ferik Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 (endret) Jeg mener å huske at jeg leste en artikkel en gang for en god stund siden om en dings (mangel på bedre ord) som har en mikrofon og høyttaler, den registerer lyden som kommer ut av pc'en, og da lager akkurat motsatt lydsignal, slik at signalene utgjevner hverandre, slik at pc'en ikke lenger lager støy. Men det jeg lurer på er det noen som har hørt noen nyheter om den "dingsen", det er ganske lenge siden jeg hørte om den, så jeg synes den burde være i butikkene no EDIT: forandra emne tittel Endret 11. januar 2005 av ferik Lenke til kommentar
karasjok Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Leste om det samme fenomenet for mange år siden på Illustrert Vitenskap, da var planen å lage passasjerfly, altså jumbojeten, lydløs. Tror det er mulig teoretisk men, å utføre det paktisk kan bli ekstremt vanskelig, tror jeg. Lenke til kommentar
ferik Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 Skal vel egentlig ikke være så vanskelig å få til i praksis heller, for maskinen lager en veldig gjevn sus, men jeg mener at jeg leste at den var laget, men ikke lansert... Lenke til kommentar
Howard_ Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Det står i et innlegg på overklokking.no om en som var veldig nærme en slik løsning, søk og du får svar.... Lenke til kommentar
FOXOR Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Allerede idag har nesten alle nyproduserte fly motlyd / motvibrasjon bygd inn i skroget. Q400 til SAS for eksempel. Men det er for å dempe lyden for de inni flyet. Og nei det er ikke bare "en jevn sus" krever endel avanserte algorytmer og ikke minst en processering som må foregå raskere en det lyden tar å bevege seg gjennom luften til der det skal oppfattes. Lenke til kommentar
ferik Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 Det står i et innlegg på overklokking.no om en som var veldig nærme en slik løsning, søk og du får svar.... Litt vanskelig å søke, når man ikke vet hva man skal søke etter... Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Dette har blitt laget til en PC. Jeg husker ikke akkurat hvor jeg leste det, men pc'en ble nærmest lydløs (hørte kun ørlitt susing pga. lufta som bevegde seg ) Men den er nok ikke i salg ennå, om den noen gang blir det. Ikke som jeg vet ihvertfall. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Støydemping har en egen kategori under overklokking-delen, så jeg flytter tråden dit fra "Annet om hardware". Lenke til kommentar
radiated Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 (endret) Det selges jo headsett med slike støy-vendere. (f.eks sennheizer PX 250) Det som trengs er en mikrofon og en høyttaler. Så må du snu fasen på lyden som går ut fra høyttaleren. Dette gjør du med å koble om på ledningene inne kabelen som går ut fra forsterkeren - omvendt av det du vanligvis gjør. (+ på - , - på +) Med riktig plassering av mikrofon og høyttaler skal lyden av maskina motvirkes av lyden fra høyttaleren - og gå ut i null (hvis du er heldig). Endret 11. januar 2005 av radiated Lenke til kommentar
ka1ser Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Dette er inferens, du må skaffe deg en lydkilde, som du selv nevnte, som sender ut bølger i samme frekvens som PC'en. Da vil du få destruktiv frekvens, ergo vil bølgene utligne hverandre. (bare for å få inn det fysiske aspektet her ) Lenke til kommentar
radiated Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 (endret) Dette er inferens, du må skaffe deg en lydkilde, som du selv nevnte, som sender ut bølger i samme frekvens som PC'en. Da vil du få destruktiv frekvens, ergo vil bølgene utligne hverandre. (bare for å få inn det fysiske aspektet her ) Bra noen har orden på begrepene :-) Lydkilden blir vel mikrofonen. Hvis man har et sett gamle PC-høyttalere, en kondensatormikrofon og en preamp med fasevender (f.eks behringer mic 100) burde det gå fint å eksperimentere seg fram, og iallfall få kansellert deler av PC-støyen. Tror jeg skal prøve litt selv, dette kan bli interessant. edit: leif Endret 11. januar 2005 av radiated Lenke til kommentar
ferik Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 Dette er inferens, du må skaffe deg en lydkilde, som du selv nevnte, som sender ut bølger i samme frekvens som PC'en. Da vil du få destruktiv frekvens, ergo vil bølgene utligne hverandre. (bare for å få inn det fysiske aspektet her ) Bra noen har orden på begrepene :-) Lydkilden blir vel mikrofonen. Hvis man har et sett gamle PC-høyttalere, en kondensatormikrofon og en preamp med fasevender (f.eks behringer mic 100) burde det gå fint å eksperimentere seg fram, og iallfall få kansellert deler av PC-støyen. Tror jeg skal prøve litt selv, dette kan bli interessant. edit: leif Håper du skriver i forumet hva du gjør, og hvordan du går fram Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Lyd i motfase kalles det vel... Her er feks en fin tråd... (Søkte etter motfase) Lenke til kommentar
ka1ser Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Blir alltid glad når jeg kan se sammenhengen mellom fysikken på skola og hverdagslige (PC)problemer. Vet nu at om jeg ikke blir ingeniør så kan jeg hvertfall forstå noe Syns det er viktig å få inn skikkelige begreper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå