schloemi Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Fikk med et gammelt 50mm objektiv etter fattern og måtte sjekke makroegenskapene. Har bare et nikon CP 3500 (altså uten mulighet til å feste objektivet) så jeg måtte holde både kamera og linse for hånd... og damn så forbausende god effekt det ble. enkroning med kameraets makrofunksjon: her enkroning med makrofunksjon på maks zoom og 50 mm foran: her "skruebits" til borremaskinen: her Lenke til kommentar
genesis Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Ekstrem makrofotografering med omvendt 50 mm_ http://akamera.dk/art.php?artikkelid=6696 Veldig greit å ha mulighet for makro "alikevell"...... Å holde, blir kanskje litt kjedelig i lengden Lenke til kommentar
Jove Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Artig! Testet med et defekt "Pentax-a 1:2.8 28mm". Vanskelig å få hele bildet klart, men her er et utsnitt: Utsnitt av fuglehodet på 1-kronestykke Kan ikke koble det til mitt kamera(Canon S45) heller, så det er litt vanskelig å holde det stødigt. Lenke til kommentar
2roll Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 (endret) Måtte bare prøve maks makro i forhold til bildet ditt Jove. Tatt med 20D, fast 50 1,8 og tilsammen 68mm mellomringer. Arbeidsavstanden blir ca 5-7 cm. Makroforstørrelsen er ca 2,5:1 Utsnittet er i full størrelse fra kameraet. Ikke noen størrelsesendring. La bare på litt oppskarping. Traff nok ikke helt på fokusen. Med så lange mellomringer har jeg bare en brøkdel av en millimeter dybdeskarphet. Fordelen er at billedkvaliteten holder seg bra, siden det ikke er noe mer glass i lysveien. Endret 15. januar 2005 av 2roll Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Hoho! Snabla gøy. Hvor finner man egentlig slike han-han-adaptere som er omtalt i guiden over? Det var litt tungvindt å holde 50mm-objektivet foran.. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Fant en "macro coupler" på bhphotovideo.com.. betaler fire ganger ringens verdi i frakt, men men. En annen ting jeg lurte på, er hva som skjer hvis man bruker f.eks. 85/105mm-linser istedenfor 50mm-linsen. Får man forstørret enda mer? Lenke til kommentar
schloemi Skrevet 25. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2005 psilocybe: nei det får du ikke fordi da får du "kikkereffekten"... Alt blir faktisk mye mindre + at du må zoome mye på kameraet for å ikke få med det indre av linsen Lenke til kommentar
_Adler_ Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Kjempefine bilder! Likte spesiellt det øverste som psilocybe tok! Hilsen Daniel Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Fant en "macro coupler" på bhphotovideo.com.. betaler fire ganger ringens verdi i frakt, men men. Slikt utstyr finner man ofte med mye billigere frakt fra Hong Kong på eBay: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...3871695954&rd=1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Hva slags kamera har du, psilocybe? Uten å prøve selv vet jeg ikke hvordan det er å ta slike bilder, men går det for det samme som å ha lav makrogrense? makrogrensa på kameraet mitt er 1cm.... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Artige bilder Kom med meir Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Prøvde meg på dette i sommer. Det reverserte objektivet er ett gammelt objektiv fra mitt gamle EOS 1000F. Resultatet ble vel litt bob bob bob Var like før flua ble jevnt fordelt over hele linsa når jeg tok dette. Men det er sommer om ikke lenge så da får man prøve på nytt. Lenke til kommentar
1234567890qwertyuio Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Når jeg leste denne posten kom jeg på at det lå et gammelt kamera hos far, og i dag har jeg hentet det. Det var ei 40mm linse som var på det, men det funket bra det og. Og nå har det blitt moro å ta bilder igjen. Lenke til kommentar
sirloko Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 (endret) Hei! Heime hadde tilfeldigvis mamma og pappa et gammelt kamera med ei 50mm objektiv, så etter å ha lest på forumet her så MÅTTE eg berre teste å ta bilde av den fuglen på 1-krona og :!: Mitt kamera er et Nikon Coolpix 5900, og bildet er tatt med max optisk og digital zoom + 50mm men kanskje litt dårlig lys. Det blei litt uskarpt, men eg syns det var veldig bra til å være mitt første SUPERMAKRO bilde:) å mange fleire skal det bli! Endret 13. november 2005 av sirloko Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 får man samme effekt hvis man har ett vanlig analog speilrefleks med f.eks, en 28mm linse og setter en 50mm forran i revers? Lenke til kommentar
dr.steen Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Husker ikke om jeg har postet dette tidligere; men sjekk ut denne munnen på en flue: Dette ble tatt med en 50mm reversert på en Sigma 70-300 (1:2) macro. Begge på F/8 og med en 58-58mm reverse-coupler ring. Lenke til kommentar
Tore Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 imponert over alle bilene her, hadde også vært morro å sett bilde av dere når dere holder på åå stabler linser osv...... Kom nytt kamera i posten i dag, så nå er det bare å eksperimentere vilt... hehe... Skal være 0cm supermarko står det, har ikke fått det til enda... ... Lenke til kommentar
Tore Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Nå fikk jeg til markofungsjonen... Dette er uten noe ekstralinse, bare kameraet`s egen Super marko... Godkjent.? ( Morro.! ) Lenke til kommentar
HotShotChicken Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 (endret) her er samme motiv i orginal størrelse fra sigma 150mm og D70.. ikke helt fokus treff og litt mye utbrent fra blitzen men gir et bilde av hvordan omvendt macro blir i forhold til macro optikk Endret 20. november 2005 av Mikkle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå