Gå til innhold

Hvilket minne har jeg ?, oppgradering ?

Fre_ZZe

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en 512 brikke i maskinen min, men jeg vet ikke noe mer enn det om den, trur kanskje det er en pc2100 og. Jeg planlegger å kjøpe en 512brikke til, kan jeg kjøpe en hvilken som helst brikke eller må den "passe" med den gamle ??

Om den må "passe", hvordan finner jeg ut hvilken minnebrikke som står i maskinen min nå ??

Se forøvrig sig for HK specs..

Mvh

Fre_ZZe

Endret av Fre_ZZe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, har lite peiling på dette jeg :(

Men fant ut litt mer om rammen via programmet CPU-Z (speccs):

DIMM #1

General

Memory type DDR-SDRAM

Manufacturer (ID) (0000000000000000)

Size 512 MBytes

Max bandwidth PC2100 (133 MHz)

Part number

Manufacturing date Week 00/Year 00

Attributes

Number of banks 2

Data width 64 bits

Correction None

Registered no

Buffered no

Timings table

Frequency (MHz) 100 133

CAS# 2.0 2.5

RAS# to CAS# delay 2 3

RAS# Precharge 2 3

TRAS# 5 6

JEg ønsker altså å kjøpe en 512brikke ekstra til pcen som skal kombineres med den som allerede er der, se speccs.

Noen som vet hvilken type ram som passer med den jeg allerede har ?

Ser at Correction er None,Registered er no og Buffered er no, har dette noe å si for hvilken type brikke jeg kan velge ?

Takker... :yes:

Lenke til kommentar

hmmm...

Yapp yapp, du har DDR PC2100.

Hvis du skal ha en ekstra brikke til denne så er det egentlig ikke noe vits i å kjøpe noe annet enn PC2100 pga. at hvis du kjøper f.eks. PC2700 så vil denne kjøre sammen med den laveste, altså PC2100. Så hvis du vil spare penger så gå for en PC2100... Hvis du skal ha en ny data i fremtiden så burde du kanskje kjøpe RAM som kan holde til den neste data'n din også.

Registered og buffered osv. vil bare si litt om garanti og om det er like lurt å klokke dem osv. Men regner ikke med at du er den hardeste klokker'n ?!

De selger ikke så fryktelig mye av PC2100, men det er da noe :

PC2100 : Crucial PC2100 512MB CL2.5

Ellers har man : Kingston PC2100 512MB CL2

Forskjellen på CL2 og CL2.5 er liten, men du har jo CL2.5 fra før av så hvorfor ikke gå for Crucial-brikken...

Lenke til kommentar

Takker for svar! Ser at det er liten eller ingen prisforskjell på pc2100 og pc3200, så da går eg for pc3200 som eg kanskje også kan bruke ved seinere oppgradering.

Er dette et godt valg feks : TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5

eller bør jeg gå for denne som har noe dual greier ??

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs

Eller har dere kanskje forslag til andre merker/typer jeg bør satse på ? :)

Lenke til kommentar

ok, har også sitt litt på denne :

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5 kr 649,- komplett.

er det en okey brikke ?

Bedre eller dårligere enn Twinmosbrikka ?

er vel kanskje ikke så stor forskjell..

Lenke til kommentar

Ok da var det gjort.. Blei Twinmos brikka,eneste som var på lager hos mpx..ville ha heile bestillinga (skjerkort,minne,vifte) i ei pakke så då "måtte" det bli den..

Blir sikkert god knall, takk for alle hjelp og innspill! :)

Mvh Fre_ZZe

Lenke til kommentar
Ville kjøpt en PC 3200 brikke i tillegg, systemet vil ikke kjøre raskere enn det svakeste leddet,men PC2100 RAM er like dyrt som PC 3200 RAM.

PC 3200 RAM kan også brukes i senere oppgraderinger.

Som sagt lenger oppe blei det pc3200 ram, twinmos pga lagerstatus.

Lenke til kommentar
De er nok temmelig like, ja. PC3200 512MB CL2.5 Unbuffered. Jeg ville likevel gått for TwinMOS-brikka... Men det er meg :p Du vil ikke merke noe forskjell på de brikkene der. Begge har også fått gode kommentarer. Hvis du skulle ha klokka hadde det nok spillt litt mer rolle hvem av dem du velger.

Gå for TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 :thumbup::D

Enig med deg der, TwinMOS'ene er raske og stabile

Lenke til kommentar

istede for å lage ny tråd spør jeg likesågodt her:

jeg har to twinmos 512MB pc2100 brikker og en 256MB apacer pc2100 som jeg skal ta med over på ny pc med gigabyte k8ns hovedkort.. men den støtter ikke tre brikker så jeg må fjerne apacer brikka og da tenkte jeg at hvis jeg vil ha en gig til med ram, tåler hovedkortet da at jeg kjøper ram brikker som er PC3200 feks ? er de bakover kompatible ?? finner nemlig ikke like brikker. og hvis de er dual channel, føkker det opp da ?

Lenke til kommentar
Du burde helst ikke ha 2 forskjellige RAM brikker!

Å jeg ville ikke kjøpt mindre enn PC3200...

Disse er ganseke bra har jeg hørt... men hvis du ikke vill betale så mye går det sikkert fint men den som Denne

ok.. da tar jeg bare og beholder de to jeg har nå intill videre.. har begrenset med penger så da prøver jeg å spare der jeg kan.... btw den Geil brikka virka bra for penga :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...