Gå til innhold

Komplet.no VS Tech@Abit

_ducktales_

Anbefalte innlegg

Heisan Godtfolk... har en liten bekymring jeg som helt sikkert ikke er nødvendig.. men jeg slapper bedre av hvis jeg for et final answer på dette spørsmålet:)

For noen dager siden så jeg etter nytt hovedkort og fant ut at et digg kort var på tilbud hos vår alles kjære komplett.no =) (Abit NF8)

Men som student har jeg ikke alverdens med coins og bruke på fritidsysler så noe ny RAM hadde jeg ikke råd til..

Så jeg sendte en mail til [email protected] og spurte om jeg kunne bruke min gamle Twinmos PC2700 ram på dette hovedkortet eller om jeg måtte ha Nytt PC3200

Da fikk jeg et lykkelig svar og bestilte hovedkortet med det samme. :yes:

Men for en liten stund tilbake spurte jeg [[email protected]] om det samme men fikk ikke svar før idag.. det var en luring som het michael som svarte meg: :ermm:

Yes, you need PC3200 memory.

Technical Dept.

Abit Computer Corp., Ltd. U.K.

Unit 3 , 24-26

Boulton Road

Stevenage

Herts SG1 4QX

Email:[email protected]

Pakken har ikke ankommet enda så jeg har jo ikke prøvd.. Men hvis det viser seg at denne Michael har rett og min gamle Ram ikke fungerer har jeg lyst å returnere kortet(uten å åpne pakken seff) og heller bestille et HK der jeg kan bruke min gamle RAM:)

So my humble spørsmål til dere er om noen av dere har dette korte eller vet nok til og avkrefte eller bekrefte en av disse to påstandene jeg har mottat. :roll:

På forhånd takk!

Endret av _ducktales_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ehhhmm Ehhhmm ehm

Det e no Store sjansar for at komplett.no sku have dei rette svara.. vi må jo huske på at det e dei som faktisk selger varene i siste ledd..

men på ein annan side så er det jo faktisk abit som lagar dessa korta.. dei burde nå også vite slikea ting!!

Me ha nogen faktorar her:

EIN. denne michael ansatt på tech@abit kan være ny og uviten og har vranginformert deires person

2. Det e no rart at komplett.no sku seia det gala svaret.. hadde dei fortalt deg at rammen deires (Twinmos PC2700) ikkje fungera hadde dei jo faktisk tjene meire pengar på at du måtte køpe ny PC3200..

Så eg tror komplett.no har correct!! din gamle Twinmos PC2700 vil nok fungera på ditt Abit NF8 !!

ellers kanskje ikkje den denne her var Ikkje god

Lenke til kommentar

Men du må kanskje sette ned hastigheten.

Når du får pakken så åpner du pakken forsiktig og leser i manualen. Der står det på bios delen hvilke ramtyper som hovedkortet støtter. Står det 2700 (om det står noe om ramtyper) så monterer du hovedkortet. Hvis det står ikke 2700 men 3200 og høyere, så benytter du angreretten uten å montere hovedkortet.

Lenke til kommentar

Jeg har sjekket skikkelig på nettsiden til komplett.no

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303469&cks=PRL

Og under vis mer produktinfo her så står det:

Støttet RAM-teknologi DDR SDRAM

RAM installert (maks) 0 MB / 2 GB (maks.)

Støttet RAM-hastighet PC3200

RAM-egenskaper Ikke-bufret

dette så jeg seff før jeg bestilte og spurte komplett: da fikk jeg til vsar at når det sto Kun PC3200 betydde dette at kortet støttet opp til 3200 dvs.. det støttet også 2100 og 2700..

men jeg ser jo at andre hk på ko0mplett så står det nevnt alle 3 typene hmmm

Håper bare komplett har rett

Lenke til kommentar

Kortet støtter DDR ram, så i utgangspunktet er det ikke noe i veien med å bruke PC2700 ram. Det kan jo tenkes at brikkene klarer 3200 hastighet, eller så må de kjøre asynkront med resten av systemet

Tror nok at Komplett har rett i at du kan bruke ram'en din, og hvis det mot formodning ikke skulle gå så har du jo ditt på det tørre, siden Komplett sier at det skal gå

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar

Kortet vil fungere med pc2700 ram, men du vil miste noe % ytelse sidne minne kjører på laver bus enn cpu., men det kan du vel leve med inntil økonomien din bedrer seg.

(Du kan faktisk sett minne til å kjøre 266, 333 og 400 manuelt i bios, om du vil.)

Hvor godt det fungerer med Twinmos er en annen sak, er mange som har hatt problemer med Twinmos og AMD64 cpuer. Dette skal ha blitt bedre med nyere revisjoner av amd cpu'ne.

Lenke til kommentar

Høres kjempemessig ut C4STOR...

Men hører du sier jeg må kjøre synkront med resten.. er ikke så inne i dataverden at jeg helt vet hvordan jeg skal gjøre dette..

Må jeg eventuelt stille ned Cpu hastighet osv... i Biosen da kanskje? ikke kjøre på den orginale cpu hastigheten eller er jeg helt på viddene nå

Lenke til kommentar
Kortet vil fungere med pc2700 ram, men du vil miste noe % ytelse sidne minne kjører på laver bus enn cpu., men det kan du vel leve med inntil økonomien din bedrer seg.

(Du kan faktisk sett minne til å kjøre 266, 333 og 400 manuelt i bios, om du vil.)

Hvor godt det fungerer med Twinmos er en annen sak, er mange som har hatt problemer med Twinmos og AMD64 cpuer. Dette skal ha blitt bedre med nyere revisjoner av amd cpu'ne.

Takk takk Fooker!!

jaha jeg kan stille rammen selv hvilken hastighet er standard på min PC2700?

er det 333 og du syns jeg skal stille til 400 eller? vet du under hvilken options i bios jeg kan gjøre dette

Lenke til kommentar

Hei, du kan sette minnet til å kjøre 266, 333 eller 400 mhz.

Det er svært gode muligheter for at minnet ditt takler 400 mhz på cl 2,5,3,3,7 og 2,7volt. Det har ihvertfall jeg gjort med pc2700 twinmos minne.

Tipper ytelsestapet er minimalt.

Gratulerer med nytt hk.

Blir det noe problem så må komplett ta det på sin kappe, så det er bare å prøve. (Tviler svært sterkt på at du får noe problemer)

Lenke til kommentar
Hei, du kan sette minnet til å kjøre 266, 333 eller 400 mhz.

Det er svært gode muligheter for at minnet ditt takler 400 mhz på cl 2,5,3,3,7 og 2,7volt. Det har ihvertfall jeg gjort med pc2700 twinmos minne.

Tipper ytelsestapet er minimalt.

Gratulerer med nytt hk.

Blir det noe problem så må komplett ta det på sin kappe, så det er bare å prøve. (Tviler svært sterkt på at du får noe problemer)

Takker Blackbeard!! du redda nattesøvnen min!!! :)

Mektig takknemlig!!

Men hvis du har ork og tid.. hadde du giddi å forklart meg hvordan jeg øker rammen min til 400 ?

må gjøres et sted i bios eller direkte påp kortet en plass`?

Lenke til kommentar

Men hvorfor ikke spørre TwinMOS selv ....?....... :w00t:

Jeg finner ikke det angivlige HK i kompatibliterslisten!

Derimot finner jeg den kloke advarselen:

* Please be aware that there could be compatibility problems with 2 times 512MB modules for Dual-Channel on nForce2 chipset mainboards. Please check QVL with your motherboard supplier or update the newest BIOS for nForce2 compatibility issue *

Men fortsat vil vel noen hevde at de passer :thumbdown:

Lenke til kommentar
Men hvorfor ikke spørre TwinMOS selv ....?....... :w00t:

Jeg finner ikke det angivlige HK i kompatibliterslisten!

Derimot finner jeg den kloke advarselen:

* Please be aware that there could be compatibility problems with 2 times 512MB modules for Dual-Channel on nForce2 chipset mainboards. Please check QVL with your motherboard supplier or update the newest BIOS for nForce2 compatibility issue *

Men fortsat vil vel noen hevde at de passer :thumbdown:

Endret av _ducktales_
Lenke til kommentar

Måten man overklokker ram på er som all annen overklokking, du bruker manuell innstillinger. I dette tilfellet setter du Ram'n til å kjøre 1:1 eller 200 mhz, øker volt til 2,7 og setter timeings til cl 2,5, 3, 3, 10 i biosen. Dette er ikke garantert å funke, men etter hva jeg husker holder det å holde inne insert knappen under booting for å få abit hk til å cleare manuelle innstillinger. (Det funker IKKE med trådløst keyboard!)

Veldig viktig: ikke overklokk før du har sjekket at pc'n er stabil på standard innstillingene!

Det er muligheter for at twinmos brikkene er inkompatible med hk du har kjøpt, men hvis komplett har sagt at det skal fungere så har de feilinformert deg for å få deg til å kjøpe og må som sagt ta det på sin kappe.

Ergo, det er bare å prøve.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...