Simen1 Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Energipolitikken interreserer meg mye, og jeg klipper følgende avsnitt som jeg skrev i en annen tråd: Politikere har ikke mye peiling på de teknikse og miljømessige sammenhengene her og satser f.eks alt for lite på enøk. Her svir vi av verdens reneste type energi, elektrisistet, til lavnivå bruksområder som oppvarming. Her burde vi klart snudd trenden og brukt elektrisiteten til ting som ikke kan drives på andre måter, f.eks aluminiumsproduksjon, serverdrift og mye annet som må være elektrisk, mens oppvarming bør skje fra lavnivå energikilder som fjernvarme via spillvann, gasskaminer, oljekaminer, og til nød elektrisk drevne varmepumper, og ikke minst begrense energibehovet ved bedre isolering. (Noe arkitektene her i landet har vært alt for dårlig på). Alt dette er tiltak for å begrense elektrisitetsbruk. Elektrisitet bør går til ting som ikke kan drives av andre ting, f.eks PC'er, osv. På den måten kan vi overta industri som utlandet må fore med forurensende olje eller kullkraft via innefektive varmekraftverk. Sluttkunden vil få det same produktet (f.eks regnekraft fra servere eller aluminium, silisium og lignende varer), men produktet vil golbalt sett være produsert mye mer miljøvennlig. F.eks vil det lønne miljøet å varme bygg og boliger med gass for å spare vannkraftbasert elektrisitet som kan erstatte kullkraftbasert elektrisitet en annen plass. I mange utland tar de som en selvfølge at elektrisitet er den mest edre energiformen og bruker kull, olje og gass til oppvarmingsformål. Hva mener dere? Hvordan bør norge forvalte energien og påvirke samfunnet i en mer miljøriktig retning? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå