Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forgasser-/tenningsjustering på Volvo 240 -83


attodeth

Anbefalte innlegg

Tja, topic sier jo litt... Er en 240 med B23A-motor, ganske original, med Strömberg 175CD forgasser (i Haynes "Gjör-det-själv-handbok" kalles denne forgasseren Pierburg 175CDUS, vet ikke hva som er riktigst).

 

Har fjerna bakre eksospotte, slik at motoren har lavere mottrykk enn originalt...

 

Det jeg lurer på er om det går ann å justere forgasser og/eller tenning til å passe bedre med det lavere mottrykket, og evt. hvor vanskelig dette er uten måleutstyr, om det går an å ta på lyd e.l. Er ikke veldig interressert i å betale et verksted i dyre dommer for å justere på en gammal bil...

 

En annen ting (dog trolig relatert) er om det går ann å få den litt kvikkere, den føles veldig "daff", i grunn på alt over 2. gir... Hadde vært fint om det skjedde _litt_ mer når man ga gass (Annet enn økt bensinforbruk...) ;)

 

 

PS: JA, det er harry å ta av eksospotta for å få mer lyd... Og jeg bryr meg ikke; det er en gammal bil som sikkert blir bilcrossbil, evt. delebil snart uansett ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Justere tenninga gjør du enklest ved å vri på fordeleren. Da vil du høre at motoren går dårligere/bedre. Hvis du merker at bilen får en sprakende lyd når du gir gass i motbakker samtidig som har bilen i et tungt gir må du stille tenninga litt tilbake, da slik tenningsbank ikke er godt for motoren. Eventuelt kan du fylle 98oktan som tåler litt mer før slik tenningsbank oppstår.

Lenke til kommentar
Justere tenninga gjør du enklest ved å vri på fordeleren. Da vil du høre at motoren går dårligere/bedre. Hvis du merker at bilen får en sprakende lyd når du gir gass i motbakker samtidig som har bilen i et tungt gir må du stille tenninga litt tilbake, da slik tenningsbank ikke er godt for motoren. Eventuelt kan du fylle 98oktan som tåler litt mer før slik tenningsbank oppstår.

den motoren skal ha vanlig bensin 98 den.. :) ikke noe 95 eller no blyfri på den, nei.

så den er dyr i drift, ja.. :) Har samma bil og motor selv

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at du klarer og "justere vekk" tapet av effekt og evnt høyere bensinforbruk forårsaket av manglende eksosannlegg.

Til tenningsjustering er det jo (såfremt det er snakk om stifter) og anbefale og ha en kamvinkelmåler til og få riktig stiftåpning, er stiftene nye går det greit med bladsøker eller godt øyemål også.

Uansett dette må være riktig før du gjør noe mer. Tenningstidspunkt gjør du som Ezekiel sier, men vær oppmerksom på at når du står med motor på tomgang, skal ikke fordeleren vris dit motoren går "best" (lettest, fortest). Det er greit og vri fem og tilbake til du finner det punktet du har rasket tomgang, deretter skal du vri et stykke motsatt av rotorens rotasjonsretning (fortenning). Et sted midt mellom der det går fortest og der den stopper er et greit utgangspunkt. Etter det er det prøving som Ezekiel beskriver det, stille- prøve-stille prøve-st.. det ideelle er å få tenningen så tidlig som mulig, akkurat der det ikke lenger høres tenningsbank (knitring i motbakke ved lavt turtall/mye gass)

 

Vel, det er vel da prinsippet for justering på feelingen, når det er sagt, er det jo som Stig-Arne sier, vesentlig lettere om man har "referanselyden" i hodet.

Det kan også by på problemer for deg og høre når det begynner og banke, hvis du har fri eksos...

 

Forgasser bør man vel strengt talt holde seg unna om man ikke aner hva som er hva, utover og fylle olje på den hvis det er strømberg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...