Cursio Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 (endret) Når jeg tar en skarp høyresving i lav fart samtidig som jeg akselererer, kommer det en "skrapelyd" fra høyre forhjul. Da jeg sjekket hva dette var, så jeg at gummibelgen som er på drivakselen ved hjullageret lekker fett, og dette er ikke bra, for da kan skitt og lort komme inn i hjullageret. Noen som har vært borti denne lyden før? Er det fra hjullageret? Jeg har kjøpt en ny gummibelg, men kan jeg bytte denne selv? Eller må jeg bytte hjullageret i tillegg? EDIT: Dette er bilen som problemet gjelder! Opel Astra 1,6i Endret 13. april 2005 av CurSi0 Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Det kan virke som om drivknuten er i ferd med å ta kvelden. Spesielt sannsynlig når du skriver at mansjetten (belgen) er sprukket. Du kan alltids skifte mansjett og pøse på med grease, men det vil ikke hjelpe særlig lenge. Vet ikke hvor "hendt" du er, men erfaringsmessig krever det litt mer enn "hobby"ferdigheter for å skifte drivknute, samt et godt utvalg kraftig verktøy. Selve drivknuten koster vel ikke all verden. Sjekk Biltema. (Opeldeler er vel ikke særlig dyre originalt heller....) Hjullageret trenger du antagelig ikke tenke på, det vil sjelden gi skrapelyd, heller dyp rumling/uling, og i høy hastighet. T'Weed Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Jepp. Drivknuten. Hvis du ikke har godt med verktøy, så bør du levere bilen inn for å fikse dette. Grunnen til at drivknuten ryker er nesten alltid at belgen ryker først. Da kommer det drit inni drivknuten. Sjekk belgen hvergang du bytter hjul. Da kan du være heldig at du slipper å bytte drivknuten, men bare belgen. Et sympton på at belgen har sprukket er at det spruter gris ut på forskjermen. Ser du noe sånt---> Sjekk belgen. Det finns belger som kan limes på, uten at drivknuten demonteres. Lenke til kommentar
eab Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Koster vel ca 700kr på biltema, men husker ikke om det var inkludert mansjett. Betalte 749kr for drivknute og mansjett da jeg skulle bytte. Er ikke vanskelig å bytte, men det er lurt å ha riktig verktøy. Lenke til kommentar
Cursio Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 Takk for kjapp respons alle sammen! Det stemmer godt med det du sier, Tumbleweed, for jeg har kjørt ganske fort, uten at det har kommet noen lyd av den grunn, det er bare en skraping i lav fart ved stort rattutslag. Nå er jeg ihvertfall ganske sikker på hva dette er, så får jeg finne ut om jeg og pappa kan reparere dette selv eller om den må på verksted. Hvor masse vil dette koste dersom verkstedet bytter? Og hva vil skje hvis drivknuten ryker i fart? Er dette farlig? Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 det som vill skje om drivknuten ryker i fart er at du vill miste all fremdrift.. så fremst ikke det er diff sperre på den, noe det neppe er.. Koster, vanskelig å si.. du må nokk bare sjekke med verkstedene om det Lenke til kommentar
Cursio Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2005 Differensialsperre er det ikke nei. Så det er ikke noen sjanse for at hvis drivknuten ryker i fart, at låser hjulet seg? Hvor lang tid vil det vel ta å bytte på et verksted? De har jo godt verktøy... Har en kjenning på opelverkstedet, kanskje han fikser nice price til meg... Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 nei, hjulet blir ikke å låse seg på noen måte.. skal ikke ta så voldsomt lang tid å skifte en drivknute så lenge du har kunnskap om hva som må monteres og demonteres og rette verktøy. Lenke til kommentar
eab Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Har en kjenning på opelverkstedet, kanskje han fikser nice price til meg... Du trenger: 1 kasse øl 1 gjeng kamerater 1 stk drivknute 1 stk mansjett 1 stk reprasjonshåndbok 1 stk jekk 1 stk stooor koppnøkkel (vet ikke dim, men tipper rundt 35mm) noen 19mm fastnøkler noen 15mm fastnøkler noen 7-8mm umbraconøkler div skrutrekkere (stjerne/vanlig, stor/liten) (selvfølgelig er det alltid noe man glemmer) Ølet og kameratene er for at du skal slippe å bytte selv. Inviter de mest bilkyndige hjem til deg og parker de i garasjen sammen med ølet, bilen og delene Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Brakoskruene kan sitte noe sykt. Her kan det hende at mer enn vanlig verktøy som skal til. Mulig at skruene skal festes med locktite. Lenke til kommentar
Cursio Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2005 Du trenger: 1 kasse øl 1 gjeng kamerater 1 stk drivknute 1 stk mansjett 1 stk reprasjonshåndbok 1 stk jekk 1 stk stooor koppnøkkel (vet ikke dim, men tipper rundt 35mm) noen 19mm fastnøkler noen 15mm fastnøkler noen 7-8mm umbraconøkler div skrutrekkere (stjerne/vanlig, stor/liten) (selvfølgelig er det alltid noe man glemmer) Ølet og kameratene er for at du skal slippe å bytte selv. Inviter de mest bilkyndige hjem til deg og parker de i garasjen sammen med ølet, bilen og delene Har faktisk omtrent alt på denne listen reprasjonshåndbok inkludert reprasjonshåndbok. Men hva mener du med koppnøkkel? I følge reprasjonshåndboka må jeg bruke noe spesialverktøy, er det den det er siktet til da eller? Jeg tror jeg får studere den litt mer og komme frem til hva jeg skal gjøre... Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 CurSi0 Skrevet 12/01/2005 : 18:20 Har faktisk omtrent alt på denne listen reprasjonshåndbok inkludert reprasjonshåndbok. Men hva mener du med koppnøkkel? I følge reprasjonshåndboka må jeg bruke noe spesialverktøy, er det den det er siktet til da eller? Jeg tror jeg får studere den litt mer og komme frem til hva jeg skal gjøre... Tipper Koppnøkkel er det en pipenøkkel heter i trøndelag Du trenger altså en stor pipenøkkel til mutteren i senter (den som fester selve drivaksel) av annet verktøy kan det være nødvendig med avdrager verktøy til endeledd/bærekuler. Noe annet vet ikke jeg at du trenger Lenke til kommentar
zupreme Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 (endret) Pipenøkkel ja Hvis jeg husker riktig er den sentermutteren på 30 eller 32 mm. I boka står det at du skal sette på ny mutter. Gjør det! Den koster nesten ingen ting. Husk også ny låsesplint. Koster et par kroner bare. Ellers trenger du endeledd-avdrager for å få fjærbeinet av opphengskula (og kanskje styrestaget?), 8mm KRAFTIG umbraco hvis du skal av med bremsecaliper. Skruene her kan være festet med locktite! Det er ikke nødvendig å feste skruene med locktite etterpå. Endret 13. januar 2005 av zupreme Lenke til kommentar
eab Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 tror sentermutteren var i leiet 35mm på min opel, men så var den av gammel (fiin) årgang. Pipenøkkel heter det kanskje i resten av verden ja For å få løst fjærbeinet fra opphengskula holder det med noen velrettede kakk med hammer slik at du får slått det løst. Hvis du holder en hammer på ene siden inntil bunnen av fjerbeinet der bolten fra bærebrua går inn i fjærbeinet (har hørt navn på denne tidligere..kingbolt?) og dæljer løst på andre siden med en annen hammer. Dette vil sannsynligvis få hele greia til å løsne slik at du bare kan dra av fjærbeinet. Ellers kan du presse og bøye litt med ei jernstang eller lignende. Dette blir litt macgyver og det kan være lurt å vite hva du driver med. Kan være litt tricky, men med litt velrettet makt går det greit. Lenke til kommentar
Cursio Skrevet 24. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2005 Har fått hjelp av en på opelverkstedet, og han mente dette ikke var en typisk drivknutelyd. Det høres ut som at lyden kommer fra litt under girspaken, ikke så langt borte som med hjulet. Mansjetten er gått, så den må byttes, men så langt har det ikke gått utover drivknuten. Det han mente var at jeg hadde litt løse motorfester, og derfor skraper et eller annet litt borti vet sving + akselerasjon. Deres meninger? Går det an å bytte motorfestene? Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 går fint ann å skifte motorfestene ja. Men da bør du ha noe som avlaster dem når du skifter, krane eller noe for å holde motoren på den siden du skifter feste.. ellers så skal de være rett frem for å skifte.. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Ezekiel Skrevet 13/01/2005 : 15:43 Dette blir litt macgyver og det kan være lurt å vite hva du driver med. Kan være litt tricky, men med litt velrettet makt går det greit. :!: He he, du får sagt det Ezekiel! Bytte motorfester blir som Stig-Arne sier, med god jekk eller kran går det som regel veldig greit. Men har du funnet ut hva som skraper i hva? Kan godt være motorfester, men kan være andre ting også... Lenke til kommentar
Cursio Skrevet 24. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2005 Bytte motorfester blir som Stig-Arne sier, med god jekk eller kran går det som regel veldig greit. Men har du funnet ut hva som skraper i hva? Kan godt være motorfester, men kan være andre ting også... Han verksted-duden sa at jeg skulle heise opp bilen og kikke etter noe blankskrapt metall eller noe. Lyden er som om noe gnisser mot hverandre, helt oppi der hvor girspaken er. Det er ikke motorfestene som lager lyd, de er bare litt løse. Noen som vet om det kan skaffes delt mansjett til denne type opel? Så hadde jeg sluppet å stresse så masse... Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 CurSi0 Skrevet 24/01/2005 : 14:26 Han verksted-duden sa at jeg skulle heise opp bilen og kikke etter noe blankskrapt metall eller noe. Lyden er som om noe gnisser mot hverandre, helt oppi der hvor girspaken er. Det er ikke motorfestene som lager lyd, de er bare litt løse. Det er en måte å finne det ut ja. Men har du denne lyden også hvis du slipper og gir gass, eksempelvis ved giring også, eller er det kun i sving? Hvis du får frem lyden ved gi gass/slipp gass, er et ikke uvanlig problem er at eksos annlegg enten slår i karrosseri, eller i overføringene til girspak om du har dårlige motorfester. dette fordi motoren vrir seg ved belastning. Om du ikke har mulighet til å se under, som "duden" sier, kan du gjerne med en medhjelper gå ut og rive og røske litt i den motoren din. Er det løse fester bør du klare og få frem lyden enten ved å røske/rive/dra i motor/girkasse, eller om den står i 1gir og du vugger bilen frem og tilbake(brekk av ja..), mens du ser/hører. Da vil motor vri seg litt, det er helt normalt, men skal ikke være snakk om store utslag. Lenke til kommentar
Cursio Skrevet 24. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2005 Det er en måte å finne det ut ja. Men har du denne lyden også hvis du slipper og gir gass, eksempelvis ved giring også, eller er det kun i sving?Hvis du får frem lyden ved gi gass/slipp gass, er et ikke uvanlig problem er at eksos annlegg enten slår i karrosseri, eller i overføringene til girspak om du har dårlige motorfester. dette fordi motoren vrir seg ved belastning. Om du ikke har mulighet til å se under, som "duden" sier, kan du gjerne med en medhjelper gå ut og rive og røske litt i den motoren din. Er det løse fester bør du klare og få frem lyden enten ved å røske/rive/dra i motor/girkasse, eller om den står i 1gir og du vugger bilen frem og tilbake(brekk av ja..), mens du ser/hører. Da vil motor vri seg litt, det er helt normalt, men skal ikke være snakk om store utslag. Lyden forekommer kun i sving ved relativt stort gasspådrag. Jeg tror ikke det er eksosanlegget som slår borti noe, da hadde lyden vært mer dempet. Tror heller overføringene til girspak som er litt slappe, slik at feks girspak tar borti en metallplate ved motorbelastning. Får prøve å rive og røske litt i motoren. Ellers, tusen takk for deres aktivitet i denne topicen, sælig du pcp160! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå