Kmo Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Hei, har en kondensator jeg skal til å montere og har et par spørsmål... Skal det være en sikring på den? Sikring mellom batteri og kondensator? Eventuellt hvilken da? Har aldri vært borti slikt Også lurer jeg på hvordan den lader seg opp? Noen jeg skal gjøre eller ordner den det selv? Har ikke alle papirer på den så.. Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Du bør ha en motstand for å lade den opp, slik at du ikke tilfører ett sjokk når du lader den, det kan skade kondensatoren.. Når du har ladet den opp før montering skal du ikke tenke på å lade den opp igjen selv, da gjør den det automatisk.. Sikring trenger du ikke på kondensatoren. Lenke til kommentar
Kmo Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 Ok, en motstand for å lade den opp...takk skal du ha Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 I tillegg bør dete nevnes: 1 Kondis bør montees slik at strømkabelen fra kondis til forsterker er kortest mulig. 2 Tykkelsen på jordinga til kondisen er minstlike tykk som øvrig kabling. 3 Sjekk at det ikke oppstår krypstrøm/lekkasje fra evt. dioder o.l. Lenke til kommentar
Kmo Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 Ok, skal huske på alt det... Også har jeg et spørsmål ang. tilkoblingen mellom forsterker og cd-spiller...jeg har tre utganger på cd-spillern, rear out, front out og sum out...hvor skal forsterkeren kobles på? Sum out? Lenke til kommentar
phsyco Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Hvis det er en sub du skal bruke forsterkeren til så kobler du den til sub-out (regner med at det er det du mener, ikke sum-out), hvis du skal bruke forsterkeren til bakhøyttalere kobler du den til rear-out og hvis du skal bruke den til fronthøyttalere kobler du den til front-out Lenke til kommentar
Kmo Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2005 Hvis det er en sub du skal bruke forsterkeren til så kobler du den til sub-out (regner med at det er det du mener, ikke sum-out), hvis du skal bruke forsterkeren til bakhøyttalere kobler du den til rear-out og hvis du skal bruke den til fronthøyttalere kobler du den til front-out Hehe, syntes det sto sum jeg men sub stemmer vel bedre! :!: Iallefall, hvis det ikke er front eller rear så må det bli den Lenke til kommentar
Mecko Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Jeg må nesten spørre; hvis jeg skal koble forsterkeren til front og rear høytalere da? Legger jeg da to signalkabler fra forsterker til spiller da? Og må jeg koble høytalere til forsterkern og så til spiller? Eller kan jeg koble bare til spiller? Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Signalkabler går fra spiller til forsterker. Høytalerkabler går fra høytalere til forsterker. Lenke til kommentar
blaem Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Jeg har ett spørsmål angående kobling av kondensator. Kondisen har både minus inngang OG minus utgang. Hvilken av disse skal til jord og hvor skal den andre kobles til? Lenke til kommentar
zupreme Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 (endret) Regner med disse minusene er koblet sammen. Minus inn: Her kobler du jordledningen fra karosseri Minus ut: Her kobler du jordledningen til forsterkeren Har du to plusser og eller? Det heter seg at man skal ha sikring også på kondensatoren, det fikk iallefall jeg beskjed om på Bilradiospes. Du kan jo koble det slik som dette: (AGU er da sikringen) +++ AGU +++ kondis ++++ forst. ------------------kondis -------- forst. Edit: Husk at kondensatoren lagrer energi. Den tar til seg strøm raskt og leverer fra seg raskt. Det er meningen med den. Hvis du lader den opp (og ut - kortsluttet) uten å bruke noen form for motstand kan du ødelegge kondensatoren eller andre deler i det elektriske systemet. Endret 15. januar 2005 av zupreme Lenke til kommentar
blaem Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Har to plusser og ja, men de er selvskrevne. Var bare minusen jeg var usikker på. Takk for svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå