Gå til innhold

Ny Mac Mini (4490 kroner)


Anbefalte innlegg

Kunne sikkert fått mer for samme pris hvis man kjøpte IBM-kompatibel PC, men noe av poenget her var at det skulle være Mac. :)

Det stemmer veldig godt at du hadde fått mer rent fysisk iallfall. Sliter veldig med å finne en vanlig PC som matcher Mac mini i størrelse og specs. :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som tror at man i Norge vil oppgradere fra 4x superdrive til 8x superdrive i nærmeste tid? Slik som de gjorde i USA? Hvis ikke tror jeg at jeg bestiller en i neste uke. Jeg vil så gjerne ha en liten søt mac i tillegg.

I USA er de nå nede i 4x igjen. Det må ha vært en glipp.

Lenke til kommentar
I USA er de nå nede i 4x igjen. Det må ha vært en glipp.

Var på Mac & Carry i dag. Der visste de ikke noe om 8x Superdrive. Skulle gjerne hatt en 8x da.

 

Dessverre hadde de ingen demo-modell inne en gang.. enda. Fikk beskjed om å komme tilbake mot slutten av uken. Tror jeg skal gå for en 1,42 Ghz med 1gb ram og superdrive. Høres det bra ut?

Lenke til kommentar
Ville gått for ekstern brenner, regner også med du ikke kommer til å kjøpe alt minne fra apple.

Ble plutselig litt i tvil her. Er det virkelig verdt de ekstra pengene med 40 gb mer internt og den lille ekstra cpu-kraften? Jeg mener, jeg har jo alt av harddisker eksternt fra før av( 4xLaCie disker) Så det er vel egentlig bare den lille ekstra cpu-kraften som muligens skulle få meg til å velge den dyreste modellen. G4 er jo også tross alt ganske så godt "oppbrukt" og tynet til det ytterste. Du tror altså at en ekstern FireWire-brenner vil være et bedre alternativ?

 

Denne f.eks.:

 

http://mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=38850

 

?

Endret av eckmann
Lenke til kommentar
Ble plutselig litt i tvil her. Er det virkelig verdt de ekstra pengene med 40 gb mer internt og den lille ekstra cpu-kraften? Jeg mener, jeg har jo alt av harddisker eksternt fra før av( 4xLaCie disker) Så det er vel egentlig bare den lille ekstra cpu-kraften som muligens skulle få meg til å velge den dyreste modellen. G4 er jo også tross alt ganske så godt "oppbrukt" og tynet til det ytterste. Du tror altså at en ekstern FireWire-brenner vil være et bedre alternativ?

 

Denne f.eks.:

 

http://mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=38850

 

?

De 150mhz ekstra (eller hva det var) fører jo bare med seg mer varme. Angående harddisk, kan jo denne oppgrades senere, til f.eks. en 100gb 2,5" på 7200 rpm. Dette er selvsagt avhengig av at noen lanserer et slikt produkt i framtida.

 

Tenkte faktiskt på den brenneren da jeg skrev innlegget i stad, den koster forsåvidt 1200kr på netshop (firewire-utgave).

 

Husk å velge Apple store education når du kjøper ;)

Lenke til kommentar
Husk å velge Apple store education når du kjøper ;)

Da sparer jeg jo plutselig en haug med penger. Ante ikke noe om Education, takk skal du ha. Da blir det en Mac mini, den billigste modellen da, til 4200kr. Med 1 Gb ram og ekstern brenner. Skjermen ble plutselig 1500,- billigere også. Går for 23". Nå begynner jeg å glede meg.

 

(Noen ram-brikker å anbefale forresten?)

 

EDIT: Noen som har noen formening om hvordan Mac min vil takle 1920x1280? 32mb er jo tross alt litt lite videominne og med Tiger som kommer, så vil den kanskje ikke takle det så bra?

Endret av eckmann
Lenke til kommentar
Det blir nok litt trist å la en mini dra en 23" luksusskjerm med slik oppløsning. Du kan jo prøve, men en PowerMac hadde absolutt vært å foretrekke. Bare synd at de absolutt skal koste over dobbelt så mye. :|

Jeg har 20" på pcen min og 23" på PM G5 nå, men jeg vil ha 23" på mac mini også ... Men jeg kan jo alltids prøve, og komme med tilbakemelding på hvor tregt det går. Mac minien skulle jo ikke brukes til annet enn iTunes, iChat/MSN Messenger og Word, kanskje Photoshop om den taklet det. Og selvsagt surfing på internett. :love:

Endret av eckmann
Lenke til kommentar

Jeg er også svært fristet av Mac mini, men prisingen her i Norge - og resten av Europa har jeg fått med meg - irriterer meg. De offisielle prisene på Mac Mini er henholdsvis $499 (NOK4490) og $599 (NOK5290) Forskjellen på $100 prises da til NOK800. All mulig logikk tilsier jo da at den billigste Mac Mini skulle kostet 5x$100, altså ca NOK4000.

 

Er det bare jeg som synes dette er helt bak mål? Apple kan jo neppe ro seg bort fra dette faktumet ved å skylde på logistikk, avgifter, skatt ol da den berømte $100-lappen over også er med i regnestykket... Burde ikke dette være en sak for noen EU-pamper?

Lenke til kommentar
(500 * 6,5) * 1,25 = 4 062,5

 

Du har forsåvidt et poeng, men de fleste utenlandske salg legger seg ofte en del over hva man har i USA, det er forsåvidt Apple som bestemmer prisen på sine egne varer.

Jo, men du skjønte ikke poenget. Skal liksom de $499 være mer verdt de da, enn den $100 opp til neste modell på $599. Dette har ikke noe med generelt prisnivå mellom USA og EU å gjøre. Prisingen her henger rett og slett ikke på greip, og det er rart ikke fler reagerer på dette.

Lenke til kommentar
Jeg er også svært fristet av Mac mini, men prisingen her i Norge - og resten av Europa har jeg fått med meg - irriterer meg. De offisielle prisene på Mac Mini er henholdsvis $499 (NOK4490) og $599 (NOK5290) Forskjellen på $100 prises da til NOK800. All mulig logikk tilsier jo da at den billigste Mac Mini skulle kostet 5x$100, altså ca NOK4000.

 

Er det bare jeg som synes dette er helt bak mål?

Jeg må innrømme jeg ikke helt klarer å se det fæle her. Altså - du synes det er et voldsomt problem at enheten koster 500 kroner mer enn den hadde gjort om prisen dens hadde blitt konvertert direkte fra dollar?

Lenke til kommentar
Jeg er også svært fristet av Mac mini, men prisingen her i Norge - og resten av Europa har jeg fått med meg - irriterer meg. De offisielle prisene på Mac Mini er henholdsvis $499 (NOK4490) og $599 (NOK5290) Forskjellen på $100 prises da til NOK800. All mulig logikk tilsier jo da at den billigste Mac Mini skulle kostet 5x$100, altså ca NOK4000.

 

Er det bare jeg som synes dette er helt bak mål? Apple kan jo neppe ro seg bort fra dette faktumet ved å skylde på logistikk, avgifter, skatt ol da den berømte $100-lappen over også er med i regnestykket... Burde ikke dette være en sak for noen EU-pamper?

Dette er overhodet ikke noe å hisse seg opp over.

 

0.5 liter Cola koster 12 kroner -- all mulig logikk tilsier da at 1.5 liter skal koste 36 kroner. Men den koster 16.50!!! AI AI AI. DRA INN EU DERE.

 

Noen ting kan ikke regnes om sånn helt uten videre.

Lenke til kommentar

la merke til at man kunne koble til en vanlig toknappers mus her... lurer på om denne macen er kraftig nok og om det finnes program som gjør at jeg i tilleg til mac osx kan legge inn windows xp på den?

 

fordi det er jo en del ting jeg vil bruke som jeg har på pcen min...

 

la oss si et spill da... som bare fungerer på windows. kaan jeg da legge inn windows xp og bruke spillet i det??

 

og er den kraftig nok for det?

Lenke til kommentar
Jeg er også svært fristet av Mac mini, men prisingen her i Norge - og resten av Europa har jeg fått med meg - irriterer meg. De offisielle prisene på Mac Mini er henholdsvis $499 (NOK4490) og $599 (NOK5290) Forskjellen på $100 prises da til NOK800. All mulig logikk tilsier jo da at den billigste Mac Mini skulle kostet 5x$100, altså ca NOK4000.

 

Er det bare jeg som synes dette er helt bak mål? Apple kan jo neppe ro seg bort fra dette faktumet ved å skylde på logistikk, avgifter, skatt ol da den berømte $100-lappen over også er med i regnestykket... Burde ikke dette være en sak for noen EU-pamper?

Dette er overhodet ikke noe å hisse seg opp over.

 

0.5 liter Cola koster 12 kroner -- all mulig logikk tilsier da at 1.5 liter skal koste 36 kroner. Men den koster 16.50!!! AI AI AI. DRA INN EU DERE.

 

Noen ting kan ikke regnes om sånn helt uten videre.

Zapchud: Du skjønner fortsatt ikke problemstillingen. Prøv iallefall å sette deg inn i hva noen skriver, før du svarer. Det er ingen som snakker om direkte konvertering fra dollar her, men at de priser en $100-lapp ulikt.

 

Hamlet: Godt forsøk, men ingen sigar. Det du skriver gjelder også overalt ellers i verden, og er av den grunn ikke en gyldig sammenligning. Virker ikke som du heller skjønner problemstillingen.

Endret av Linuxguru
Lenke til kommentar
Zapchud: Du skjønner fortsatt ikke problemstillingen. Prøv iallefall å sette deg inn i hva noen skriver, før du svarer. Det er ingen som snakker om direkte konvertering fra dollar her, men at de priser en $100-lapp ulikt.

 

Hamlet: Godt forsøk, men ingen sigar. Det du skriver gjelder også overalt ellers i verden, og er av den grunn ikke en gyldig sammenligning. Virker ikke som du heller skjønner problemstillingen.

Jeg tror det faktisk er lettest å sitere West Wing:

 

TOBY

The pills cost 'em four cents a unit to make.

 

JOSH

You know that's not true. The second pill cost 'em four cents; the first pill cost 'em

four hundred million dollars.

 

En dollar er ikke alltid en dollar. Dette er en ikke-sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...