Gå til innhold

Ny Mac Mini (4490 kroner)


Anbefalte innlegg

Zapchud: Du skjønner fortsatt ikke problemstillingen. Prøv iallefall å sette deg inn i hva noen skriver, før du svarer. Det er ingen som snakker om direkte konvertering fra dollar her, men at de priser en $100-lapp ulikt.

 

Hamlet: Godt forsøk, men ingen sigar. Det du skriver gjelder også overalt ellers i verden, og er av den grunn ikke en gyldig sammenligning. Virker ikke som du heller skjønner problemstillingen.

Jeg tror det faktisk er lettest å sitere West Wing:

 

TOBY

The pills cost 'em four cents a unit to make.

 

JOSH

You know that's not true. The second pill cost 'em four cents; the first pill cost 'em

four hundred million dollars.

 

En dollar er ikke alltid en dollar. Dette er en ikke-sak.

Prøver igjen jeg: De eksemplene du siterer er universelle, og kan ikke sammenlignes med denne situasjonen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Zapchud: Du skjønner fortsatt ikke problemstillingen. Prøv iallefall å sette deg inn i hva noen skriver, før du svarer. Det er ingen som snakker om direkte konvertering fra dollar her, men at de priser en $100-lapp ulikt.

Linuxguru, prøv å forklare deg bedre om du ikke vil ha at folk ikke forstår hva problemet ditt er. Det er ikke så innlysende for meg hva som står på, det er hele grunnen til at jeg spurte for å få deg til å forklare deg bedre.

 

Problemet er ikke nødvendigvis at de priser en hundrelapp dollar annerledes, men at de trolig har en fast startkostnad på begge modellene som er ulik den i USA. Når det er så lite penger som det er snakk om har jeg forståelse for at Apple, i et høykostland som Norge, velger å ha en litt høyere startpris i forhold til hva den amerikanske prismodellen skulle tilsi. Jeg fatter fremdeles ikke at du greier å henge deg opp i dette.

Lenke til kommentar
la merke til at man kunne koble til en vanlig toknappers mus her... lurer på om denne macen er kraftig nok og om det finnes program som gjør at jeg i tilleg til mac osx kan legge inn windows xp på den?

 

fordi det er jo en del ting jeg vil bruke som jeg har på pcen min...

 

la oss si et spill da... som bare fungerer på windows. kaan jeg da legge inn windows xp og bruke spillet i det??

 

og er den kraftig nok for det?

noen som kan hjelpe meg eller i stedet for å krangle om hvordan apple priser produktene sine...

Lenke til kommentar
la merke til at man kunne koble til en vanlig toknappers mus her... lurer på om denne macen er kraftig nok og om det finnes program som gjør at jeg i tilleg til mac osx kan legge inn windows xp på den?

 

fordi det er jo en del ting jeg vil bruke som jeg har på pcen min...

 

la oss si et spill da... som bare fungerer på windows. kaan jeg da legge inn windows xp og bruke spillet i det??

 

og er den kraftig nok for det?

noen som kan hjelpe meg eller i stedet for å krangle om hvordan apple priser produktene sine...

For Guds skyld, les din egen tråd som er plassert under "Mac Programvare". Vi har svart!

Lenke til kommentar
:blush: sorry at jeg ikke sjekket posten min først...

 

sånn er det med oss pc brukere vet du:P neida takk for alle svar. men så det er IKKE mulig å kjøre spill gjennom en modulert windows?

 

Edit: legger dette i den andre posten også

Alt er mulig. Prøver du å spille en gammel versjon av Championship Manager eller X-COM gjennom Virtual PC går det nok greit. Prøver du deg på, tja, Doom 3 går det ikke greit. Småspill som ikke er kravstore -- spesielt på grafikk -- bør kjøre OK, mens tunge spill kan du glemme.

 

Det finnes en del gode spill til Mac da.

Lenke til kommentar

Problemet ligger vel i OpenGL, DirectX også videre bruker grafikkortet direkte, og det vil nok ikke fungere i VirtualPC.

Det vil si, Virtual PC er jo et MS produkt, slik som DirectX...

 

Når det er sagt, jeg har aldri brukt Virtual PC 7.

 

Forresten: Jeg fikk min Mac mini på onsdag :) Veldig fornøyd, men angrer på bare 512 MB Ram, kommer til å oppgradere til 1024 når prisen går ned.

Lenke til kommentar
Jeg fikk min Mac mini på onsdag :) Veldig fornøyd, men angrer på bare 512 MB Ram, kommer til å oppgradere til 1024 når prisen går ned.

Kjøpte nå i dag en 1.25Gzh uten den ekstra ramen. Installerer selv, går sikkert greit det? Har nemlig en 1gb ddr sdram-brikke liggende fra førav, så det er jo kjempekjekt. Må bare få kjøpt meg en firewire hub og en usb hub som ser nogenlunde pen ut. Denne f.eks. ? http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1305392 Er jo omtrent 100% lydløs da.. Legger hodet inntil, virker som om skjermen lager mer lyd jo (23" til apple funker fint det, ikke noe etterslep/lagging slik jeg var redd for. 32mb er tross alt ikke så mye for en oppløsning på 1920x1280).

Lenke til kommentar

Jeg var innom eplehuset i går, men rakk ikke å sjekk mini'en. På bilder ser den utrolig lekker ut, og jeg vurderer å kjøpe den men jeg trenger noen svar:

 

1. Jeg har hørt at man kan bruke en vanlig skjerm, men da jeg så bilda på http://www.apple.com/no/macmini/specs.html ser det ut som det er en annen skjerminngang. Stemmer det?

 

2. Hva kan jeg bruke den til? :blush:

Har allerede en bærbar pc som jeg er veldig fornøyd med. Bruker den mye til photoshop, ironcad osv. Trenger jeg da en mac?

 

For de som ikke har fått det med seg er det 5% rabatt for studenter på eplehuset. Dvs mini koster ca 4000 :)

Lenke til kommentar
Jeg var innom eplehuset i går, men rakk ikke å sjekk mini'en. På bilder ser den utrolig lekker ut, og jeg vurderer å kjøpe den men jeg trenger noen svar:

 

1. Jeg har hørt at man kan bruke en vanlig skjerm, men da jeg så bilda på http://www.apple.com/no/macmini/specs.html ser det ut som det er en annen skjerminngang. Stemmer det?

Ingen forstyrrelser

 

 

Apples ingeniører har ikke spart på grafikken. DVI overfører et flimmerfritt digitalt signal fra en digital plassering i grafikkhukommelsen til en digital plassering på skjermen. Derfor drar Mac mini, i motsetning til PCer til budsjettpris, full nytte av en DVI-skjerm. Du har kanskje ikke har en slik stående, men du kan alltids, i motsetning til med rimelige PCer, bruke en du skaffer senere.

 

 

Bruk det du har

 

 

Hvis du allerede har en VGA-skjerm, er det bare å koble den til med adapteren som fulgte med Mac mini. Dette betyr at du kan bruke nesten alle eldre CRT-skjermer eller LCD-flatskjermer med Mac mini.

Lenke til kommentar
Var innom en mac butikk i dag, der fikk jeg høre at det ikke var mulig å bruke ekstern brenner til mac mini uten å bruke noe hacks eller noe. Noen som vet noe mer om dette?

Du er feilinformert. Mac os x støtter eksterne brennere, og iDVD er ikke lengre begrenset til å å bruke Apple sin brenner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...