten eier sine innbyggere.

Eventuelt at statens innbyggere er dens deleiere.

Disse pengene går faktisk med på å betale sykehusoppholdet til mormoren din. Veiene du kjører på til og fra jobb. Parken barna dine leker i. Brøyting. Strøing. Offentlige ansatte som for eksempel politi, brannvesen, rørleggere, elektrikere, snekkere osv. Og for ikke å snakke om hvor mange forskningsgrupper, bedrifter, kulturaktiviteter med mer som får statlig tilskudd, bare for å bidra til et bedre samfunn.

Vi vet begge at vi to har ulike politiske preferanser.

Men jeg følte bare at det trengte å bli sagt. ;)

Og for ikke å glemme: har betalt for utdannelsen din. Tror jeg da :hmm::hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...