Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

sette opp ftp server

Anbefalte innlegg

tenkte jeg skulle sette oppen ftp server hjemme slik at jeg kan download data når jeg sitter på jobben.

Noen som vet om et bra prog (gratis/warez) for å gjøre dette enkelt.

Telenor har ikke noe begrensninger på bruk av det til privat bruk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei FSOL!

Regner med at du har breiband siden du sette oppe ein ftp server,og kunne laste ned filer fra den til ei datamaskin på jobben..

Vel,du kan sette opp servU(kan brukes som ein ftp server)om du bruker Windows opperativ system.

Det programmet finnest i shareware versjon.Søk etter programmet på http://www.download.com.

Eller du kan sette opp eit viruelt privat nettverk(VPN).Da kan du logge deg på datamaskina heime fra datamaskina på jobb og få tilgang til alle filene hardisken(ane) på heime pcén...

Om du bruker for eksempel Linux kan du sette opp ein ftpd..Men,om du ikkje bruker/har brukt Linux så lenge.Kan det hende du vil bruke litt tid på å sette opp ein ftpd for første gangen..

Så om du nevner kva operativ system du bruker på pcáne heime og på jobben..Er det lettare å annbefale ulike løysningar på å sette opp ein ftp server..Eller kanskje andre løysningar som kan være betre..

Det som også kanskje er av interesse er om bedrifta/organisajonen du jobber har ein brannmur mot internett.Da kan det hende at ulike portar som ein treng for å få tilgang til ein ftp server via internett er stengt..

Noko eg lurer på er kvifor skal du laste ned filer til jobb datamaskina?

Er filene jobb relatert..Om dei er det.Kan du om det finst ei itavdeling i bedrifta/organisasjon du jobber i.Kan du spørre dei om dei kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Quote:

On 2001-11-15 13:34, satan skrev:

Det finnes flere FTP-Server programmer tilgjengelige på markedet.(ServU :smile:,BulletProof FTP :smile:, osv... se:

For best ytelse anbefales:

For Windows: RaidenFTPD
:grin:
For Linux: glftpd
:grin:

(Når du har funnet programmet du ønsker kan det lønne seg og ta en tur til
og søke på det aktuelle programmet for å finne en crackserial)

:lol:

Håper du finner ut av det!!

Lenke til kommentar

Takk for raske svar. Hadde i utgangspunktet tenkt å sette den opp i w98. Jeg har adsl fra telenor 384/128.

Jeg er egentlig hovedafasgsstudent (kaller det jobb da jeg pleier å sitte på SINTEF) og har derfor ikke full tilgang på avdelingens IT-resurser. Jeg har tenkt å jobbe en del hjemme, da PC-en min hjemme er vesentlig raskere.

Lenke til kommentar

Jeg da.........

WindowsXP, ADSL (NextGenTel).

Har prøvd både BulletProof og ServU. Kommer ikke inn utenfra.

Har åpnet port 21 i router'n (Cisco).

Bruker også Zone Alarm Pro. Har gitt server-programmene "lov" til å bruke port 21. Er det noen flere innstillinger i Zone Alarm som må konfigureres?

:?:

Lenke til kommentar

Kommer du ikke inn i det hele tatt, eller er det problemer med å få listet innholdet? Når man er bak en router/lan bør man legge til en ekstra innstilling for passive mode (passive er default for de fleste ftp klienter, også når man bruker IE). Legg til din 'ytre' (WAN) ip i passive ip feltet. Antageligvis må du da også forbigå hardwarefirewallen til routeren (hvis den har det) for å få det til å funke, det må i allefall jeg på min D-Link Di-704 router.

Lenke til kommentar

Listing kommandoen kjøres på port 21. Filoverføringen går normalt på port 20 tror jeg. Man kjører da i active mode.

FTP klienter kan også velge å kjøre i passive mode. Kjører du i passive mode skal det holde med å åpne kun port 21. Da vil ftp serveren åpne socket ut til ftp klienten og begynne opplasting.

Problemet med passive mode oppstår når både klient og server er bak hver sin firewall. Det vil ikke fungere siden serveren ikke vil få kontakt med klienten. Da må man kjøre active mode.

Jeg er ikke 100% sikker på dette, men noen der ute må jo være guru'er på dette.

[ Denne Melding var redigert av: fredrio på 2001-11-16 10:31 ]

Lenke til kommentar

Jeg har åpnet port 21 i firewallen i Cisco-router'n.

Virker ikke som om jeg kommer inn på maskinen i det hele tatt. Normalt vil jo da Zone Alarm gi advarsel om at noen har prøvd "å komme seg inn" hvis det er der feilen ligger.

Har også enabl'a PAV i Ftp-klient-programmet. Ble ikke noe bedre av den grunn.

Lenke til kommentar

Så over til ruting problematikken...... du må bruke port forwarding på ruteren.. dvs. alle requests til ruteren på port 21 (og evt. 20) må rutes til maskinen til på lokalnettet som kjører ftp serveren.

Kommandoen for å gjøre dette på Cisco ruteren har jeg ikke i hodet, men et Internett-søk på emnet vil nok poppe opp en del svar.

For dem som kjører internet connection sharing i windows kan man velge settings på sharing-tab'en (avhenger vel av hvilket windows)... og legge til dette i services tab'en (sånn var det i XP tror jeg).

Igjen.. jeg er ingen guru på dette og tar forbehold om feil :smile:

[ Denne Melding var redigert av: fredrio på 2001-11-16 10:38 ]

Lenke til kommentar

RC1 det går fint..Du kan laste ned eit program som som gjær at når personer foreksempel prøver å logge på ftpserven med rc1.go2.com som(bare eit eksempel) ip og eit brukernamn/passord vil dei få tilgang til ftp serveren din Det vil med andre ord seie at på maskina du bruker køyrer eit program som heile tida henviser rc1.go2.com til den ipadressa du har for øyeblikket..

Om du skjønte kva eg meinte..Husker ikkje namnet på eit slikt program for øyeblikket.. go2 var bare eit fiktivt eksempel...

At du skulle få ein *sint* telefon fra Telenor skjønner eg ikkje..

Desse løysningane er jo ikkje straffbare..:wink:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-11-16 10:26, fredrio skrev:

Problemet med passive mode oppstår når både klient og server er bak hver sin firewall. Det vil ikke fungere siden serveren ikke vil få kontakt med klienten. Da må man kjøre active mode.

Faktisk så MÅ man bruke passive i dette tilfellet, jeg har hatt flere kompiser som også er bak router/lan til å prøve det, og det funker med det opplegget jeg nevnte i min første post (har prøvd det både med Serv-U og G6/Bulletproof)

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-11-16 15:35, Praetorian skrev:

Quote:

On 2001-11-16 10:26, fredrio skrev:

Faktisk så MÅ man bruke passive i dette tilfellet, jeg har hatt flere kompiser som også er bak router/lan til å prøve det, og det funker med det opplegget jeg nevnte i min første post (har prøvd det både med Serv-U og G6/Bulletproof)

Stemmer. Det var omvendt. I passive mode vil faktisk klienten ta initiativet til å starte data connection (som tilsvarer port 20 i passive mode off).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...