Hypie Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Hei, hei! Har tenkt å begynne å bygge en ny HTPC verdig av den nye LCD-tv'en i huset nå på våren. Har sett meg ut hvilke komponenter jeg tror vil passe bra, og skulle gjerne hatt litt feedback på delene fra de som har litt mer erfaring med HTPC'er.. Spesielt lurer jeg på om noen har erfaringer med hovedkortet og CPU'en i pc'en, og om noen har noen erfaringer med fjernkontrollen? Har som mål å lage en så lydløs som mulig HTPC, selvfølgelig, men ønsker ikke bruke 1500kroner på en vifteløs PSU, er denne grei med tanke på lyd? Ellers, har noen noen formeninger om denne HTPC'en, så kom med det! Silverstone SST-LC03 HTPC med vfd = 1995kr Silverstone web link Silenx 60mm min dB vifte =166kr Silenx 80mm min dB vifte =176kr USB fjernkontroll (FF) Snapstream =495kr AMD Athlon XP M-2400+ (FJQ4C -35W)=781kr Thermalright SLK 947 CPU kjøler Socket A =291kr Hauppauge WinTV PVR 500MCE =1486kr Samsung Spinpoint P80 80gb S-ATA =570kr Asus A7N8X-E Deluxe hoved kort Socket A = 735kr Sapphire Radeon 9600XT Ultimate =1449kr NEC DVD-brenner ND -3520A (DL) =595kr Twinmos PC3200 DDR-DIMM 512mb dual pack =629kr NorthQ PSU Silent 400W sort T NQ 4001SE 12-17dB = 595kr =9963 kr Har ikke fokusert veldig på 3D-ytelse som man ser av minnet og 3D-kortet, men har den for at den skal holde en stund, med syn på ytelse for TV/musikk/DVD-spiller. Har noen noen spesielle forslag om hva slags HTPC-program jeg brude bruke, som meeedio osv. så hadde jeg satt pris på litt hjelp på den fronten og.. Det vil være mulig å kjøre denne pc'en uten noen vifte oppå kjøleribben på prosessoren, sant, eventuelt om den klokkes ned? (Den bruker jo særs lite efekt i utgangspunktet..) Ser dette greit nok ut? Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Hadde ihvertfall bytta ut PSU til en vifteløs. Ville og vurdert noe større harddisk. Du skal sikkert ta opp litt fra TV'n + ha litt musikk der. Sannsynligvis skal du ha denne tilkblet et nettverk, men dog er 80 gb litt lite ,) Sikker på at det ikke følger fjernkontroll på tv kort? Skal du bruke denne HTPC'n til postprossessering er nok CPU i svakeste laget, men det vet du sikkert. Lenke til kommentar
Hypie Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 (endret) PC'en står koblet til i nettverket, og jeg vil ikke ta opp så hyppig fra TV at større diskplass vil være nødvendig med det første... Har 0.5TB på en annen pc i nettverket, så det burde ikke være noe problem. Streaming av film over nettverk burde vel ellers også fungere ganske greit? I verste fall adder jeg vel heller en harddisk på den store pc'en eller erstatter HTPC'ens med en større disk senere... Med postprosessering mener du konvertering til andre formater osv? Som jeg ser det nå, overfører jeg heller data til den andre maskinen for å arbeide med det der, så tror egentlig ikke jeg trenger ekstra kraft i denne maskinen til slikt.. Ellers, gidder jeg ikke bruke en høvding ekstra på noe mindre støy fra PSU. Om det er noe problem kunne jeg vel også byttet viften i PSU'en til en PAPST eller Silenx? Om det følger med fjernkontroll med TV-kortet så bestiller jeg vel ikke en ekstra.. Etterbestiller jeg vel heller fjernkontroll om den ikke følger med.. Endret 11. januar 2005 av Hypie Lenke til kommentar
Hypie Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2005 Jeg ser at TV-kortet er MCE (Media Center Edition, sant?) Jeg går ut fra at dette bare er en bulk-utgave? Det vil vel gå fint å bruke den i vanlig Windows XP, bare med nedlastede codecs osv..? Lenke til kommentar
Olebrumm71 Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Kortet skal være mulig å benytte i "ordinær" Windows XP (eller Win2k) sammen med bla følgende 3dje parts programvare: SageTV TVEdia GBPvr (som forøvrig er freeware ) Og ellers vil jeg sterkt anbefale følgende uoffisielle Hauppauge webforumer for uvurderlig informasjon: Uoffisielt Hauppauge forum Lenke til kommentar
Zettie Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Hadde ihvertfall bytta ut PSU til en vifteløs. Ville og vurdert noe større harddisk. Du skal sikkert ta opp litt fra TV'n + ha litt musikk der. Sannsynligvis skal du ha denne tilkblet et nettverk, men dog er 80 gb litt lite ,) Sikker på at det ikke følger fjernkontroll på tv kort? Skal du bruke denne HTPC'n til postprossessering er nok CPU i svakeste laget, men det vet du sikkert. Øyvind, PVR-kortene merket med MCE er beregnet brukt sammen med Media Center Edition fjernkontrollen, (avansert form for bulk-utgave), derfor følger ikke vanlige fjernkontrollen med på dem PVR som ikke har MCE-betegnelsen har medfølgende fjernkontroll (og er derfor også dyrere) Lenke til kommentar
ATI TwEaKer Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Leste en plass på microsoft.com, at de anbedfallte minst 3.0Ghz prossesor for og kunne gjøre høuoppløselig HDTV, så om den nye LCD skjermen din støtter HDTV; ville jeg anbelfallt en bedre prossesor. Har personlig en AMD xp [email protected] Ghz, den klarer akkurat ikke å kjøre høyoppløselig hdtv. Lenke til kommentar
Hypie Skrevet 15. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2005 Har nå bestilt prosessoren, men tar ikke egentlig det så tungt... AMD M-prosessoren er visst en drøm i overklokkings øyemed, og skal visst ikke være noe problem å få opp i 3000+ tilsvarende ytelse, flere på forumet skryter av 3400+ytelse med viftekjøling. Ikke at jeg vet hvor nøyaktig disse tallene er, men med denne pc'en, med god luftkjøling skal jeg vel få til en løsning tenker jeg. Men ellers.. Drar det ikke endel på GPU'en istendenfor CPU'en i forhold til hvilken oppløsning man kjører? Trodde da GPU'en avlastet CPU'en endel i slik sammenheng? Planlegger å kjøpe en high-end LCD-skjerm i bruk med denne HTPC'en, så er meget interessert i å kunne kjøre ekte HDTV-oppløsning... Lenke til kommentar
Zettie Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Har nå bestilt prosessoren, men tar ikke egentlig det så tungt...AMD M-prosessoren er visst en drøm i overklokkings øyemed, og skal visst ikke være noe problem å få opp i 3000+ tilsvarende ytelse, flere på forumet skryter av 3400+ytelse med viftekjøling. Ikke at jeg vet hvor nøyaktig disse tallene er, men med denne pc'en, med god luftkjøling skal jeg vel få til en løsning tenker jeg. Men ellers.. Drar det ikke endel på GPU'en istendenfor CPU'en i forhold til hvilken oppløsning man kjører? Trodde da GPU'en avlastet CPU'en endel i slik sammenheng? Planlegger å kjøpe en high-end LCD-skjerm i bruk med denne HTPC'en, så er meget interessert i å kunne kjøre ekte HDTV-oppløsning... Jeg kjører en 3.4 GHz P4 LGA775 klokket til 4GHz, 2 GHz kvalitetsram og jeg har ikke mye å gå på når det gjelder EKTE hdtv (1080p/1080i). Husk at du har 1920x1080 i 60Hz (bilder i sekundet) som skal ut på skjermen, synkronisert opp med 6 kanaler lyd, teksting etc. I tillegg kommer det mediespilleren og operativsystemet bruker av kraft. Jeg tror den cpu'en blir slapp, helt ærlig, men nå kommer du vel neppe til å kjøpe en High-end LCD-TV, blir vel en som kjører 1280x768 native oppløsning, og da har du lite behov for mer enn 720P-støtte, noe den cpu'en klarer med glans. Ekte HDTV starter i mine øyne på 1920x1080, noe du må opp i en startpris på rundt 50 høvdinger for å få natively på tv'en og samtidig få ett svartnivå og en kontrast verdt benytte deaglig...Hadde dette vært målet hadde du nok i likhet med meg brukt pc'en mest for gøy og kjørt resten på en D-VHS og en høykvalitets dvdspiller med en upconverter intil det ble bedre mediautvalg Lenke til kommentar
Hypie Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2005 (endret) Nei, jeg kommer nok ikke til å ville ut med 50 høvdinger for tv'en. Lander nok på ca. 30 for en av 32"-toppmodellene til Phillips jeg. Om jeg ikke får kjørt 1080i ut på pc'en pga prosessor synes jeg høres rart ut, iomed at oppløsningen tynger grafikkort, og ikke CPU. Om du mener jeg ikke vil kunne kjøre 1080i pga prosessorkraften som trengs for å kjøre alle filtre osv. fra ffdshow blir jo det noe litt annet... Da velger jeg vel heller å bruke litt mindre filtre... Nå er ikke dette et verstinggrafikkort. Jeg vet ikke om det klarer 1920x1080 uansett, antageligvis ikke, men som du sa, så kommer jeg nok til å kjøpe en tv med oppløsning på ca. 1280x768 eller noe slikt (32"eren med ambilight fra Philips...) Uansett.. Tror egentlig jeg vil kunne bli ganske fornøyd med noe lavere oppløsning enn 1080i/p om jeg må det. Forsåvidt er allerede dette mye bedre enn en vanlig TV's tuner eller DVD-spillers output så.. Endret 16. januar 2005 av Hypie Lenke til kommentar
M_Mickey Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 HDTV er vel fortsatt ikke aktuelt i særlig omfang med det første, og med det kommer det vel bedre og billigere utstyr, så jeg ville ikke ligget våken og bekymret meg for manglende støtte for det. HTPC programvare bør man velge etter behov, jeg har f.eks mye musikk og de tradisjonelle HTPC løsningene er forholdsvis enkle og beregnet på små samlinger. For meg er derfor Media Center fra J.River den beste løsningen siden den tilbyr både et tradisjonelt HTPC interface for film og tv o.l. og et mer tradisjonelt som jeg bruker til musikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå