floppy88 Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 heisann! kan noen vær så snill å fortelle meg hvordan jeg skal velge et hovedkort ??? jeg skjønner ikke hva jeg skal se etter, og siden det forige kortet jeg kjøpte, ikke støttet mer enn 1.3 gHz prossessor når jeg kjøpte 2.1 gHz cpu, så ble jeg virkelig usikker. jeg vet man må se på de forskjellige socketene, men hva har det å si lissom ? på forhånd takk ! Lenke til kommentar
underground Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Hei. Du må velge hovedkort etter hvilken type CPU(prosessor) du har. Har du AMD prosessor velger socket A hovedkort. AMD 64 må du velge enten Socket 754 eller 939. Har du Intel pentium må du velge Socket 478 eller 775. For AMD er socket 939 den nyeste typen for intel er sochet 775 den nyeste typen Pass på og velge hovedkort som støtter den hardwaren du har fra før. Ikke velg ett hk med PCI e vis du har AGP skjermkort osv. håper det hjalp litt. Lenke til kommentar
tjaa Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 (endret) kan noen vær så snill å fortelle meg hvordan jeg skal velge et hovedkort ??? Velge hovedkort ut fra en prosessor eller annet du har liggende? Hvilket hovedkort har du og hvorfor bytte? Spørs evt. om strømforsyninga holder mål, og svært mange hovedkort idag trenger f.eks. en ekstra strømplugg (4pins +12v). Kanskje minnet du har ikke er bra nok, eller harddisken er treg og har lite cache etc. Noen flaskehalser blir det gjerne når man flikker på en gammel maskin, og så blir man bare skuffet. Lønner seg ofte å selge den komplett, fordi man får mer igjen da (dog ikke alltid), evt. beholde maskina som en pc2 hvis noe kræsjer på en evt. ny. edit: jeg vet man må se på de forskjellige socketene, men hva har det å si lissom ? Socket presterer ingenting, men prosessoren oppi. Det er generelt ytelse det er snakk om, x mengde data pr. sekund, og de presterer litt forskjellig på samme oppgave. Men så enkelt er det ikke heller...det hjelper lite å ha en super prosessor hvis brikkesettet ikke frakter trafikken raskt nok, eller hvis minnet er tregt, eller harddisken... så et godt balansert system er tingen Endret 11. januar 2005 av tjaa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå