Gå til innhold

Heat Pipe How To...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke det er så enkelt som det høres ut som. Husk at heatpipes er fylt med et medium som fordamper og kondenserer ettersom hvor i heatpipen de er. Du skal altså finne et egnet medium, dimensjonere hvor mye medium som passer til en gitt konstruksjon, lage denne hule konstruksjonen i kobber, fylle den, forsegle den, the list goes on.

Lenke til kommentar

vel, jeg har lest litt om det, og det ser ut som de fleste produsenten bruker en blanding av etanol og vann, eller metanol og vann. dette avhenger jo av hvilket tempområde den skal operere på. siden dette er et lukket system vil trykket balanseres internt etter hvor høy temperaturen er. har også hørt snakk om at aceton brukes, og ammoniakk.

planen min var å lage et system med hovedsaklig sprit i. tenkt fremgangsmåte er som følger : lag et lukket system, lag èn åpning, som kan plugges. fyll systemet helt opp med mediet. plugg delvis igjen. posisjoner systemet slik at plugg befinner seg på laveste punkt. varm opp. ettersom trykket bygger seg opp presses mediet ut. når tilstrekkelig mengde er ute av systemet, og nok er igjen til å dekke varmetilførselsområdet, plugg igjen fulstendig, og fjern varmekilden. slik er det dannet et undertrykkssystem som tillater spriten å fordampe/koke på lavere temperatur enn ved atmosfærisk trykk. trykk og temperatur vil da i teorien avgjøres av hvor mye energi man klarer å fjerne på kondesatorenden i forhold til evaporator enden.

trykket vi snakker om vil altså ligge et sted mellom atmosfærisk trykk og 0. Dette er ikke allværden av trykk, og det burde være mulig å få dette tett. Noe av problemet man kan møte på er at lette gasser med små molekyler, som helium eller hydrogen lekker inn i systemet og senker effektiviteten.

Jeg forestiller meg at denne typen system ikke er så mye vanskeligere å lage enn et vannkjølingssystem, og fordelen er at man slipper pumpe og vanntank.

Noen Tips før jeg driter på draget fullstendig ?

Lenke til kommentar

Jupp, det var just det, men det burde vel gå an å lage et lite hull, type m3 og plugge dette med en skrue? for eksempel en senkeskrue....

Takk for innspillet forresten :D

Dessuten vil jeg ikke lage en i tradisjonell forstand, jeg satser på å lage en der mediet beveger seg i ring, altså fordamper ved varmekilden stiger til topps, og så legger jeg en spiral nedover derfra slik at ettersom mediet kondenserer kan det renne ned til bunnen av "reservoaret" ved varmekilden. slike tror jeg ikke lages, de som er mulig å få kjøpt er jo basert på vekeprinsippet, og er (ikke i så stor grad i alle fall) avhengig av vilken vei de er montert. uansett er de nok mest effektive med varmekilden nederst, men mitt system vil være avhengig av det.

Endret av MiNdNuMb
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

snublet over en siden som tok for seg konstruksjon av heat pipes her: http://www.redrok.com/misc1.htm#heatpipe - riktig nok propan/butan basserte, men teorien din hørest grei ut trur eg. Kan kanskje hente noen triks med ventiler fra den siden eg linket til.

(Dog hørest alkohol og pakninger i ventiler litt skummelt ut)

Har veldig lyst å prøve den metoden på siden, men det er urovekkende hvor dårlig tilrettelagt førstegangstjeneste er for denne type aktiviteter - og eg som trodde man hadde bra velferd i Norge :roll:

Men, har du/dere lest noe om denne veken som blir brukt for å hjelpe vesken tilbake, foretrukkne materialer etc?

ed: fant litt mer info rundt dette med veker - og følgende artikkel beskriver det ganske bra: http://www.cheresources.com/htpipes.shtml

Og tanken MiNdNuMb nevnte over lar seg gjøre med litt glødede kobberrør, en gjengetapp og plugger. Gjenge opp enden av røret, plugge ene enden, fylle på og så plugge andre enden helt når du har fått ut tilstrekkelig av mediumet. Glødede kobber rør er 'forholdsvis' myke, og kan gjøres stivere ved å varme opp og kjøle ned etter de er tilpasset. (Men små rør, 1/8", 3/16" tåler rund 400psi, så det burde holde). Går du for NTP eller andre koniske gjenger så blir det tett. En lokal tess butikk har det du trenger vil eg tro, og andre rør handler etc.

Endret av bjorn.e
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...