Gå til innhold

Raid med ulike harddisk merker...

Anbefalte innlegg

1.Jeg lurer på om det er mulig å kjøre 2 harddisker i Raid, når de er av ulikt merke? De er like store og like raske(7200RPM)

2.Jeg lurer også på om det finnes software raid for win98/me? eller er dette bare mulig for nyere operativsystemer?

leste gjennom hardware.no sin guide, men det var lite nevnt angående dette.har også søkt litt i forumet, men lite var oppklarende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

om diskene er like raske, store og samme cache, skal det ikke være noe problem. softraid er mulig i 2000/server/adv.server/datacenter++. Kjenner ikke løsningene for andre os (linux el.l.)

sjekk RAID artikkelen på hw.no. Den er ganske bra :smile:

Lenke til kommentar

Takker for svarene ja:)

Har lest artikkelen til Hardware.no. Men fant ingen løsning om software raid i win98/me. Noen som vet om det er mulig å laste ned noen software raid kontrollere for win98/me?

Vurderer å kjøpe et Raid-kort hos komplett for 369kr. Er dette dyrt/alt for billig? + er det verdt å koste på et raid kort. Er raid så sinnsykt mye bedre som "forstår-seg-påere" skal ha det til?

Lenke til kommentar

Nop er ikke noe mye bedre. Overall ville jeg si 25% cirka. Jeg kjører RAID 0 med to WD Caviar 80GB m/8mb cache, og jeg merker ikke noe forskjell fra andre med samme disken, uten RAID... Ikke noe å sløse bort penga på. Det er en sånn funksjon man bare bruker hvis man alikevel har innebygd RAID kontroller på hovedkortet og man tilfeldigvis har to HDer (hvertfall i midt tilfelle). Det er også litt dumt hvis den ene HD går til helvete, så blir alt på den andre ødelagt å (dog ikke fysisk). Software RAID høres jalla ut uansett. Ta mitt råd og drit i det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...