JOB Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Bedriften jeg jobber i holder på å oppgradere til Windows Server 2003 og Office 2003, som vil bli kjørt av de ansatte fra tynne klienter mot terminalserver. De ansatte har i utgangspunktet få rettigheter når de logger seg på: i utforsker ser de kun sitt eget område og det er ikke mulig å innstallere programmer, men jeg har bl.a funnet ut at dersom jeg åpner "Task Manager" kan få kjørt hva som helst av programmer som allerede er installert på C-disken. Jeg er ansatt for å teste dette systemet og skjekke at ingen "dumme" brukere kan ødelegge noe/gjøre noe de ikke skal, og trenger derfor gode ideer på hva jeg burde sjekke fra de tynne klientene. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 cmd.exe og DOS-skript (.bat-filer) er vel det mest brukte verktøyet til å gjøre "djevelskap". Det er flere elever på skolen som jeg går på som har skaffet seg administratorrettigheter ved å laste ned og kjøre .bat-filer som endrer diverse instillinger i deres Windows-profil (skolen kjører svake maskiner med Win2k som ved innlogging laster elev-profiler med svært begrensete muligheter fra en Win2k Server, ikke helt det samme som tynnklient da, men). Og å deaktivere ting som Task Manager er heller ikke dumt (det er deaktivert på skolen). Lenke til kommentar
Sc0RpIoN Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Deaktivere Task manager og Register editoren først og fremst. Lenke til kommentar
Wraith Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 i tillegg kan du huke av "remove run from the start menu" i gpedit, så vil de heller ikke få tilgang til å starte nye programmer via task manager. For å være helt sikker så legger du inn alle programmene de får kjøre inn i "Run only allowed windows applications" i formatet filnavn.exe, så vil de ikke kunne kjøre noe annet. Vær paranoid, huk av alt du finner i gpedit, husk at brukerne er dine værste fiender :-) Lenke til kommentar
JOB Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2005 - TaskManager må være tilgjengelig for brukerne, slik at de kan stanse andre applikasjoner som henger seg opp uten å restarte alt. Og selv om "Run.." fjernes fra TaskManager, vil man jo fortsatt kunne lage en .bat som kan starte applikasjoner. - Filene på serverne er kun skjult for brukerne, men kan altså nås ved f.eks. "Run..". Jeg fant ut at det gikk an å installere "AbsoluteFTP" som viser C-disken. (Selv om brukerne kun har lese-rettigheter.) - Det er svært mange aplikasjoner som skal kunne kjøres, og som har mange avhengigheter, så det er heller ikke ønskelig/praktisk mulig å definere kun de applikasjonene som skal kunne startes med gpedit. RegEdit og cmd.exe er ikke mulig å kjøre som vanlig bruker, heller ikke shutdown eller tsshutdwn. Lenke til kommentar
Culpa Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 RegEdit og cmd.exe er ikke mulig å kjøre som vanlig bruker, heller ikke shutdown eller tsshutdwn. [Er det mulig å kjøre disse ved bruk av window sin hjelp fil og tips? Det var i hvert fall mulig på tidligere windowser der Run var fjernet.] Lenke til kommentar
JOB Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2005 RegEdit og cmd.exe er ikke mulig å kjøre som vanlig bruker, heller ikke shutdown eller tsshutdwn. [Er det mulig å kjøre disse ved bruk av window sin hjelp fil og tips? Det var i hvert fall mulig på tidligere windowser der Run var fjernet.] Kan ikke finne noe sted i 2003 sin Windows-hjelp der dette kan startes. Dessuten er systemet satt opp slik at dersom de vanlige brukerne prøver å kjøre regedit får de melding om at editering av registeret er deaktivert av administrator. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå