Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bilstereo til vw passat

fox11

Anbefalte innlegg

Hallo! :cool:

Planlegger å kjøpe ny bilstereo til passat 97' og gjøre et tappert forsøk på å montere dette selv :!:

Selv er jeg er nesten helt grønn når det kommer til bilstereo (har ingen erfaring med å lage et oppsett og montere selv), så jeg håpet på å finne noen snille folk her som har kunnskaper nok til å hjelpe meg i gang.

Begynner med å finne ut hvilke komponenter jeg egentlig trenger og hvor i bilen de bør plasseres:p

Vil ha et pent og rent lydbilde til en ikke alt for dyr penge. Forslag anyone? :yes:

På forhand takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det en stv. det er snakk om??

Du trenger i hvert fall et bra frontsett (der ville jeg godt for noe som går i de originale hullene...

En forsterker som kan drive dette :thumbup:

Husker ikke helt om det er høytalere i dørene bak (i så fall bytte de..)

Skal du ha sub?? (basser)

Mvh Pluggen :cool:

Lenke til kommentar

Ops, det glemte jeg å få med. Det er ikke stv.

Atm er det en høyttaler med diskant i hver dør både framme og bake i bilen. Men jeg er ganske misfornøyd med lyden :hmm:

Sub, ja så klart :D Hva anbefales der?

Endret av fox11
Lenke til kommentar

Det er mye som er brukpart av stort sett alle merker, de lager lyd de også. Men de som er her har stort sett sine favorittmerker og er litt kresen til lyd. ( jeg også )

Men skal du ha bare elementet og bygge eller evt. kjøpe en kasse selv og ha forsterker til, eller skal du ha en aktiv sub? ( dvs at du får subben i kasse med innebygd forsterker )

Du kan jo da sjekke Bilradiospes.no

Du finner mye der som er bra. Ikke så dyrt er det heller...

EDIT: Legger inn en liten link

Pakketilbud

Ganske billig. Får med kabler og sånt.

Endret av Leffy
Lenke til kommentar

Bytt alle originale elementer :w00t:

Sub: Kommer ann på om du skal ha bilen "praktisk" da :(

Hvis du skal ha me bagasje å sånn ville jeg gått for en enkel 12"...

Hvis ikke ville jeg godt for en dobbel 12"s kasse :yes:

Rockford Fosgate, Lightning Audio, MTX osv osv er bra :thumbup:

Kommer ann på prisklasse....

Sier du noe mer om det er det litt lettere å finne noe mer spesifikt...

Åsså skal du vel bytte spiller??

CD veksler??

Kondensator osv osv...

Lenke til kommentar

Jeg likte den pakken med 2 *12" sub og 4 kanals forsterker=) Mulig at jeg går for den faktisk!

Skal definitivt bytte spilleren ja. Tror det er det første som skal byttes. Trenger ikke cd-veksler. Trenger bare noe som spiller mp3, og helst har fjernkontroll.

Kondensatorer er vel lurt?

Men bør jeg kjøpe 4 nye høyttalere for å ha i alle dørene, eller bare 2 stk for å ha i dørene framme? Og hva med diskantene?

Og er sånne monstercables verdt pengene?

Vil helst ikke bruke mer enn 10k totalt :) Leter egentlig etter komponenter hvor man får mest for pengene :)

Lenke til kommentar

Om du er ute etter ren å pen lyd, med bra trøkk går du for Focal frontsett. Kjør likt i dører foran og bak. Noen nevnte 12"bass her oppe og jeg må si meg litt uenig i det. Alpine R10 (10") er et knallelement som gir deg masse trøkk og koster ikke mye.

Mitt forslag er som følger:

1X Audison Lrx 2x80W RMS, 220W RMS ca pris: 3500,-

2X Focal Access 130A 130mm komponentsystem 91dB 50/100W ca pris: kr 1900,-

1X Alpine SWR-1021D*1 / SWR-1041D*2 10" Subwoofer ca pris: 2000,-(med kasse)

Du må ikke finne på å kjøpe aktiv basskasse til bilen din. I forhold til pris er de rett og slett for pinglete. Gir upresis bass! Det som jeg over her har satt opp vil gi deg nok av trøkk og pen lyd i bilen din. Selv kjører jeg et større oppsett i min bil, men vet med sikkerhet at dette er god lyd for en rimelig penge. Det kommer på ca kr 9300,-. Å klare å lage god lyd i bil for under 10.000kr er ikke lett. Bare å spørre bilstereofantaster

:dribble: Det er også viktig med en god spiller. Frontsettet som er satt opp vil la seg drive helt ok av bilspilleren. Blir selvfølgelig bedre med forsterker, men da koster det mer og. Skal du ha en forsterker til disse og må du nok regne med minimum 2000kr til.

Uansett hva du kommer frem til så ikke kjøp noe billigmerker du måtte finne. De ser veldig fine og bra ut i forhold til pris, men er langt fra det.

Prakteksempel er BOSS og GAS!!! IKKE FINN PÅ Å KJØPE SÅNT! Det eneste du får her er et "stilig" utseende. Billig er sjelden synonymt med bra innen bilstereo...

Jeg husker ikke alle på rappen. Lykke til med bygging. Bilstereo= :w00t::dribble::thumbup:

Endret av mylife
Lenke til kommentar
Prakteksempel er BOSS og GAS!!! IKKE FINN PÅ Å KJØPE SÅNT! Det eneste du får her er et "stilig" utseende. Billig er sjelden synonymt med bra innen bilstereo...

Billig er det... Men det funker og. Er ikke alle som er så kresen til lyd eller merke. BOSS fungerer veldig fint de. Kanskje det er harry og ha noe som er dyrere og litt bedre men "billig" merkene funker utmerket de også. Lyd lager de, bass også.

Gidder ikke og bruke nesten 10k og få tak i en forsterker, frontsett og subb, da jeg kan få tak i spiller, sub, forsterker, 6x9 og frontsett til samme prisen og den lyden jeg vil ha.

Noen må prioritere pengene litt. ;)

Men je skjønne hva du mene ja... :cool:

Lenke til kommentar

Sier jo ikke at merkene av billig type ikke virker. Men det som er problemet er at prisene de kjører på de er for høye... Den linken til pakketilbud du har funnet er til produkter som ser kult ut. Hadde det kostet 1500kr så ja, da hadde de vært verdt det. Men kr 2890,- for det er for mye. Derfor er mitt råd å holde seg klar av sånt. Tenk om GAS og Boss hadde lagt sine penger i å utvikle sine produkter i stedet for design. Da kunne de kanskje vært bra. De lager noen specs på sine produkter jeg ikke klarer å se noe sannhet i. Den forsterkeren som er 4X100watt tipper jeg leverer 4X25watt MAX. Kjøper man en bilspiller med Mosfet forsterke vil det faktisk si at den klarer å levere like mye watt om ikke mer.

Eks:

Poneer DEH-P5630MP kr 2.790,-

Beskrivelse:

CD-tuner med WMA /MP3/CD og D4Q Digital RDS Tuner. (Samme som DEH-P5600MP, men med sort front og rød belysning)

Spec:

D4Q Digital RDS Tuner

MP3

WMA - Windows Media™ Audio

BMX/Comp (Forbedrer komprimert lyd - MP3 /WMA

4 x 50 Watt MOSFET forsterker

4 x 27 Watt RMS

EEQ+

LP og HP filter

Nedfellbar / avtagbar front

"Pop-Up" dreibar volumkontroll

CD-R /CD-RW kompatibel

FIE (Front Image Enhancer)

CD-skifterstyring

AUX inngang (Med tilleggsutsyr - CD-RB20 / IP-RCA)

2 x Linjeutgang (F + R)

Telefon-muting

Front Image Enhancer, for forbedret lydbilde i front.

Hvitt display / rød knappebelysning

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=919

Her får du en bra spiller. MP3, med Høypass og lavpass filter. Det er viktig! Det er 2 linjeutganger, noe som også gjør at man kan stille inn lyd foran og bak hver for seg om man ønsker.

Høytalere:

JBL Decade T595L kr 1890,-

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=611

Disse er 6X9 of passer hattehylle. Jeg er ingen stor fan av denne typen høyttaler, men vet med sikkerhet at de spiller faktisk veldig bra. Gir mye bass med lite watt.

JBL GTO-526E kr 595,-

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=668

Jeg vet ikke hva som passer i dørene på en Passat 97. Men disse vil fungere bra. Grei lyd for en billig penge, og de vil holde følge med JBL Decade T595L.

Dette vil gi veldig bra lyd for kr 5275,- + evt frakt. Høytalere vil bilspilleren fint klare å drive.

Når dagen kommer så kan man jo spe på med dette:

Rockford Fosgate P6002 Pris Kr. 4995,-

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=988

Rockford Fosgate P312D2 Punch serie Pris Kr. 2695,-

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1050

Samlet pris kr 7690,- +evt frakt.

Når man da er ferdig med rigging av bilen så har man brukt kr 12.965,-. Da har man en stereo som naboen vet du har uten noen gang å ha sett den. :thumbup: Å det er jo noe av moroa

Om man ikke har penger nok til å kjøpe bra komponenter hele veien, så ville jeg heller begynt i det små. Kjøp en bra bilspiller som har mosfet og 2XFrontsett som gir god lyd. Så kan man heller skaffe seg basskassa når man har penger til det. Ja, det tar lengre tid, men FY så mye bedre sluttproduktet blir. :thumbup:

Jeg digger bilstereo! En hobby jeg ikke legger på hylla noen gang :dribble:

Endret av mylife
Lenke til kommentar

Mest for pengene betyr ikke nødvendigvis mest elementer for pengene.

En bra 12" spiller ofte både høyere og rener enn 2 middelmådige 12"

Et bra komponentsett spiller GARANTERT bedre enn et middelmådig sett i par med 6"*9". 6"*9" høuttalere låter utrolig rævva uansett. Gjør deg selv og ørene dine en tjeneste og ungå slikt for enhver pris!

Mitt forslag:

SS XSC til 1090/1290 for hhv 5" eller 6.5" sett, evt. Peerless Definition til 1498/1598 for hhv 5"/6".

DynaBel BF0408 til 1998. -Tør påstå at du knapt finner bedre til den prisen nytt.

Sub: Peerless XLS308SWR, evt. Infinity KAPPA 10.1 som du får til 1990 fra f.eks. Techpoint.

Kabler til strøm og signal, koblingsmateriell samt sikring dealer du med forhandler til ca en tusing.

Kassemateriale finner du hos en byggsjappe; 22 mm MDF + selvborende listeskruer og Polyurethanlim. ca kr 500.

Samlet vil et anlegg utfra disse komponentene komme på ca 7000, de resterende 3000 legger du i en bra spiller. F.eks den som Mylife anbefaler.

Tror nok at en kombo av det overnevnte vil få det til å rykke atskillig mer i rockefoten enn GAS, Boss, Audiobahn og andre sørgelige saker.

Men vil du absolutt fylle bilen med skrot så er det ikke meg imot, det er tross alt din bil, syns bare synd på ørene dine hehe :D

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Kan gi deg ett tilbud om du er interessert.

Dette er jo en 97 modell så høyttalerene som er orginalt i bilen skal faktisk være ganske bra om du har en grei spiller også da..

En sub, f.eks en Infinity Kappa Perfect 10.1 Og en forsterker til denne.

Og kanskje ett nytt komponentsett foran hvis du mener det er så dårlig.

Men jeg har montert akkurat denne løsningen i en passat 97, med en 10" sub i 17 liters kasse, pioneer dvd, orginale høyttalere fremme. Og det ble veldig bra.

Lenke til kommentar

mylife:

Hakke sagt jeg er uenig. Eneste jeg skulle fram til var at "skrotet" lager lyd de også. ;)

Som sagt i den posten over så skjønne hva du mener. Eneste som står i veien er jo disse jævla pengene når man trenger dem.

Mye penger, bedre anlegg! Lite penger, tar det som vesle som dug.

Jeg kjører vist en del "skrot" men har bra lyd etter min menig. ( "Skrot" til bil og )

En gang bedre bil, og så bedre anlegg!

:thumbup:

Lenke til kommentar
Tror nok at en kombo av det overnevnte vil få det til å rykke atskillig mer i rockefoten enn GAS, Boss, Audiobahn og andre sørgelige saker.

Men vil du absolutt fylle bilen med skrot så er det ikke meg imot, det er tross alt din bil, syns bare synd på ørene dine hehe :D

Hmm... trodde Audiobahn var bra jeg, det er i allefall dyrt... :roll:

Lenke til kommentar

Fin lyd? Godt å høre at folk er ute etter sånt og, ikke bare å kunne spille høyt (*host RF, Boss, MTX*). Som en annen nevnte her så ville jeg gått for et komponentsett fra Focal. Personlig har jeg 165v2 (ca 2600,-) og dette spiller fletta av andre jallamerker til tredobbelt av prisen. Focal blir regna for å lage komposett med utrolige bra midbass. Men mitt tips er å kjøpe litt om gangen. Først kjøper du en god spiller, så frontsett og forsterker. Så å utvide med frontsett i baksetet og bass helt bakerst, om det er ønskelig.

Forsterker: Audison 4.300. Trives veldig godt sammen med Focal-sett (4600,-)

Sub: Cadence Triplex (overkill i min bil.. åpent bagasjerom). Skal love deg den går utrolig dypt. Mulig jeg selger den. FOR rå i grunn. Koster 3600 med en greial fabrikkasse. Hva skal man med en slik bass når man bruker 1/3 av max-effekten? I tillegg til at du bør ha seriøst med dempemateriale med en slik bass.

Dette er jo seff det oppsettet jeg har, og trives veldig godt med det.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Fin lyd? Godt å høre at folk er ute etter sånt og, ikke bare å kunne spille høyt (*host RF, Boss, MTX*).

Da har du ikke hørt Type RF komponentsett. Som er noe av det råeste jeg har hørt på laaaaang tid, når det gjelder både lydkvalitet og hvor høyt man kan spille med komp.sett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...