AndersT2 Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 (endret) Snekker'n på jobben skulle kaste en sponplate på 120x150x23 (bxhxd), så da tenke jeg hvorfor ikke ta den, og prøve å bygge ett kabinett. Skal straks flytte, og da skal jeg ha min nåværende PC som stue PC. Det kabinettet jeg bruker er ikke spesielt pent, Chieftec sort Midi tower. Beklager at jeg ikke har noe tegninger eller noe slikt, men skal prøve å beskrive min ide så bra som mulig. Tanken var å bruke sponen som side og front/bakplater. Toppen tenkte jeg å bruke en tynnere versjon, og bøye denne slik at hele toppen blir en bue med avrunda kanter. Fronten vil bli enkel med kun start knapp, DVD-rom og vifte grill synlig. Bakplaten vil dekke hele med kun vifte grill og samle utgang for kabler. Alle kontakter bli inni PC. Ryddig utseende messig. Tenkte å bygge eget rom for PSU i bånn av kabinettet med viften ut bak, og en vifte i side vegg for å få luft inn. Innholdet i PCen vil bli DVD-rom plass for 3 harddisker. og innvendig plassering av viftestyring (kapper ned den jeg har i dag.). Siden denne skal stå i stue vil det ikke bli monter plexi glass, altså ingen innsyn. Til vifter blir det å bruke 120mm i front og bakkant og en 92mm i side for PSU. Vil dette gi grei nok kjøling for min PC (trykk på navnet så ser du den) Den vil ikke bli overklokket. Målet vil være å ha den så stille som mulig. Det er noen småting jeg lurer på før jeg starter -Hvordan det lettest er å lage feste for DVD-rom og Harddisker? -Har ett trådløst tastatur fra logitech (2 år+gammelt, billig versjon) vil senderen kunne motta fra 3-4 meter hvis den blir montert inne i kabinettet? -Lakkering, er det mulig å få en gjennomsiktig følelse på det, noe i nærheten av pianolakk finish men i sølv. Vil at den skal stå litt i stil med TVen på bildet under, siden den skal stå ved siden av den. Endret 11. januar 2005 av AndersT2 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2005 (endret) Har laget en skisse som kan ses under. Gjorde ett par forandringer på ideen. Droppet buen på toppen, så for dumt ut, blir penere med en enkel bue forran, men gidder ikke stjele fra Snekker'n. Droppet også eget rom for PSU. 120 mm viftene vil blåse rett igjennom slik at de er på linje med CPU kjøler. 92 mm vifte vil blåse igjennom 3 harddisker på høykant og videre til PSU. Håper dette vil kjøle bra nok. Beklager mine dårlige tegneferdigheter. Endret 12. januar 2005 av AndersT2 Lenke til kommentar
z1Ob Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 (endret) Bare å sette igang. Festet til harddiskene og dvd-rom'n kan du kanskje bruke monteringsbånd(Biltema->bygg->festeelement->monteringsbånd) , og bøye den til riktig form? For å få kabinettet det til å se gjennomsiktig ut, kan du kjøpe deg tynne plexiplater, lakkere de på den ene siden eller kjøpe sotingsfilm i sølv, og feste de på kabinettet med den siden du ikke har lakkert/sotet ut. Jeg satt og kjedet meg, så jeg lagde en tegning av pc'n slik jeg oppfattet det... Endret 13. januar 2005 av z1Ob Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 13. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2005 (endret) Tusen takk for tegningen. har så treg ISDN linje at jeg ikke har fått skaffet det tegne programmet enda. Men helt perfekt tegnet etter min beskrivelse og dårlige tegning. Blir ikke å bruke plexi på kabinettet, vil ha de så stille som mulig. Tror det blir å bruke når selv aktig farge, kanskje litt matt. og med en form for glans lag på toppen. Får se hvor langt jeg kommer. Tenkte å starte å skjære litt ut i morra etter jobb. EDIT: ser i følge tegningen at PSUen ledninger for HK vil bli forkorte, så jeg får ta å gi den dens normale plass over HK. Endret 13. januar 2005 av AndersT2 Lenke til kommentar
Zipp0 Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 om du vil ha en pen finnish på lakken, så må du først spakkle et lag, pusse ned, så må du grunne, pusse med 1000pappir, lakkere første lag, pusse mellom alle lagene (ca 6) så tar du klarlakk oppå... Til slutt polering Good luck Lenke til kommentar
CaZiO Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Det er noen småting jeg lurer på før jeg starter -Hvordan det lettest er å lage feste for DVD-rom og Harddisker? Enten henge de opp i en slags strikk så de ikke støyer under load eller gå for en enkel løsning å ta ut cd og hd holderene i chieftecen din (evt modde de så de ser litt stilig ut) og sette inn i nye kabinettet Blir fett det! Stå på! Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 14. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2005 Det er noen småting jeg lurer på før jeg starter -Hvordan det lettest er å lage feste for DVD-rom og Harddisker? Enten henge de opp i en slags strikk så de ikke støyer under load eller gå for en enkel løsning å ta ut cd og hd holderene i chieftecen din (evt modde de så de ser litt stilig ut) og sette inn i nye kabinettet Blir fett det! Stå på! Kom på den ideen i går jeg også. Blir bare å bruke HDD holderen, og det som er bra er at den har innebydg 80 mm vifte. Jeg byttet til den for å få brukt samme type grill som 120 viften. Microplex hadde ikke den grillen jeg vil ha til 92 mm. Har skjært ut sidene i dag. Og skal skjære ut flere deler i morra, tenkte å starte en worklogg da. Ellers takk for tipset på puss og lakk. Skal jeg bruke 1000 papir i mellom lakk lagene også? Hvordan lakk burde jeg bruke, navn og kjøpesteder, sølv og klarlakk. Lenke til kommentar
Qwert123 Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 (endret) Bare å sette igang. Festet til harddiskene og dvd-rom'n kan du kanskje bruke monteringsbånd(Biltema->bygg->festeelement->monteringsbånd) , og bøye den til riktig form? For å få kabinettet det til å se gjennomsiktig ut, kan du kjøpe deg tynne plexiplater, lakkere de på den ene siden eller kjøpe sotingsfilm i sølv, og feste de på kabinettet med den siden du ikke har lakkert/sotet ut. Jeg satt og kjedet meg, så jeg lagde en tegning av pc'n slik jeg oppfattet det... hvilket tegneprogramm brukte du til den tegningen? Edit: ja nå fikk jeg ikke med den tegningen men men.... Endret 14. januar 2005 av JaWa Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 15. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2005 sketchup heter programmet. www.sketchup.com? Lenke til kommentar
Qwert123 Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 hehe det har jeg... men vissste ikke det gikk an å få det så detaljert (fikk det for tre dager siden da) men et spm til: går det an å få centimeter og meter i SketchUp ?? Lenke til kommentar
z1Ob Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 (endret) hehe det har jeg... men vissste ikke det gikk an å få det så detaljert (fikk det for tre dager siden da) men et spm til: går det an å få centimeter og meter i SketchUp ?? vet ikke om du kan skrive inn målene i cm så linjene lager seg etter det, men på venstre side er det en knapp med en "AB" på. Hvis du trykker på den, kan du ta den fra et punkt og til et annet og skrive inn hvor langt det skal være, men tegningen endrer seg ikke!. Når du ser på tegningen senere så vet du hvilke mål du skulle ha edit: kanskje litt dårlig forklart, men men. Hvis du vil ha komponentene kan du laste de ned her eller her. Det er veldig greit og se på et par tutorials. Jeg skjønnte ihvertfall en del mer Endret 15. januar 2005 av z1Ob Lenke til kommentar
Qwert123 Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 jeg forstod takk for svar Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2005 Har startet Worklogg på kabinettet her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå