Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

3COM OfficeConnect Wireless Router: FIREWALL

Anbefalte innlegg

Har en 3COM ruter av typen 3CRWE554G72T, og har hatt litt problemer å komme inn på diverse sider. Prøvde å gå inn på www.studweb.no og når jeg velger utdannings institusjon blir den bare stående å jobbe uten å gå noe videre. Hadde også problemer med å gå inn på www.vg.no, reklamen kom opp, men ikke innholdet.

Jeg gikk inn i ruteren 192.168.1.1->Firewall->SPI Der DISABLED jeg "Enable SPI and Anti-DoS firewall protection" Nå fungerer alt bra, men jeg må fortsatt åpne porter til feks eMule, så har jeg fremdeles litt firewall???

Jeg har NortonInternetSecurity2005 installert på alle maskinene, så sikkerheten skal vel være ivaretatt, men jeg luere på hva egentlig SPI gjør?

Er SPI kun firewallen til ruteren og det står også "Enable RIP defect" hva er dette?

Det står ikke så mye i Help funksjonen så jeg hadde håpet noen her viste bedre.

Endret av ken8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SPI står for "Stateful packet inspection", og har du disablet denne vil vel mange påstå at du ikke har en "ekte" firewall-engine kjørende. Jeg vil anbefale deg å ha denn PÅ. Har du problemer med enkelte sites finnes det plenty av settings å tweake på for å få forbindelsen i orden.

Videre vil jeg tipse deg om 3Coms relativt omfattende websider, med knowledgebase og brukermanualer.

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hvorfor noen sider ikke funker med den PÅ, så blir jo litt vansklig å vite hva jeg skal skru av.

Er enig at det beste hadde vært å ha den på, men da virket det som så mange sider ble trege.

Noen andre som har samme ruter og kan gi meg noen tips?

Lenke til kommentar

Har oppdatert til V2.00.00 så det skulle være i orden.

Jeg trodde det var DHCP som styrte det ip greiene jeg?

Hvis jeg ikke har missforstått så gjelder kun de valgene under SPI hvis den er slått på?

Har lagt ved menyen i firewall'en i bildet. Si gjerne i fra hvis dere skjønner litt mer enn meg :)

post-61-1105463346_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Avinstaller heller Norton internett securtiy og skru på firewallen i routeren. Har samme router selv, fungerer fint med både vg og studweb uten noen endringer, så tror heller det er noe på maskinen din som er galt innstilit.

Lenke til kommentar

Har koblet kabelen rett fra pc'en og til modemet + kjørt NIS2005 på pc'en i snart 2 år nå og aldri noe problem. Fikk ruteren i går så driver å tester litt. Jeg skal prøve å skru på SPI og disable NIS2005 så skal jeg se om det hjelper. Kommer med tilbakemld om noen min.

Har nå testet å skru på SPI, skrudde av/på pc'en (for å være på sikre siden) disabled NIS2005 og prøde å gå inn på vg.no og studweb.no, men sidene funker ikke. vg.no laster bare menyen på venstre side og ikke innholdet, mens studweb.no reagerer ikke når man skal trykke på sin skole.

Jeg har nå testet på 2 forskjellige bærbare pc'er, den ene med kabel, den andre på trådløs. Begge pc'ene reagerte helt likt. Når jeg skrudde av SPI så funker sidene som bare det.

Jeg har kun funnet de 2 sidene jeg har hatt problem med...Så skjønner ikke det helt :hmm: mulig det er noe med hvordan de er laget.

Endret av ken8
Lenke til kommentar
Jeg trodde det var DHCP som styrte det ip greiene jeg?

Enkelt forklart, så er det DHCP som tildeler IP-adresser, mens NAT sørger for å oversette mellom de private IP-adressene som hver enkelt PC har, og den offisielle IP-adressen du får av ISP.

Resatte du routeren til fabrikkinstillinger etter oppgraderingen av firmware?

Lenke til kommentar

Jepp husket å gjøre det. Men er kanskje vært et forsøk å prøve igjen?

Installere firmware, gå inn på System Tools->Configuration->RESET.

Nå prøvde jeg å skru på SPI og skru av alle "Stateful Packet Inspection", men hjalp ikke det heller gitt. Men prøver nå å installere firmwaren på nytt, laster ned på nytt også tilfellerottefelle noe gikk galt sist.

Lenke til kommentar

Når jeg la inn www.vg.no i URL filter så funket vg siden fint.

Prøvde så å legge inn www.studweb.no, men når jeg trykket på skolen så skjedde ingenting. Skrudde av SPI fikk opp linken prøvde å legge den inn i allowed list, men dette hjalp ikke..

Usikker på hva jeg skal gjøre. For alle de andre sidene jeg har vært på har funket bra! Merklige greier

Har også lagt inn firmware på nytt, satt opp wireless til å ha WPA hvis det skulle han noe å si. PC'en jeg sitter på nå bruker jeg kabel på.

Lenke til kommentar

Kom på en side som heller ikke funket. Når jeg var inne på 3com siden og skulle laste ned nyeste firmware, så ville ikke siden gå videre når jeg trykket på filen før jeg skrudde av SPI, da åpnet det seg nye avtale side, også en til, så kom filen jeg fikk lastet ned. Med SPI på funket dette ikke..tenke..tenke :hmm:

Lenke til kommentar
Er Content Filter påslått? Hvis ja, prøv å slå dette av.

Det var skrudd av, så prøvde å skru det på, men hjalp ikke noe dessverre.

Nå begynner jeg å gi opp!

Tror det bare blir til at jeg kjører ruteren uten å enable SPI, styrer jeg mer med den ruteren nå så blir jeg GAL :wallbash:

Hvis jeg kjører uten SPI er det overhode ingen firewall på ruteren, eller er det kun noen funksjoner i firewallen som ikke kjører?

Uansett så har jeg NIS2005, så jeg får stole på den :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvis du skrur av SPI har du ikke firewall. SPI ER firewallen...den sørger for at ingen pakker kommer gjennom hvis de ikke er initiert/bestilt fra innsiden. Den sjekker ikke bare header på pakkene, men også at innholdet stemmer.

Har en lignende ruter med SPI, og den lastet sidene på studweb helt fint. Hvis ruteren har DMZ-funksjonalitet kan du aktivere den når du behøver å gå utenom firewallen.

Sjekket oppkoblingen mot studweb...de kjører kryptert og bruker port 443, ikke den 'vanlige' HTTP port 80. Kanskje problemet er at NIS blokkerer denne porten for HTTP ? I alle fall kan du jo prøve å forwarde port 443 og se om det funker....

Lenke til kommentar

Funka pokker ikke det heller! De som får ruteren til å funke helt perfekt har dere ikke noen form for brannmur på pc'en?

Får kanskje bruke tid i morgen å prøve å avinstallere NIS2005 og se om det kan ha noe med saken å gjøre, selv om jeg har mine tvil. Skal det ikke holde å disable den bare? Det har jeg hvertfall prøvd uten hell

Lenke til kommentar

Jeg har en software firewall på maskinen min...men det er en "port-nivå" firewall (Tiny Personal Firewall...veldig bra). Siden jeg satte opp ruteren, ser jeg i Tiny loggen INGEN blokkerte angrep på noen port, så ruterens SPI er veldig sikker.

Har en annen maskin på mitt lille netteverk, en PC som kjører med den innebygde brannveggen i XP. Kan ikke engang pinge denne maskinen, for ikke å snakke om dele filer, uten å "fikse" XP-brannmuren.

Jeg tror definitivt at ditt problem ligger på maskinen, ikke ruteren....

Lenke til kommentar
Edit: Kommer det noen melding i loggen når du går inn på studweb?

Gikk inn i ruteren skrudde på SPI, clear'a loggen og prøvde å gå inn på studweb. Når jeg gikk inn på www.studweb.no skjedde ingenting, men når jeg trykket på lærerstedet så kom dette opp:

2005/01/12 02:05:06 : **IP Zero Length** 82.164.112.249, 3700->> 129.240.4.74, 443

2005/01/12 02:05:08 : **IP Zero Length** 82.164.112.249, 3700->> 129.240.4.74, 443

2005/01/12 02:05:12 : **IP Zero Length** 82.164.112.249, 3700->> 129.240.4.74, 443

2005/01/12 02:05:20 : **IP Zero Length** 82.164.112.249, 3700->> 129.240.4.74, 443

2005/01/12 02:05:25 : **IP Zero Length** 193.69.165.21, 80->> 192.168.1.230, 1503

2005/01/12 02:05:36 : **IP Zero Length** 82.164.112.249, 3700->> 129.240.4.74, 443

2005/01/12 02:06:08 : **IP Zero Length** 82.164.112.249, 3700->> 129.240.4.74, 443

Og i IE vises The page cannot be displayed siden.

Når jeg gikk inn på vg siden fikk jeg også en liten feil melding om IP Zero Length:

2005/01/12 02:08:10 : **IP Zero Length** 193.69.165.21, 80->> 192.168.1.25, 3736

2005/01/12 02:08:11 : **IP Zero Length** 193.69.165.21, 80->> 192.168.1.25, 3736

2005/01/12 02:08:13 : **IP Zero Length** 193.69.165.21, 80->> 192.168.1.25, 3736

2005/01/12 02:08:17 : **IP Zero Length** 193.69.165.21, 80->> 192.168.1.25, 3736

Men denne var ikke så lang :)

Blir sykt glad hvis noen kan ha noen ide om hva dette er??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...