Daehli Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Hei, jeg har et lite problem Når jeg er ute blant folk og driver å snakker med folk i alle slags omgivelser har jeg alltid hatt litt problemer med å snakke tydelig nok. Det er liksom litt kjipt å måtte si alt opp igjen 3-4 ganger før folk forstår hva jeg sier. Jeg har alltid snakket litt utydelig, og det er veldig irriterende; er det noen som har noen tips om hva jeg kan gjøre for å snakke bedre? Hvis det er noen som kan hjelpe eller komme med noen tips til meg så hadde det vært kjempesnillt. btw: er 16år - Dasset Lenke til kommentar
Neptun_ Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Jeg føler at jeg har litt av samme problemet, mange ganger må jeg si ting to og tre ganger før det oppfattes... Men jeg har ikke noen spesielle tips, logoped hvis det plager deg merkbart mye kanskje? Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 Takk for svar. Det var kanskje litt overdrevet med at jeg må repetere ting 3-4 ganger, men plagsomt er det i allfall for meg selv å ikke snakke tydelig nok til at folk oppfatter det med en gang... Jeg tenkte selv på logoped, men hvordan får jeg tak i en, og har staten noe de spytter inn med penger - eller må man betale logopedene i lange baner? Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 Et lite google-søk takk, jeg prøvde google, men kom ingen vei... *alt må prøves* Hva er det egentlig logopedene gjør for å hjelpe? Gjør de oss oppmerksom på "hva vi gjør galt"? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Det de fleste gjør galt er å mumle, eller sluke ordene. Prøv å "spytt ut" ordene når dere prater, åpne munnen skikkelig og ta i. Ikke prat svakt med halvåpen munn. Er det en annen form for talefeil aner jeg ikke. Lenke til kommentar
Neptun_ Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Fant noe , der skal det vel stå et og annet Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Åpne munnen munnen din skikkelig (gap opp!) og hev stemmen et lite hakk, så er du i mål. Om det ikke funker så tror jeg det må være noe galt med mottaker. Lenke til kommentar
nord Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 snakker ofte for fort,jeg. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Snakk høyere, så tror jeg du er langt på vei. Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 (endret) Ja, takk, jeg fikk noen gode tips nå; det er ikke så dumt å gjøre seg forstått er det vel? Edit: jeg har ikke noe "kommunikasjonsproblemer" - altså, jeg har egentlig ikke noe problemer med å gjøre meg forstått, er egentlig mest at stemmen min ikke bryter gjennom alle andres stemmer Jeg vet ikke om jeg kommer inn i en av de kategoriene fra trygdeetaten - jeg går riktig nok på vgs. men jeg vet ikke om jeg kvalifiserer meg inn i køen til de trengende. Jeg skal prøve ut litt av det som ble nevnt over, men er det noen som har hørt en eller annen legende fra gresk mytologi eller noe lignede om en fyr som hadde "problemer med å tale tydelig" så han stappen en kork inn i munnen og begynnte å prøve å snakke med korken på plass; slik hadde deg seg at han ble "verdens største taler"... - er det typisk kjærringråd, eller kan det hjelpe? Endret 11. januar 2005 av Dasset Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Åpne munnen munnen din skikkelig (gap opp!) og hev stemmen et lite hakk, så er du i mål. Om det ikke funker så tror jeg det må være noe galt med mottaker. Heh.. Eg har ein liten uvane med å sei "Hm?" uansett om eg oppfatta kva som blei sagt eller ikkje. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Kjenner du noen som går "Musikk, dans og drama"? Få dem til å sette deg opp på en privattime med en sang- eller dramapedagog. Ang. Hellas: De som spilte teater i antikken sto med munnen fulle av småsteiner og ropte nedde ved havet for å lære å snakke tydelig og høyt. Lenke til kommentar
jingt Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 (endret) -slett- Endret 19. februar 2005 av illvit Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 (endret) Har snakkefeil jeg Har problemer med r-ene og s-ene. Har godt LENGE hos logoped. Edit: HAr også medført dårlige muntlig karakterer. Endret 11. januar 2005 av king_of_kong Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Heh.. Eg har ein liten uvane med å sei "Hm?" uansett om eg oppfatta kva som blei sagt eller ikkje. Det er helt utrolig irriterende. Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Jeg har alltid snakket litt utydelig, og det er veldig irriterende; er det noen som har noen tips om hva jeg kan gjøre for å snakke bedre? Ja, åpne munnen mer. Større avstand mellom tennene under a-lyder osv. altså. Sånn at det kommer mer luft ut. Har fått høre "snakk høyere"-regla av foreldrene utrolig mye selv. Lenke til kommentar
jingt Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Heh.. Eg har ein liten uvane med å sei "Hm?" uansett om eg oppfatta kva som blei sagt eller ikkje. Det er helt utrolig irriterende. Sier hæ selv om jeg hørte alt som ble sagt. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Sett en blyant eller noe i munnen og snakk. Nordmenn har en utrolig "slapp" snakkemetode. Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 Det fungerer faktisk ganske bra å bare åpne munnen mer og bruke leppene nesten overdrevet mye, men jeg får jo en helt annen stemme og snakker nesten hakkete fordi det ikke er mulig å dra ordene sammen... (det er kanskje fordi jeg trekker noen ord sammen at jeg av og til kan snakke utydelig.) Takk folkens, jeg tror nesten det begynner å komme seg allerede. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå