Theo343 Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 (endret) Se her: (for å slippe å lese hele tråden) http://forum.hardware.no/index.php?showtop...dpost&p=3509725 Har man et hovedkort med Nforce2 (en eller annen utgave), vil man få problemer med å boote XP hvis man har installert Nforce SW ide eks. via UDP chipsett driverne. Jeg har utført Mwarhead.com sin reset/clean/remix rutine, men da unnlatt å installere Nforce SW ide driverne og kjører på MS IDE driverne fra reset. Men spørsmålet er: Kan man installere Nforce SW Ide driverne? hvilken annen en MS IDE driver virker? Endret 16. januar 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
tjaa Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Ser at mange mister brenner og dvd (leser ikke/brenner ikke) med de SW-driverne, og det gjelder Nforce2, 3 og 4. Er det noe i veien med revi5.10 driverne hos DFI da? Oppdater firmware til Benq'en:>3. Fixed the compatibility issue with n-Force IDE driver< - kanskje best å gjøre det i sikkermodus og OBS! uten cd i spilleren! Legg merke til Bulk version: >Please use this firmware if the BenQ brand is not displayed on the tray of the drive.< BIOS/ Firmware DVD+/-RW DL DW1620 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2005 (endret) Veldig godt tips . Jeg har fokusert mest på at det var et driverproblem, men skal oppgradere firmware på spilleren etc. Burde nok uansett gjøre det. Det var UDP 5.10 jeg hadde fra Nvidia. Er det noen forskjell på disse og de du laster ned fra DFI? Er det hardware forskjeller på Bulk og ikke Bulk... det liker jeg ikke helt. Men klarer meg uten BenQ logo siden min da er Bulk. Andre forskjeller? Endret 12. januar 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
tjaa Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Er det hardware forskjeller på Bulk og ikke Bulk... det liker jeg ikke helt. Men klarer meg uten BenQ logo siden min da er Bulk. Andre forskjeller? Sikkert i dette tilfellet - kanskje annen produsent av chip etc. Kan godt være bedre chip for den del... men altså de sparer på trykksverta og kanskje en runde mindre på fabrikken. UDP 5.10 høres jo ut som samme, men det ser man i detaljene på de enkelte driverene i "pakken". Jeg pleier bruke de som hovedkortprodusenten legger ut, for de er gjerne testa. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2005 (endret) 5.10 fra Nvidia er WHQL. Men at bulk skal ha dårligere funksjonalitet eller chip er en overtredelse på hva Bulk er. Bulk skal kun være uten div. software, ekstra utstyr og kanskje merkinger som du nevnte. Men er det dårligere hardware har man gjort et overtramp. OC-Freak, har du kommentar på dette? Endret 12. januar 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
tjaa Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 5.10 fra Nvidia er WHQL. Men at bulk skal ha dårligere funksjonalitet eller chip er en overtredelse på hva Bulk er. Bulk skal kun være uten div. software, ekstra utstyr og kanskje merkinger som du nevnte. Men er det dårligere hardware har man gjort et overtramp. OC-Freak, har du kommentar på dette? Det er da ingen grunn til å tro at bulk har noe dårligere funksjonalitet eller kvalitet, men trolig en annen produsent enn retail siden den har egen firmware. Det skjer hele tiden i den bransjen - tror f.eks. det var Teac som hadde Plextor drivverk på et par modeller, og LiteOn hadde Sony eller omvendt. Det kunne man se på bilder av frontdekslet, der det vesle hullet for manuell nødåpning var plassert nøyaktig likt hos de forskjellige produsenter. Legg merke til at retail utgaven trenger nøyaktig samme oppdatering av firmware som bulk. Er derfor jeg tror at det er en annen produsent av chip og printerkort (PCB), men hvis nødåpningen har samme plassering er det samme produsent av drivverk. Istedet for bagateller er jeg mer spent på om du har tilbakemelding på om du har gjennomført oppdateringen, og om den evt. ble vellykket? Det er jo ikke kun for egen fornøyelse man anstrenger seg med å hjelpe folk som har problemer, og tilbakemeldinger er alltid velkommen uansett vellykket eller ikke Lenke til kommentar
bengh Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Ser ut som det er en trend at Benq og Nforce IDE-drivere går dårlig sammen. Manges løsning (også OC-Freak's) er da å avinstaller Nforce driverne. Kan se ut som, av denne tråden, at feilen ligger hos Benq..... Har lenge kjørt Nforce 5.10 uten problemer på Abit NF7 v2.0 og har testet flere brenner fra Lite-On og Nec ute problemer av noe slag. Har ikke testet Benq og det blir det vel ikke noe av nå..... Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 hadde noe lignende når jeg la inn SW driveren fra nvidia istede for MS sin, maskinen ble sørpetreg å starte opp.. stoppet helt opp i oppstarten.. fjernet så driveren.. og alt iorden. Hadde dette problemet bare med Abit NF7-S kort.. Lenke til kommentar
tjaa Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Ser ut som det er en trend at Benq og Nforce IDE-drivere går dårlig sammen. Manges løsning (også OC-Freak's) er da å avinstaller Nforce driverne. Kan se ut som, av denne tråden, at feilen ligger hos Benq..... Syns det blir litt feil å kritisere Benq ...som å kritisere Asus o.a. for å rette biosfeil. Benq har jo faktisk lagt ut en fix. Sammen med følger også bedre funksjonalitet, "for tort og svie" Mulig de var trege og kan kritiseres for det (er første gang jeg har registrert problemet), men den skal jo gjøre det unødvendig å fjerne nForce driverne. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 13. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2005 tjaa: Skal gi utfyllende tilbakemelding når jeg får testet. Har ikke maskinen hjemme serru, derfor jeg er litt treg mellom hver test . Takk for gode tilbakemeldinger. Forsøker også å hjelpe der jeg kan Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2005 Er tilbake for å teste dette nå. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2005 _Veldig_ rart! Jeg har en bulk utgave hvor logo ikke er avbildet på Tray. Da står det at jeg skal bruke G7M9 for å oppdatere. Kjører jeg den står det at spilleren min har B7C9 og ikke G7C9 som man skulle forventet. Forsøker jeg å flashe så sier den "Drive not supported!". Ser jeg på oppdateringen for den med logo(som min ikke har). Så står det B7M9. Som da burde være oppdatering for min B7C9. Merkelig at de har klart å klusse sammen dette? eller er det produsenten som har brukt feil(retail) chip i Bulk utgaven? jaja Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2005 (endret) Da er min BenQ DW1620 Bulk spiller oppdatert fra B7C9 til B7M9. B7x9 er listet under retail utgaven med logo, men man skulle tro B stod for Bulk. Og i mitt tilfelle stemte kanskje det . EDIT: Testresultater: Før jeg installerer UDP 6.14 sine SW IDE drivere har jeg målt ytelsen med MS driverne i HD-Tach. Min disk her og nå er en "gammel" P-ATA WD120GB BB utgave. MS Drivere: Burst speed: 79.7 MB/s Random Access: 13.1ms CPU utilization: 4% Average Read: 41.5 MB/s EDIT2: Løsningen på hele saken: Etter ha oppdatert BenQ FW til B7M9 og installert Nvidia SW IDE 2.70 v4.70 er jeg fortsatt i live med BenQ på kontrolleren! Jeg skal utføre målinger i HD-Tach for å sammenligne. Nvidia SW IDE 4.70 Drivere: Burst speed: 79.7 MB/s Random Access: 13.1ms CPU utilization: 8% Average Read: 41.5 MB/s Konklusjon: Jeg utførte samme måling flere ganger på hver av driverene, og som vi ser dobblet CPU bruken seg på Nvidia sine drivere uten at jeg fikk noen leseytelse forbedring på disken(av denne målingen). Men løsningen var altså ny firmware til BenQ så virket både MS og Nvidia SW IDE driverne. Endret 16. januar 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
tjaa Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Merkelig at de har klart å klusse sammen dette? eller er det produsenten som har brukt feil(retail) chip i Bulk utgaven? jaja Merkelig ...og risikabelt hvis det hadde lykkes å oppdatere med feil firmware. Har sendt melding til Benq om saken, og hvis de svarer skal jeg ta opp dette med den høye cpu-bruken på driverne deres også. Kanskje de mekker noe bedre? The Firmware Page bruker betegnelsen på bulk siste firmware 'G7M9'. Ser ut som din "ikke-merket" utgave egentlig er en retail, og det er muligheter for ytterligere forvirring. DW 1620 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 17. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) Jepps. Men driverne som forårsaket høy CPU bruk var Nforce SW IDE v4.70 . Takk for at du tar saken videre :-). IDE ytelsesmålinger når BenQ ikke hindret meg lenger meg gjorde jeg på min HDD. For å måle forskjellen på MS og Nvidia sine IDE drivere. Det kan være at Nvidia SW IDE v4.70 ikke er de beste for Nforce2 når det gjelder ytelse og CPU bruk. Noen som har tips om bedre SW IDE drivere? Med unntak av MS sine hehe. Er disse type Filter eller Miniport?(som jeg husker fra VIA sine). Endret 17. januar 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) Nforce skaper problemer med NEC, Plextor og Lite-On DVD-Brennere også. (feil som feilbrenning, ikke finner plate som er satt i - og dårligere brennekvalitet er vanligste symptomer). I tillegg har benQ en feil med tidligere firmware versjoner som gjør at maskinen låser seg ved bruk av nforce IDE drivere. Hovedskylden legger jeg allikevel på nvidia som ikke kan lage drivere som fungerer - de burde holde seg til skjermkort, det har de ihvertfall ok kontroll på Siste firmware for BenQ med B7?9 firmware er B7T9 fra http://support.benq.com Siste firmware for BenQ med G7?9 firmware er G7Z9 fra her: http://home.no/dyrskog/1620A_G7Z9.zip Endret 17. januar 2005 av OC-Freak Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 17. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) Enig i den OC :-). Jeg har forsøkt alle Nforce drivere fra 5.10 og oppover. Samt en veldig gammel. Ingen virket. MS sin virket med en gang. Så det sier alt . EDIT: B7T9 allerede ja Ser at 4X DL writing er støttet i en før den igjen. Kjempebra. Ellers fant jeg i går også verktøy for å teste kvalitet på platene før brenning. Meget bra Endret 17. januar 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå