PMnormal Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 (endret) Flere teknisk brukbare bilder her. Hvis du har et gammelt Nikon slr finnes det en ring til å montere objektivet reversert. Denne koster ikke mye og du får flott makro. Brukt sammen m 28mm får du mer ekstrem makro enn med 50mm. Eneste begrensning er at filterfatning må være 52mm, men det har jo nesten alle Nikkor-glass. Du trenger altså ikke montere objektivet utenpå et annet objektiv, bare snu objektivet du har 180 grader. Fungerer greit for meg. Vet ikke hva adapter-ringen heter og hva den koster, men en god fotobutikk vil kunne opplyse om det. En butikk m godt brukt-utvalg (som Antonio Stasi Classic Camera) har kanskje et eks inne. Ring til Stasi 55 32 47 42. Butikken hans er Norges beste skattkammer for elskere av analogt foto, ingen over, ingen ved siden. Endret 22. desember 2005 av PMnormal Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 31. desember 2005 Del Skrevet 31. desember 2005 Jeg har ett 350D med 18-55mm som "minste" objektiv, er det mulig å sette på ett 50mm f/1.8 reversert foran dette med 52mm-58mm filterstr. "mellomring"? Eller er det anbefalt å ha 2 fastobjektiver? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 jeg har ett 50mm Nikkor jeg bruker på mitt D70 med enkel reverseringsring. noen resultater (dårlige foreløpig) http://www.mrleeweb.net/gallery/v/photo/DSC_2761.jpg.html http://www.mrleeweb.net/gallery/v/photo/DSC_2725a.jpg.html Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 jeg har ett 50mm Nikkor jeg bruker på mitt D70 med enkel reverseringsring. noen resultater (dårlige foreløpig) http://www.mrleeweb.net/gallery/v/photo/DSC_2761.jpg.html http://www.mrleeweb.net/gallery/v/photo/DSC_2725a.jpg.html 5439332[/snapback] Bruker du 18-70mm kit-objektivet? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 (endret) Han mener ikke et reversert objektiv utenpå et annet objektiv. I alle år har Nikon hatt en ring som reverserer monteringen av objektivet. Ringen har gjenger med 52mm diameter på den ene siden, og Nikon bajonett på andre. Han snur med andre ord (det eneste) objektivet 180 grader. Du trenger altså bare en gammel, manuell 50mm som du monterer bak-fram direkte på kamerahuset. Tror foresten de ringene som du kan kjøpe på e-bay ikke er laget av Nikon. Jeg har en slik ring laget av Nikon, men den er i metall, ikke plast, som de nyeste eksemplarene jeg har hørt om. Tror ikke Canon har en lignende løsning, men det er jo bare å kombinere med en adapterring for Nikkor-optikk. Da kan du montere et hvilket som helst objektiv med samme filtediameter (52mm). Hvis du bruker en 28mm får du enda mer ekstrem makro. Ps: finner du en gammel 50/35/28mm på loftet, uansett merke (bare det har rett diameter), så vil investering i slike ringer gi god valuta for pengene. Begynn å lete i skuffer og skap med en gang Endret 15. januar 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Han mener ikke et reversert objektiv utenpå et annet objektiv. I alle år har Nikon hatt en ring som reverserer monteringen av objektivet. Ringen har gjenger med 52mm diameter på den ene siden, og Nikon bajonett på andre. Han snur med andre ord (det eneste) objektivet 180 grader. Du trenger altså bare en gammel, manuell 50mm som du monterer bak-fram direkte på kamerahuset. Tror foresten de ringene som du kan kjøpe på e-bay ikke er laget av Nikon. Jeg har en slik ring laget av Nikon, men den er i metall, ikke plast, som de nyeste eksemplarene jeg har hørt om. Tror ikke Canon har en lignende løsning, men det er jo bare å kombinere med en adapterring for Nikkor-optikk. Da kan du montere et hvilket som helst objektiv med samme filtediameter (52mm). Hvis du bruker en 28mm får du enda mer ekstrem makro. Ps: finner du en gammel 50/35/28mm på loftet, uansett merke (bare det har rett diameter), så vil investering i slike ringer gi god valuta for pengene. Begynn å lete i skuffer og skap med en gang 5439996[/snapback] Jeg har en Men det kommer til aa ta en del tid foer jeg faar meg kamera virker det som. Tenker aa ta meg en tur i fysiske butikker naa snart dog. haaper ikke de er saa dyre som jeg tror de er... (tidligere annonser...) Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Ved å ringe litt rundt tror jeg kanskje du kan få et godt tilbud på *istDs i en butikk også. Pentax selger sakte, og mange butikker brenner nok inne med en lite brukt demo-modell. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 PMnormal: OK. Jeg mener å huske at Canon også hadde en slik, svogeren min som er fotograf mente også det. Problemet er bare at jeg ikke husker hvor jeg fant det. Tips / linker? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 (endret) PMnormal: OK. Jeg mener å huske at Canon også hadde en slik, svogeren min som er fotograf mente også det. Problemet er bare at jeg ikke husker hvor jeg fant det. Tips / linker? 5440196[/snapback] Prøv å ringe til Antonio Stasi i Bergen. Han har de mest utrolig ting liggende i skuffene sine. Jeg er redd den ringen svogeren din snakker om passet til Canons FD-fatning, og er derfor ikke brukbar til dagen Eos-generasjoner. Ikke ta det jeg skriver for god fisk, for jeg har "nylig" begynnt å bruke Canon. Endret 15. januar 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 (endret) det er egentlig bare ett Nikon F mount med 52mm filtergjenger på + en han/han filtergjenge (eller hun/hun, slik at du får på objektivet iallefall). så en nikon<->canon mount adapter + den løsningen jeg har vil fungere fint vil jeg tro.. Får jeg enda mer macro faktor hvis jeg hiver på ett ekstra objektiv? (istedet for reverseren..da kan jeg bare kjøpe en xxmm -> 52mm gjengering(hva er det korrekte ordet her?) og skru på...? Endret 15. januar 2006 av MrLee Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 (endret) PMnormal: OK. Jeg mener å huske at Canon også hadde en slik, svogeren min som er fotograf mente også det. Problemet er bare at jeg ikke husker hvor jeg fant det. Tips / linker? 5440196[/snapback] Prøv å ringe til Antonio Stasi i Bergen. Han har de mest utrolig ting liggende i skuffene sine. Jeg er redd den ringen svogeren din snakker om passet til Canons FD-fatning, og er derfor ikke brukbar til dagen Eos-generasjoner. Ikke ta det jeg skriver for god fisk, for jeg har "nylig" begynnt å bruke Canon. 5440240[/snapback] OK. Grunnen til at jeg spør, er at jeg har en gammel 90mm og en gammel 50mm, hhv på 52mm og 58mm (begge fastobjektiver). Hvis jeg lar 50mm stå vidåpen skal jeg kunne styre via 90mm. Hva mellomring angår, har jeg fått bekreftet at f.eks noe sånt vil fungere... **EDIT** jeg fant noe som kanskje vil være enda bedre på Ebay. Innspill? Endret 15. januar 2006 av oysfaerg Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 (endret) Den siste linken gikk rett inn i bokmerkene mine. Har bare brukt slik ring på mine analoge Nikon-hus fram til nå. Her er det jo en Eos reverseringsring å få tak i, og i tillegg får du en haug mellomringer i tillegg. De siste kan du bruke mellom objektivene, og med førstnevnte bruker du en bare på samme måten som jeg gjør. Til 35 pund tror jeg rett og slett jeg må ha en slik pakke. Bare ringen er verdt det, hvis den er av metall. Mellomringene er mistenkelig billige, men de inneholder jo ikke linser, så det kan ikke være noe optisk galt med dem. Billig løsning som kan kombineres med den gamle 28mm du finner med skrufatning på loppemarkedet. Du kan bruke den første ringen du linket til også, men jeg synes det høres komplisert ut med to objektiver utenpå hverandre. Selv ville jeg brukt en slik ring for å kunne benytte et 58mm pola på optikk med 52mm filterfatning el.lign. Endret 15. januar 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
olemm Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Bare for å hive meg på med et tips her, av-hardware i rådhusgata i Oslo fører altmulig av makroutstyr. Det kommer til en pris, men den kompetansen og det utvalget disse gutta fører er helt utrolig. Mye makroutstyr: blitsarmer, kompendier, belger, stativer etc. De har blant annet en vendering for Canon EOS som i tillegg til å vende gir full kontroll over blenderen (bla et stykke på lenken under, til ReversAdapter til Canon EOS): http://www.av-hardware.no/Novoflex.lasso Lenke til kommentar
Vågebu Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 (endret) Endelig litt makro med HP PS 320. Motivet er OK-knappen på Creative Zen Touch. Endret 17. januar 2006 av Vågebu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå