Gå til innhold

Støyfjerner til pc

Anbefalte innlegg

Jeg mener å huske at jeg leste en artikkel en gang for en god stund siden om en dings (mangel på bedre ord) som har en mikrofon og høyttaler, den registerer lyden som kommer ut av pc'en, og da lager akkurat motsatt lydsignal, slik at signalene utgjevner hverandre, slik at pc'en ikke lenger lager støy. Men det jeg lurer på er det noen som har hørt noen nyheter om den "dingsen", det er ganske lenge siden jeg hørte om den, så jeg synes den burde være i butikkene no :cry:

EDIT: forandra emne tittel

Endret av ferik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:nei: Allerede idag har nesten alle nyproduserte fly motlyd / motvibrasjon bygd inn i skroget. Q400 til SAS for eksempel. Men det er for å dempe lyden for de inni flyet.

Og nei det er ikke bare "en jevn sus" :nei: krever endel avanserte algorytmer og ikke minst en processering som må foregå raskere en det lyden tar å bevege seg gjennom luften til der det skal oppfattes.

Lenke til kommentar

Det selges jo headsett med slike støy-vendere. (f.eks sennheizer PX 250) Det som trengs er en mikrofon og en høyttaler. Så må du snu fasen på lyden som går ut fra høyttaleren. Dette gjør du med å koble om på ledningene inne kabelen som går ut fra forsterkeren - omvendt av det du vanligvis gjør. (+ på - , - på +)

Med riktig plassering av mikrofon og høyttaler skal lyden av maskina motvirkes av lyden fra høyttaleren - og gå ut i null (hvis du er heldig).

Endret av radiated
Lenke til kommentar
Dette er inferens, du må skaffe deg en lydkilde, som du selv nevnte, som sender ut bølger i samme frekvens som PC'en. Da vil du få destruktiv frekvens, ergo vil bølgene utligne hverandre. (bare for å få inn det fysiske aspektet her :D )

Bra noen har orden på begrepene :-)

Lydkilden blir vel mikrofonen.

Hvis man har et sett gamle PC-høyttalere, en kondensatormikrofon og en preamp med fasevender (f.eks behringer mic 100) burde det gå fint å eksperimentere seg fram, og iallfall få kansellert deler av PC-støyen. Tror jeg skal prøve litt selv, dette kan bli interessant.

edit: leif

Endret av radiated
Lenke til kommentar
Dette er inferens, du må skaffe deg en lydkilde, som du selv nevnte, som sender ut bølger i samme frekvens som PC'en. Da vil du få destruktiv frekvens, ergo vil bølgene utligne hverandre. (bare for å få inn det fysiske aspektet her :D )

Bra noen har orden på begrepene :-)

Lydkilden blir vel mikrofonen.

Hvis man har et sett gamle PC-høyttalere, en kondensatormikrofon og en preamp med fasevender (f.eks behringer mic 100) burde det gå fint å eksperimentere seg fram, og iallfall få kansellert deler av PC-støyen. Tror jeg skal prøve litt selv, dette kan bli interessant.

edit: leif

Håper du skriver i forumet hva du gjør, og hvordan du går fram :cool:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...