Gå til innhold

Pumper i serier?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke helt sikker men tror det vil gå veldig dårlig og koble i serie siden den enne da vil få et ganske stort bak trykk.

Jeg ville nok koblet Hydor l30 på CPU og Hydor l20 på resten av systemet!

Edit: Det jeg mente var at jeg ville kjørt to kretser en for cpu og en for resten av systemet siden du vurderer og bruke to pumper.

Endret av Nitrob
Lenke til kommentar

tror nok ikke de skal seriekobles i allefall, for da vil enten den store ikke få nok vann fra den lille, ellers så vil den lille f å for mye vann fra den store.

Mest sannsynlig vil det ikke skje for mye gale, men du kan risikere at den store da pøser mer vann inn i slangene enn det den lille klarer å dytte videre, slik at det hele tiden blir et økende "overskudd" der.. da er det ikke mye som skal til før noe går gale, hvis du har en litt løs slangeklemme eller noe..

Lenke til kommentar

Heisann tenkte jeg skulle bidra med mitt...

seriekobling kan vel gå relativt bra, men det er nok en forutsetning at pumpene har omtrent samme Volumkapasitet, ellers vil en av dem mest sannsynlig virke som brems heller enn som ekstra trykkhjelp. Husk at volumstrømmen er den samme i hele kretsen din når alt er i serie...

Med pumper med samme volumkapasitet kan det funke bra, men du vil få størst ytelsesøkning hvis du fra før av har et system med stor motstand (stor motstand i systemet er ikke bra, men pumper i serie kan muligens hjelpe litt på problemet)

Paralellkobling kan også funke men da må du ha pumper med samme trykk-kapasitet, og helst en tilbakeslagsventil etter hver pumpe før de føres sammen. Hvis de ikke har samme trykk-kapasitet kan trykket fra den kraftigste pumpa gjøre at det presses vann feil vei gjennom den svakeste. Om en av pumpene havarerer kan det samme skje dersom du ikke har en tilbakeslagsventil.

To pumper i parallel kan dermed funke som en sikkerhets anordning dersom de er satt opp riktig, sånn at du aldri mister all væskestrøm om en av dem takker for seg.

Om resten av systemet er satt opp i serie er det ikke sikkert du får så mye ekstra ytelse ut av det, men om du splitter opp slik at du kjører parallel fra samlepunktet for pumpene , med egen ledning for hvert punkt som skal kjøles, og igjen samler før radiatoren kan du redusere motstanden i systemet, og få økt gjennomstrømning som resultat. Putter du i tillegg på strupeventiler på disse ledningene kan du regulere hvilke komponent som skal få mest kjøling.

Best og luck !

Lenke til kommentar
Hvis du kobler de parallellt, vil pumpene ikke pumpe noe mer pr time, men vil være sterkere, altså vil kunne drive et mye større system.

Så hvis du først vil bruke begge pumpene, gå for et parallellt system :)

Feil. Det funker stikk motsatt av det du forklarer her. Bare ikke regn med at volum vil bli dobblet med paralell og styrke dobblet ved serie, da dette ikke er tilfellet. Men serie er lurt hvis du har en radiator med stor ristriksjon og ikke altfor kraftige pumper.

Edit; Beklager MiNdNuMb, så ikke innlegget ditt. Meget bra forklart. :thumbup:

Endret av 8-Ball
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...