MiNdNuMb Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 holder for tiden mest på med å knekke borr i en kobberskinn jeg har skaffa. har der noen tips om hvordan dette kan unngås? har knekket 3-4 borr så langt, så nå må jeg finne på noe lurt. Lenke til kommentar
Nitrob Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 først og fremst så må du holde boret rett! er veldig viktig med kjøling når du borrer i kobber! vis du bruker en vanelig drill så kjører du antagelig vis 10 ganger så fort som anbefalt Lenke til kommentar
MiNdNuMb Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 Takk skal du ha ! Jeg har nokk vært litt for ivrig ja. Noen spesielle borrtyper som anbefales ? Lenke til kommentar
Nitrob Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 ja du får kjøpt spesial bor til det men tviler på at du har behov får det:) Men vis du kjener noen som har en bor sliper eller du klarer og få slipt det ellers så hadde det vært en kjempe fordel! er ikke så alt for skarpe når du kjøper dem. Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 (endret) 5-56 kan gå som en nødløsning når man borer. Kjøler litt og smører bra. Har ikke prøvd det på kobber, men på stål og alu funker det greit i kjellerboden. Skal du bore dypt/langt i slike myke metaller (alu og kobber) bør du ofte trekke boren ut for å fjerne spon. Det har en tendens til å hope seg opp inni der og få boren til å kile seg. Endret 11. januar 2005 av OogaBooga Lenke til kommentar
MiNdNuMb Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 jeg skal borre 30 mm , med 2,5 mm borr.... det kilte seg ja. I tillegg knakk stativet for drillen sammen, kjøpte et billig skaberakk på Clas Olsson. advarer herved alle om å ligge unna det billigste borrstativet (198 kr) der, dat var trolig det værste kjøpet jeg har gjort. smøring og kjøling er oppfatta.... thx ! Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 (endret) Har det samme borstativet selv. Greit til sitt bruk, men for 2,5mm bor egner det seg ikke for skranglete Men med så små dimensjoner er det ekstremt viktig å trekke boren ut ofte, og å smøre Stø frihåndboring vil i dette tilfellet være bedre enn et borestativ som trekker skjevt Men for å bore noenlunde i lodd med større bor, og samtidig ha muligheten for å feste emnet i stikke, så holder det. Er vant med profft verktøy, men enkelt utstyr holder stort sett på hjemmebane Endret 11. januar 2005 av OogaBooga Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå