Gå til innhold

Gammel blits til 300D

Anbefalte innlegg

Hei

Ligger i startgropa for å kjøpe en Canon EOS 300D.

Fra før har jeg en Canon EOS 650 med diverse optikk som ble innkjøpt for 12-13 år siden.

I den forbindelse lurer jeg på om det er noen som vet om jeg kan bruke min gamle Speedlite 420EZ til 300D?

Går ut fra at den ikke støtter TTL, men vil den fungere tilsvarende det den gjør på min gamle 650?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde sjekke er hvilke spenning som ligger på kontaktene. Canon anbefaler ikke spenninger over 6V på blitzkontaktene på Canon 300D. Mange eldre blitzer bruker spenninger på flere hundre volt. Problemet er at 300D bruker en mekanisk bryter for å trigge blitzen og den er ikke av spesielt høy kvalitet.

Lenke til kommentar

Du kan bruke denne blitzen kun med manuelle innstillinger, altså ganske tungvindt om man ikke har sjansen til å ta endel bilder for å få styrken til å stemme. Man kan også bruke en lysmåler for å se hvilken innstilling du bør bruke på kameraet, men det absolutt greieste er nok å kjøpe en blitz som er kompatibel til dslr.

Sigma EF 500 deg Super koster 1990,- på www.itech.no

Canons 420EX er ikke noe godt valg til 300D, da denne blitzen ikke har muligheter til manuelle innstillinger. 300D har heller ikke dette (man får noen ved bruk av Wasias firmware) så enten en 550EX eller en 580EX fra Canon funker fint.

Jeg vil absolutt anbefale Sigmaen :thumbup:

Lenke til kommentar

Ok, Takk for svar.

Da blir det nok en Sigma EF500 Deg Super på litt sikt.

Har dere forresten noen synspunkter på den innebygde blitzen i 300D?

Er den brukbar alene, eller trengs det en tilleggsblitz?

Jeg bruker kameraet nå hovedsakelig til familiebruk, men kan se for meg at jeg er i faresonen for å bli bitt av en eller annen basill :!:

Kjetil

Lenke til kommentar

Hva skal jeg si? Den er bedre enn en blitz i et kompaktkamera, men har begrenset rekkevidde, så skal du ta bilder i større rom, av større grupper eller objekter litt unna, bør du nok gå for en ekstern. Dessuten er ikke den interne blitzen dreibar, så den sender lyset direkte på objektet, til forskjell fra eksterne som du kan få til å gi et mer dempet lys. Til portretter mm. er dette ganske fornuftig (med ekstern blitz). Ulempen er at den tar plass...

Lenke til kommentar

Jeg vil anta at du ikke kan bruke 430EZ i det hele tatt på kameraet. Korriger meg hvis jeg tar feil (gadd ikke sjekket), men 430EZ er vel ikke særlig med manuelle innstillinger, så du må kjøre den i auto. Den vil ikke fungere med kameraet i auto (ifølge Canon).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...