Gå til innhold

AGP 4X eller 8X på Centrino-bærbare?

Karmacom

Anbefalte innlegg

Har sett flere steder nå, at enkelte leverandører spesifiserer

8X AGP med RM 9700 på 855-PM/PME/GME chipset (715-765 Pentium-M hovedkort)

mens noen spesifiserer AGP 4X, ofte forskjellige nettbutikker med samme modell, samme hovedkort og samme GPU.

Hva stemmer?

Intel's spesifikasjoner på 855-PM/PME/GME er tydelige, står klart og tydelig "AGP 4X capable."

Et det nettbutikkene som tar feil, eller leverandørene fordi selve GPU'en har AGP 8X-mulighet (noe som hjelper lite når hovedkortet ikke har det.)

Eller er det forskjellige OEM-hacks ute å går av 855-PM/PME/GME chipsettene?

forvirra. Noe som har noe konkret informasjon her?

Spesielt innterresant å få det på teppet ang modellene siden det virker som mye motsigende forvirringer fra nettsted til nettsted:

CL56

G556(E)

1557-G/GLS

Karmacom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intel 855PM-brikkesettet som er en del av Centrino-pakken støtter maks AGP 4X:

http://www.intel.com/design/chipsets/mobil...ps855fam+855pm&

The Intel® 855PM Chipset is part of Intel® Centrino™ mobile technology. It is a mobile chipset solution that has been optimized to support the Intel® Pentium® M processor, high speed DDR memory and a Hub interface to ICH4-M. This chipset has a AGP 4X interface and provides flexible support for high performance discrete graphics solutions.
Lenke til kommentar

Ja jeg vet , lest det selv på Intel sine sider tidligere, derfor jeg da lurer på hvorfor så mange produsenter som leverer 855-PM da oppgir 8X i systemspesifikasjoner på modeller de selger.

Ta f,eks denne:

http://www.ecs.com.tw/ECSWeb/Products/Prod...e=Specification

Intel® 855PM/PME + ICH4-M

Graphic controller: ATi® MOBILITY™ RADEON™ 9600(M10)/ATi® MOBILITY™ RADEON™ 9700(M11)

AGP 8X

Embedded 64MB/128MB Video RAM

Juger dem? eller mener de "vagt" å at RM 9700 har AGP 8X kapasitet, noe som ikke hjelper når hovedkortet har bare 4X, ergo en halv-sannhet totalt sett / hvit løgn / salgstriks.

Er litt forvirra nå

Lenke til kommentar

For å si det sånn:

kan noen som har G556 gå å se i skjermegenskaper > advanced > hardware / information eller hvor man ser det på deres maskin/driver?

Kan noen som har CL56 og 1557 gjøre det samme,

og se hva som står som operativ AGP hastighet der?

Karmacom

Lenke til kommentar
Juger dem? eller mener de "vagt" å at RM 9700 har AGP 8X kapasitet, noe som ikke hjelper når hovedkortet har bare 4X, ergo en halv-sannhet totalt sett / hvit løgn / salgstriks.

De fleste skjermkortene støtter AGP 8X, men på Centrino-plattformen kjører de på maks AGP 4X hastighet. Dette gjelder uansett hva produsentene av bærbare PCer måtte skrive på sine hjemmesider.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

OK, som jeg trodde da, lure-salgstriks-halv-sannhet-hvit-løgn i håp om at det lokker enkelte. Blir litt som "dual format" hypen, ingen "jugde", men det var dømt til å bli misforstått av mange og dermed få folk til å tro at de kjøpte Dual Layer spillere for ikke så mange mnd. siden.

Jeg blir litt dårlig av sånnt.

"unnlate å fortelle HELE sannheten" heter det vel, siden de er så keen på å fortelle om AGP 8X kapasiteten til GPU-kortet, burde de jo hvis de er helt ærlige være like ivrige med å oppgi APG kapasiteten på andre enden: hovedkortet.

Syns jeg ser en ærlig leverandør som skriver:

"Intel 855-PM mainboard, AGP 4X

Radeon Mobility 9700-128MB AGP 8X"

I en og samme linje ... nei uff.. blir litt sinna på produsentene innomellom, nå går jeg å tar meg en sigg istedet tror jeg.

Karmacom

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar

Eller bare sløvhet..

Ikke alt her i verden er bedrageri og konspirasjon. En del av det er rett og slett latskap og, det må man ikke glemme.

Lenke til kommentar

Eller bare sløvhet..

Ikke alt her i verden er bedrageri og konspirasjon. En del av det er rett og slett latskap og, det må man ikke glemme.

Ja, men som noen sa "Ignorance is the greatest evil of all times".

ondskap!! repent!! sinners!!

:D :D :D

Karmacom

Lenke til kommentar
Den enkleste måten å sjekke AGP-hastigheten på er å laste ned ASTRA32:

http://www.astra32.com/?siteid2=1&referer2...isitorid2=54861

Start det opp, utvid "PCI/AGP Info"-kategorien, trykk på skjermkortet ditt og se under "AGP Capabilities". Hvis det står "Selected: 4x" kjører det på AGP 4X...

takk takk. Jeg pleier å gå på skjermegenskaper > advanced > information som Nvidea/ATI pleier å ha.

Karmacom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...