Gå til innhold

Valgets kval; fire gamle skjermkort

Anbefalte innlegg

Nå trenger jeg hjelp av noen med eksepsjonell peiling på skjermkort: En kompis av meg låner skjermkortet mitt, og da fikk jeg valget mellom 4 kort jeg låner av han. Det jeg lurer på er hvilket som har best bildekvalitet (2D), men 3D-gjør heller ikkenoe.

Kort nr. 1

Et Hercules kort som det står "Dynamite 3D/GL" Bakpå. Ellers har det en mikroskopisk kjøleribba av plast på GPU. Er dessuten 8 RAM-ting på den som det står MoSys SGRAM på.

Kort nr. 2

Det står S3 Virge On Board på GPU, som forøvrig ikke har noen form for kjøling på seg. Det er en høy brikke på som kan minne noe om en BIOS-sak, fire lavere brikker som det står "ALLIANCE" på, og fire andre brikker med en brun ramme rundt som det står "LGS" på.

Kort nr. 3

Et lite Ati-kort som det står Ati 3D på GPU, ellers er det en liten brikke med brun ramme rundt som det står "Rage 2C" på. Også er det fire minne(?)brikker på.

Kort nr. 4

Et Matrox-kort på størrelse med dagens skjermkort. Det har to slike VGA-sak-utganger (kommer ikke navnet). Ellers har det en karakteristisk plate på ca 4× cm som er koplet til noe som kan likne på to IDE-tilkoplinger, bare litt mindre pinner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville nok satset på kort 3 eller 4. Hercules Dynamite hadde jeg aldri skikkelig sansen for, og S3 kortene, selv om de var helt "ok", var heller ikke noe spesielt bra.

Quote:

Et lite Ati-kort som det står Ati 3D på GPU, ellers er det en liten brikke med brun ramme rundt som det står "Rage 2C" på. Også er det fire minne(?)brikker på.

Tydeligvis et ATI Rage kort av ett eller annet slag. Jeg aner ikke hvilken generasjon av ATI dette er, men ATI har gjennomgående veldig god 2d kvalitet.

Quote:

Et Matrox-kort på størrelse med dagens skjermkort. Det har to slike VGA-sak-utganger (kommer ikke navnet). Ellers har det en karakteristisk plate på ca 4× cm som er koplet til noe som kan likne på to IDE-tilkoplinger, bare litt mindre pinner.

Dette høres mistenkelig ut som et Matrox Millenium kort. Jeg har et identisk selv, selv om jeg "pensjonerte" det for mange år siden. Jeg tok vare på det i tilfelle jeg noensinne skulle trenge et bra skjermkort av "gammel type". De små "IDE tilkoblingene" er kontaktpunkter til ekstra minne. Du fikk oppgraderingsmoduler den gang :smile: Standard Matrox Mill. kort hadde 4 MB minne, med oppgraderingsmulighet til 8. Så hvis du har en overliggende plate over disse punktene, så har det kortet "hele" 8 MB minne :smile:

Av de fire, ville jeg uten tvil valgt Matroxkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...