shagg0r Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 (endret) Hva har det egentlig å si om man ikke bruker galvanisk skille? Hvis man bare er nøye med å slå av pc og forsterker når man kopler til og fra pc klarer man seg da uten? Det som er litt rart er at det galvaniske skillet gjør lyden dårligere, når jeg tar på det galvaniske skillet begynner høytalerne å brumme hvis jeg skrur opp volumet uten å ha slått på noe musikk, uten det galvaniske skillet brummer det ikke hvis jeg gjør det samme. En annen ting er at forsterkeren går inn i en slags beskyttelsesmodus når jeg drar over halvparten av max volume. Dette skjer ikke når jeg ikke bruker galvanisk skille. Forsterkeren jeg bruker er en nad c372 med et par b&w dm 603 s3. Det kan legges til at dagen etter jeg kjøpte anlegget svidde jeg av forsterkeren uten å ha spillt i nærheten av hva dette anlegget klarer. Faktisk hadde jeg bare kose volume og plutslig sa det puff og kom røyk opp av forsterkeren Jeg tror roten til det onde er det galvaniske skillet.. Er intressert i å få høre erfaringer fra andre som måtte kjøre uten/med galvanisk skille. -thanks Endret 10. januar 2005 av shagg0r Lenke til kommentar
audiomur Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Jeg spør igjen,galvanisk skille?Hvordan kobler du det? Lenke til kommentar
shagg0r Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 ganske opplagt dersom du selv sitter med en. i den ene enden har den 2 vanlige phono kontakter, i midten en slags transformator lignende sak som skal sørge for å fjerne ujevn strøm fra pcen i den andre enden er det 2 phono hunn kontakter som du kopler sammen med en phono to jack kabel... Lenke til kommentar
audiomur Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Spør kun for å prøve og hjelpe deg.Hva slags type g.skille har du(betegnelse). Det er mye som tyder på at det er det g.skille som er problemet,som du selv påpeker.Har du sjekkket om det kan være en feil på g.skille du har. Hvis man bare er nøye med å slå av pc og forsterker når man kopler til og fra pc klarer man seg da uten? Det har aldri vært noe problem hos meg mellom pc og forsterker,uten g.skille. Lenke til kommentar
shagg0r Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 nei har ikke sjekket om det er noe feil på g skillet. Skal dra ned til hifiklubben for å spørre en dag.. Men ville bare lufte det her for å se om andre hadde opplevd noe liknende eller viste om noe=) Lenke til kommentar
headgeek Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Hvem har lurt deg til å kjøpe denne? Galvanisk skille er noe man bruker for å hindre strøm i signalledninger mellom utstyr som står på forskjellige steder, f.eks i hver sin ende av et kvartal eller stor bygning. Dette pga. forskjellige spenningsnivåer på jordforbindelsen der utstyret står tilkoblet. Det høres mer ut som du har en signaltrafo, noe som brukes f.eks. til å øke signalspennet på f.eks. signal fra en Movin Coil-pick-up (på en gammeldags platespiller) og inn i inngangen til en forsterker som ikke er forberedt på disse veldig små/lavtsvingende signalene. Setter du denne slik du har brukt den, og feil vei!!, vil inngangssignalet inn på forsterkeren din bli alt for høyt, for ikke å nevne impedansfaktoren bli helt feil! Og da kan mye gå galt! Ikke bruk denne, det er helt unødvendig! Lenke til kommentar
decrepitus Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Et galvanisk skille for audio er en transformator 1:1. Dvs at nivået ikke endrer seg. Jeg bruker det mellom pc og stereo, fordi pcen er jordet, og at kabeltven har et annet jordpotensial. Hvis jeg kjører uten, blir det jordstøy. (brum) Det galvaniske skille gjør at jord på utgangen blir "flytende", og vil da bli samme som jord på resten av stereoen. (etter jeg kan forstå) Lenke til kommentar
headgeek Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Ville ikke det enkleste her være å fjerne muligheten for strømsløyfe pga. ulikt jordpotensiale ved rett og slett koble alt på samme kurs? Alt tilkoblet samme strømkontakt? Også viktig er signalkabler med skjerm, og selvsagt ikke gjennomgående skjermkobling. Skulle det fremdeles komme brum, er det intern feil på en av sidene: Forsterker eller PC/lydkort. Prøv også en annen signalinngang på forsterkeren. Lenke til kommentar
meanbean Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 På tide å teste med optisk kobling...... Garanterer at dere slipper tull da Lenke til kommentar
headgeek Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Optisk kobling er det mest effektive, det enkleste, og det dyreste! Er det nødvendig når alt står i samme rom/leilighet? Det blir litt "overkill" i dette tilfellet! Lenke til kommentar
oyvbr Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Et galvanisk skille for audio er en transformator 1:1. Dvs at nivået ikke endrer seg.Jeg bruker det mellom pc og stereo, fordi pcen er jordet, og at kabeltven har et annet jordpotensial. Hvis jeg kjører uten, blir det jordstøy. (brum) Det galvaniske skille gjør at jord på utgangen blir "flytende", og vil da bli samme som jord på resten av stereoen. (etter jeg kan forstå) Dette høres ut som akkurat det jeg trenger også. Jeg har både TV og PC koblet til samme anlegg, og når jeg spiller musikk fra PCen når TV-antenneledningen står i støpselet brummer det forferdelig. Vil dette bli bedre med galvanisk skille, eller burde det bli helt borte? Er det noen som vet hvor man får kjøpt et galvanisk skille og ca. hvor mye det koster? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå