Gå til innhold

SYK Makro med omvendt 50mm og kompakt kamera

Anbefalte innlegg

Fikk med et gammelt 50mm objektiv etter fattern og måtte sjekke makroegenskapene. Har bare et nikon CP 3500 (altså uten mulighet til å feste objektivet) så jeg måtte holde både kamera og linse for hånd... og damn så forbausende god effekt det ble.

enkroning med kameraets makrofunksjon:

her

enkroning med makrofunksjon på maks zoom og 50 mm foran:

her

"skruebits" til borremaskinen:

her

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Måtte bare prøve maks makro i forhold til bildet ditt Jove. Tatt med 20D, fast 50 1,8 og tilsammen 68mm mellomringer. Arbeidsavstanden blir ca 5-7 cm. Makroforstørrelsen er ca 2,5:1

Utsnittet er i full størrelse fra kameraet. Ikke noen størrelsesendring. La bare på litt oppskarping.

Traff nok ikke helt på fokusen. Med så lange mellomringer har jeg bare en brøkdel av en millimeter dybdeskarphet. Fordelen er at billedkvaliteten holder seg bra, siden det ikke er noe mer glass i lysveien.

post-65-1105787545_thumb.jpg

Endret av 2roll
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+89234341

Hva slags kamera har du, psilocybe? Uten å prøve selv vet jeg ikke hvordan det er å ta slike bilder, men går det for det samme som å ha lav makrogrense? makrogrensa på kameraet mitt er 1cm....

Lenke til kommentar

Prøvde meg på dette i sommer. Det reverserte objektivet er ett gammelt objektiv fra mitt gamle EOS 1000F.

Resultatet ble vel litt bob bob bob :D Var like før flua ble jevnt fordelt over hele linsa når jeg tok dette.

Men det er sommer om ikke lenge så da får man prøve på nytt.

post-65-1109086945_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Hei!

Heime hadde tilfeldigvis mamma og pappa et gammelt kamera med ei 50mm objektiv, så etter å ha lest på forumet her så MÅTTE eg berre teste å ta bilde av den fuglen på 1-krona og :!:

Mitt kamera er et Nikon Coolpix 5900, og bildet er tatt med max optisk og digital zoom + 50mm men kanskje litt dårlig lys. Det blei litt uskarpt, men eg syns det var veldig bra til å være mitt første SUPERMAKRO bilde:) å mange fleire skal det bli!

post-87888-1131914536_thumb.jpg

Endret av sirloko
Lenke til kommentar

imponert over alle bilene her, hadde også vært morro å sett bilde av dere når dere holder på åå stabler linser osv...... :lol:

Kom nytt kamera i posten i dag, så nå er det bare å eksperimentere vilt... hehe...

Skal være 0cm supermarko står det, har ikke fått det til enda... :blush: ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...