Cluster1 Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Hei godtfolk! Jeg er i den situasjonen at jeg nå skal bytte ut mitt gode gamle og trofaste Asus Raedon 9600PRO 256 mot ett x800XT PE kort. Jeg har søkt fram og tilbake på forumene, lest tester og ringt litt rundt om kring. Men jeg greier rett og slett ikke bestemme meg for hvilken produsent jeg skal gå for. Prisene varierer jo grenseløst fra forhandler til forhandler, mens specs er stort sett like. Har veldig lyst på Sapphire x800xt pe men dette kortet har jo som kjent ikke ramsinks og blir varmt.. veldig varmt, så jeg har rettet blikket mot samme kortet fra Club3D siden jeg har blitt fortalt det har kjøling for rammen. Er det noen her som kan bekrefte det? Asus lager også samme kortet, x800xt pe -men det kjenner jeg ikke til, så mitt spørsmål til dere er hvilken produsent skal jeg gå for?? Tar i mot tips og linker til tester. Og nei, det blir ikke aktuelt å kjøpe ett x800PRO for å åpne pipelines og flashe det til XT PE versjonen. Skal ha det orginalt med garantien inntakt. Kommer heller ikke til å overklokke kortet, men alikavel er jeg opptatt av ett kort med bra kjøling og helst med lite støy. Lenke til kommentar
ArchEnemY Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Hightech Excalibur Radeon X800XT IceQ blir jo levert med en annen kjøler som ligner mer på AS4, og burde da være den beste "stock" kjølern sånn jeg ser det. Selges på Netshop som jeg vet om. Sitter på et Sapphire kort og ja, det blir godt og varmt nå og da. Spes etter et par timer med Source. Vurdere sterkt å kjøpe en AS4 og hive på. Så hvis hvor bra kjølern er er avgjørende for deg, så ville jeg tippe at Hightech kortet er et godt valg (forutsatt at pris ikke er avgjørende) Lenke til kommentar
AccessDenied Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Har veldig lyst på Sapphire x800xt pe men dette kortet har jo som kjent ikke ramsinks og blir varmt.. veldig varmt, så jeg har rettet blikket mot samme kortet fra Club3D siden jeg har blitt fortalt det har kjøling for rammen. Er det noen her som kan bekrefte det? Club3D-kortet er basert på referansemodellen til ATI (mulignes er det ATI som har produsert det?) og har ikke kjøling på rambrikkene på den ene siden. Hvor god kontakten er mellom kjøler og ram på GPU-siden aner jeg ikke, men tviler på at det er noe å skryte av. Har samme kort selv men har klasket på en Swiftech MCW50 (vannkjøling) og la rett og slett ikke merke til hvor godt halvparten av ram-brikkene ble kjølt GPU-en klokker jeg noen hz men jeg lar rammen ha standard hastighet. De fleste alternative kjøleløsningene til kortet kjøler også bare halvparten av Ram-brikkene. Man kan spørre seg selv om det er noen vits med mindre at man kan få varmen disse genererer ut av kabinettet (med Articen som ble anbefalt). Lenke til kommentar
Cluster1 Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 (endret) Jeg har ikke vannkjøling (og heller ingen videre planer om dette heller) men kabinettet er ett PC65 fra Lian Li med 2x80mm vifter i forkant og en lik eksosvifte i bakkant og en 80mm i toppen + en Tagan PSU som også drar ut en del varm kabinettluft bak. Så kabinettet har relativt grei luftgjennomstrømning og jeg måler kabinettemperaturen til ganske stabile 30 grader under normal stuetemperatur på 22 grader. Angående pris på kortet er ikke dette av betydning annet enn at jeg har satt en maksgrense på 5500,- og vil tro de fleste kortene jeg anser som intr kommer under denne grensen. Så jeg kan like godt gå for en Sapphire x800 i stedet for Club3D siden det kortet ikke har skikkelig ramsinks? Den stockkjøleren som ble nevnt over her er det samme som denne AC ATI Silencer 4? Burde denne kjøleren greie å holde tempen nede selv om rammen blir veldig varm? Er det noen som har erfaring med denne typen kjøler fra Thermaltake eller er det mer show enn go? Synes viften så den så veldig spak ut.. Endret 11. januar 2005 av Cluster1 Lenke til kommentar
Cluster1 Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 Hightech Excalibur Radeon X800XT IceQ blir jo levert med en annen kjøler som ligner mer på AS4, og burde da være den beste "stock" kjølern sånn jeg ser det. (...) Så hvis hvor bra kjølern er er avgjørende for deg, så ville jeg tippe at Hightech kortet er et godt valg (forutsatt at pris ikke er avgjørende) Det er dette Excalibur kortet du mener ikke sant? Det så jo umåtelig tøft ut, men er det noen her som kjenner til det? Ytelsesmessig og kvalitetsmessig har jeg ingen kjennskap til Hightech fra før av. Må innrømme det. Men tar gjerne i mot innspill nå for hva slags kort jeg skal gå for.. begynner å haste litt siden jeg har lyst å bestille så jeg har det til helga, og i dag er det jo tirsdag. Lenke til kommentar
mamba Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Det Hightech Excalibur Radeon X800XT var meget stili. Hadde noe lignende kjøling før. men det er ikke noe problem å smokke på en slik kjøler. Koste ikke mer en noen hundrelapper på microplex. Club3d har fått mye skryt hos de som teste på hw. Iallefall x800 vivo versjonen. Har selv et Shaphire x800xt er meget fornøyd. Stille som bare det. En kompis av meg har et gainward 6800 å det bråker noe sinnsykt. Lenke til kommentar
kasol Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 (endret) Hightech Excalibur Radeon X800XT IceQ blir jo levert med en annen kjøler som ligner mer på AS4, og burde da være den beste "stock" kjølern sånn jeg ser det. (...) Så hvis hvor bra kjølern er er avgjørende for deg, så ville jeg tippe at Hightech kortet er et godt valg (forutsatt at pris ikke er avgjørende) Det er dette Excalibur kortet du mener ikke sant? Det så jo umåtelig tøft ut, men er det noen her som kjenner til det? Ytelsesmessig og kvalitetsmessig har jeg ingen kjennskap til Hightech fra før av. Må innrømme det. Men tar gjerne i mot innspill nå for hva slags kort jeg skal gå for.. begynner å haste litt siden jeg har lyst å bestille så jeg har det til helga, og i dag er det jo tirsdag. Jeg har kortet og er meget fornøyd. Har klokka det greit også. Økte 3D05 ifra 5676 til 6102. Jeg hadde ATI 9800pro som jeg var fornøyd men kjøpte Gainward 6800U og hadde bare problemer. Bytta til HiS kortet og har ikke hatt ett eneste problem. Jeg bruker omega drivere som funker veldig bra. Jeg kan bare anbefale kortet på det varmeste Endret 11. januar 2005 av kasol Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Her er en test.... http://www.guru3d.com/article/Videocards/141/ Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Du trenger ikke ramsinks når du ikke skal overklokke. Kortene kjører helt utmerket uten ramsinks. Det er ikke nevneverdige forskjeller fra produsent til produsent, de fleste følger referansedesign. Du har selvsagt produsenter som HIS som gjerne setter bedre og ofte stillegående kjølere, som jo er et pluss. Bundle kan også variere mellom de forskjellige produsentene. Jeg ville valgt et kort som rett og slett er på lager, da webshopene ikke akkurat er fylt til randen med disse kortene, og jeg hadde selvfølgelig også sett på prisen. Lenke til kommentar
ArchEnemY Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Jepp, det er kortet jeg mente. Kanke ikke si no mer enn at jeg syns det ser tøft ut. Hadde tatt det kortet om det var på lager når jeg bestilte kortet mitt Men jeg må si meg enig med Rikky angående valg, det er vel ikke akkurat overflod av dem på lager. Lenke til kommentar
kasol Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Mitt kort kom aldri på netshop sine sider. Jeg la inn en ordre og fikk da sikkert sammen med noen andre uten at det ble lagt ut noen til salgs på forumet. Det skal sies at jeg bestilte på 4 ulike netshops da X800XTPE ikke var å få tak i. Heldighvis fikk de inn HiS først men jeg hadde kjøpt Asus, Sapphire, Powercolor etc jeg bare jeg fikk kortet... Lenke til kommentar
Cluster1 Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2005 En liten update bare.. Endte opp med å bestille ett HIS Excalibur X800Pro IceQ II VIVO i stedet. Ikke bare på grunn av pris men også på grunn av beholdningen til forhandlerene.. XT PE er en manglevare for tiden. Men nå betaler jeg 4000 for dette x800PRO VIVO kortet, er det verdt pengene? Noen som har erfaring med Hightech kortene fra før av som kan komme med ett innspill her om jeg har gjort ett bra eller dårlig kjøp? Får kortet til helgen så jeg skal komme tilbake med synspunkter etter jeg har prøvd det. Lenke til kommentar
Vo0do0 Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Netshop har jo flere XT PE på lager... Jeg synes ikke du gjorde et godt valg. Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Jeg ville valgt et kort som rett og slett er på lager, da webshopene ikke akkurat er fylt til randen med disse kortene, og jeg hadde selvfølgelig også sett på prisen. Enig med deg. Det er ikke lett å få tak i disse nå. Til trådstarter: Jeg syns 4000 for et pro VIVO er for mye. Spesielt med tanke på at de nå selger XT kort for godt under denne prisen. (Om de er på lager noe sted da) Lenke til kommentar
Entity extraction Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Jeg har Dette det vil si mitt kom med en dum ryggsekk Jeg er extremt fornøyd med det kortet V Lenke til kommentar
Cluster1 Skrevet 13. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2005 (endret) Jeg ville valgt et kort som rett og slett er på lager, da webshopene ikke akkurat er fylt til randen med disse kortene, og jeg hadde selvfølgelig også sett på prisen. Enig med deg. Det er ikke lett å få tak i disse nå. Til trådstarter: Jeg syns 4000 for et pro VIVO er for mye. Spesielt med tanke på at de nå selger XT kort for godt under denne prisen. (Om de er på lager noe sted da) Akkurat det samme jeg også tenkte på. Jeg er ute etter the the state of the art, altså jeg klistrer på på 1500 de-neneros og ender opp på 5500 smekkers for en Powercolor x800XT PE inkl AS4 kjøler. Jeg har lyst på ett kort som er bra, og penger betyr ikke så så mye. Er mer der de kommer fra så lenge støyen er lav, kvaliteten er bra og jeg blir fornøyd. Noen tanker om Powercolor da? Kan noen forklare meg hvordan jeg går fram for å montere kjøleren -gjerne step på step så jeg gjør det bra? Så fortell heller om x800XT PE fra Powercolor.. pros and cons? Edit 1: Trykkfeil Edit 2: Dette blir da kortet jeg skal ha. Og denne kjøleren er vel velkjent for de fleste Nå bør jeg vel bli fornøyd?? Endret 13. januar 2005 av Cluster1 Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 (endret) Jeg ville valgt et kort som rett og slett er på lager, da webshopene ikke akkurat er fylt til randen med disse kortene, og jeg hadde selvfølgelig også sett på prisen. Enig med deg. Det er ikke lett å få tak i disse nå. Til trådstarter: Jeg syns 4000 for et pro VIVO er for mye. Spesielt med tanke på at de nå selger XT kort for godt under denne prisen. (Om de er på lager noe sted da) Akkurat det samme jeg også tenkte på. Jeg er ute etter the the state of the art, altså jeg klistrer på på 1500 de-neneros og ender opp på 5500 smekkers for en Powercolor x800XT PE inkl AS4 kjøler. Jeg har lyst på ett kort som er bra, og penger betyr ikke så så mye. Er mer der de kommer fra så lenge støyen er lav, kvaliteten er bra og jeg blir fornøyd. Noen tanker om Powercolor da? Kan noen forklare meg hvordan jeg går fram for å montere kjøleren -gjerne step på step så jeg gjør det bra? Så fortell heller om x800XT PE fra Powercolor.. pros and cons? Edit 1: Trykkfeil Edit 2: Dette blir da kortet jeg skal ha. Og denne kjøleren er vel velkjent for de fleste Nå bør jeg vel bli fornøyd?? Jeg har et Power Coler X800XT PE! Meget fornøyd med det. Har ikke byttet kjøleren på det. Det som er litt rart er at du i din første post sier at du ikke skal overklokke og ikke skal ha et X800Pro får så deretter å flashe det til et X800XT PE pga du er redd for å miste garantien, sammtidig som du er villig til å bytte kjøleren på skjermkortet du skal ha! Rett meg hvis jeg er på bærtur her ok! Uansett om det er verdt å bytte kjøleren når du ikke skal overklokke, så må jeg si nei. Ikke bytt ut kjøleren. Jeg kjører skjermkortet på standard clock, og temeraturen er følgende: Idle: 32 Grader! Load: 42 grader! Du sier også at du har bra kjøling i kabinettet så hvorfor ta deg bryet og bytte vifta da? Siden du sier at pengene ikke er noen problem og er gjærne villig til å betale 5500Kr for et skjermkort så hvorforo ikke kjøpe et X850XT PE? Det var bare en tanke uansett, du avgjør. Endret 13. januar 2005 av Wooho Lenke til kommentar
Cluster1 Skrevet 13. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2005 Hei! Fordi jeg har hørt fortellinger om folk som har flasha og overklokket kortene sine hvor det har gått galt, og jeg er av den innstillingen av at om 'the shit hits the fan' så skal jeg i alle fall ha garantien i orden. Det er tross alt en del penger jeg invisterer i skjermkortet, og selv om jeg prioriterer å bruke litt på ett kort betyr det ikke at jeg har for mye av det.. Angående kjøler så er dette også basert på andres erfaringer, deriblandt x800 kortet fra Sapphire som jeg vurderte først; som ikke har ramsinks og blir veldig varmt. Har ikke noe erfaring med Powercolor så jeg garderte meg heller ved å bestille en god kjøler i først som sist. X850XT PE har jeg bare funnet som PCI-E versjoner så langt, mulig jeg ikke har letet godt nok, men jeg føler at ett X800 kort er godt nok for meg. Det er i alle fall dyrt nok.. Hva er forutsetningene for disse temperaturene dine? Idle: 32 Grader! Load: 42 grader! Jeg tenker nå på kabinettet ditt og kjølingen av det.. det er i alle fall helt andre temperaturer enn jeg fikk oppgitt at Sapphire-kortet kjører med. Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 (endret) Hva er forutsetningene for disse temperaturene dine? Idle: 32 Grader! Load: 42 grader! Jeg tenker nå på kabinettet ditt og kjølingen av det.. det er i alle fall helt andre temperaturer enn jeg fikk oppgitt at Sapphire-kortet kjører med. De temperaturene som jeg har oppgitt til deg er de som jeg har funnet etter å ha testet kortet i ca en måned (så lenge har det vært hos meg). Jeg bruker luftkjøling, og har følgende: 2 vifter i front(suger luft inn) 2 vifter bak(suger luft ut) 1 vifte i sidedøren Kabinettet er av typen Raidmax Jeg er sikker på at du tar disse tallene med en klype salt akkurat som jeg gjorde da jeg testet kortet(hadde bortimot 70 grader ved load med mitt gamle Hercules 9800XT), men etter å ha brukt diverse programmer til å finne ut temperaturen så ble jeg overasker hvor lave de var. Romtemperaturen vareierer hos meg mellom 20-25 grader! Du må også huske at X800 serien bruker GDDR 3 minne som utvikler mindre varme! Endret 13. januar 2005 av Wooho Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 (endret) Hvis du og andre ikke tror meg så legger jeg ved et bilde, det er temperaturen ved Idle, og PC`en har vært på siden kl 11.00:D Kan godt også legge ved et liten video snutt når min hjemmeside blir ferdig, hvis du ikke er overbevist! Endret 13. januar 2005 av Wooho Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå