thaugen Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Hei Har i dag kjøpt meg : 1 stk Nikon D70 med 18-70 AF-S Vurderer og kjøpe en Tamron AF 28-300mm Ultra Zoom XR F/3.5-6.3 LD Asp. (IF) Macro Er dette ett bra alternativ hvis jeg ønsker en kraftig zoom Pris 3400,- (4190,-) Hilsen Tore H Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Det er to dårlige tegn, for det første er den lyssvak med blender f/6.3 på 300mm. Det andre er at den har et zoom område på over 10x, det må man vanligvis betale mye for hvis kvaliteten skal være god. Du burde se nærmere på 70-300 objektivene til Nikon eller andre som kan være billigere og kansje like bra. Lenke til kommentar
tomviktor Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Sats heller på mindre zoom-område og sjekk hvor stor blender du kan ha (lavere tall er bedre!) Dette har blender 6.3 ved 300mm, dvs at det er nesten ubrukelig ved denne enden. For det første må du som regel blende ned litt for å få deet skarpt, og da blir lukkertiden lengre - noe som i gjen fører til mer bevegelse i bildet. Dette er ikke et godt alternativ! Sigma 70-200 2.8 EX er et sinnsykt mye bedre objektiv! Koster 6900,- men er verdt å vente på (spare seg til)!! Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Før du bestemmer deg for neste objektiv så bør du få litt erfaring med lysstyrken til det objektivet du allerede har kjøpt samt hva du egentlig skal fotografere og under hvilke lysforhold. Lenke til kommentar
tomviktor Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Før du bestemmer deg for neste objektiv så bør du få litt erfaring med lysstyrken til det objektivet du allerede har kjøpt samt hva du egentlig skal fotografere og under hvilke lysforhold. Ved større brennvidder trenger du mer lys for å få kortere lukkertider for å unngå rystelser!! Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Du kan jo lese review av linsa her: http://www.photographyreview.com/PRD_83613_3128crx.aspx Har "kraftig zoom" men ikke noe mer... "Ved større brennvidder trenger du mer lys for å få kortere lukkertider for å unngå rystelser!! " Har noen hevdet noe annet? Sigma optikk er helt topp, men en STOR Nikon er bedre! Lenke til kommentar
thaugen Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 Hei Takk for alle kommentarer og råd. Blir vel til at jeg sparer litt til Hilsen Tore H PS. Det er vel denne reviewen som er den rette? www.photographyreview.com/35mm,Zoom/Tamron/PRD_142959_3128crx.aspx Lenke til kommentar
tomviktor Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 "Ved større brennvidder trenger du mer lys for å få kortere lukkertider for å unngå rystelser!! " Har noen hevdet noe annet? Nei, ingen har hevdet noe annet, men med blender på 6.3 har man i realiteten dårlig lys! Tenkte jeg kunne gi den opplysningen, da det så ut som om trådstarter ikke tenkte på det i forhold til det objektivet han snakket om... En STOR nikon blir fort dyr Lenke til kommentar
thaugen Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 Hei Takk for alle råd og tips! Mitt nummer 2 kamera er ett Panasonic "DMC-FZ20" med Leica 36-432 mm F/2.8 kan jo nesten ikke kjøpe dårligere zoom en det til D70'en Blir dyrt dette her........ Lenke til kommentar
johnohod Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Viss du vil ha et litt billigare og mindre objektiv så kan dette være et alternativ: Sigma 70-300mm F4-5.6 APO Macro Super II Så vidt eg har lest meg til, så er folk ganske fornøgd med det på dpreview. Har tenkt å kjøpe et slikt sjølv til D70en min. 2.8 linsa blir litt for dyr og stor for meg. Lenke til kommentar
Bjarnoy Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Dere snakker om rystelser, - men blir det feil å tro at det dempes om man koble på fjernutløser da? Kanskje det ikke finnes på D70'en. Eller blir det rystelser uansett? Så dum er nå jeg at jeg ikke vet det! Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Dere snakker om rystelser, - men blir det feil å tro at det dempes om man koble på fjernutløser da? Kanskje det ikke finnes på D70'en. Eller blir det rystelser uansett? Så dum er nå jeg at jeg ikke vet det! Tja, det blir jo mindre rystelser om du bruker fjernutløser, men da må du (naturligvis) ha et stativ... Dette kan likevel ikke kompensere for lang lukkertid dersom problemet er at motivet (f.eks. en elg eller en skiløper) beveger seg. I slike situasjoner må du ha kort lukkertid, uansett hvor stødig du holder kameraet. Og hvor kort lukkertid du trenger, er avhengig av både brennvidden du bruker, kameraets oppløsning, motivets bevegelse og dine krav til hvor skarpt bildet må være Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Hvis du har et dårlig stativ så nytter det ikke med fjernutløser fordi speilet i kameraet lager vibrasjoner når det slår opp. På lukkertider som er mye kortere enn vibrasjonene varer så går det bra og på veldig lange lukkertider går det ganske bra. Men er lukkertiden ca like lang som vibrasjonstiden så kan det bli bare grøt. Så det lønner seg å kjøpe et skikkelig stativ, plast i mekanismen er fy fy! Lenke til kommentar
Bjarnoy Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Grei forklaring. Takk. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Hvis du har et dårlig stativ så nytter det ikke med fjernutløser fordi speilet i kameraet lager vibrasjoner når det slår opp. På lukkertider som er mye kortere enn vibrasjonene varer så går det bra og på veldig lange lukkertider går det ganske bra. Men er lukkertiden ca like lang som vibrasjonstiden så kan det bli bare grøt. Så det lønner seg å kjøpe et skikkelig stativ, plast i mekanismen er fy fy! De lukkertidene der speilet kan være et problem er omtrent i området 1/30-1/100 sekund tror jeg. Lenke til kommentar
tomviktor Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Noen kamera (I hvertfall 10D ) kan man låse speilet slik at man unngår vibrasjoner under eksponering! Dette er kjekt! Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 (endret) Noen kamera (I hvertfall 10D ) kan man låse speilet slik at man unngår vibrasjoner under eksponering! Dette er kjekt! Jeg vet ikke med D30 og D60, men alle de andre digitale Canon kan dette. Med 300D så trenger man riktignok den hacka firmware'en. Men den er vel uansett obligatorisk? Nikons D70 kan ikke låse speilet. Endret 12. januar 2005 av JBlack Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå