Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

spørsmaål angående innstallasjon av ADSL&nettverk

Anbefalte innlegg

Hei! Skal skaffe Telenor ADSL nå som det endelig er tilgjengelig her jeg bor.

Tenkte på dette ADSL modemet siden det har router og switch. Eller burde jeg kjøpe det telenor selger??

Skal kjøpe den gjør-det-selv pakken med alt utsyr utenom modem.

Så kan jeg gjøre det slik som på dette bildet??:

post-61-1105396570_thumb.jpg

Endret av B.H.H
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det fungerer utmerket dette modemet, men du kan neppe kjøpe GDS-pakke uten modem så kjøp splitter også samt nok kabler der du kjøper modemet.

Opplegget du skisserte så helt OK ut.

Lenke til kommentar

Det fungerer utmerket dette modemet, men du kan neppe kjøpe GDS-pakke uten modem så kjøp splitter også samt nok kabler der du kjøper modemet.

Opplegget du skisserte så helt OK ut.

Det følger med splitter,kabler og innstallasjos cd med GDS pakken

EDIT: er det bare å koble inn splitteren i hvilken som helst telefon kontakt?

Endret av B.H.H
Lenke til kommentar

Dette står det på hjemmesiden til telenor:

* Det er valgfritt om man ønsker å bestille ADSL modem fra Telenor eller i handelen. ADSL Modem type Thomson 510i koster Kr. 529,-. Dette er ikke inkludert i Gjør-Det-Selv-Pakken og må bestilles separat.

Lenke til kommentar

* Det er valgfritt om man ønsker å bestille ADSL modem fra Telenor eller i handelen. ADSL Modem type Thomson 510i koster Kr. 529,-. Dette er ikke inkludert i Gjør-Det-Selv-Pakken og må bestilles separat.

Kan du gi en link fordi alle andre plasser står dette:

Gjør-Det-Selv-Pakke

Vi har gjort det enkelt for deg å installere ADSL på egen hånd. Alt dette får du i Gjør-Det-Selv-Pakken:

ADSL Modem type Thomson 510i (529,-)

3 stk grå nettverkskabler - 1x4 meter og 2x2 meter

Strømforsyning

1 sort modemkabel - 2 m

Splitter

Start CD

Men det er noe som heter etablering av GDS som er noe helt annet.

Lenke til kommentar

Kabler som skal mellom splitter og modem/router følger som regel med modemet/routeren, gjorde hvertfall det på billion boksen min. Mellom modemet og switchen må du ha en krysset tp-kabel med mindre det er en egen port for uplink på switchen din. Mange nye switcher merker derimot sjøl om det er en krysset eller rett kabel som er koblet i og krysser/retter kabelen sjøl.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ringt Online sin forhandlerservice og de bekreftet at GDS uten modem besto av oppkobling i sentralen og en CD i posten.

Du må selv skaffe kabler og splitter, jeg ba dem også endre denne meget uklare formuleringen men det gjør de neppe ;)

Lenke til kommentar
EDIT: er det bare å koble inn splitteren i hvilken som helst telefon kontakt?

Splitteren skal stå før alle telefonene du har i huset.

Hvis du har isdn så skal den stå før isdn boksen.

Det virker i alle kontakter men eg garanterer deg prob hvis

du ikke kobler det rett. (dårlig lyd i tlf, linjen bryter, o.s.v)

Endret av Thorvald
Lenke til kommentar
Kabler som skal mellom splitter og modem/router følger som regel med modemet/routeren, gjorde hvertfall det på billion boksen min. Mellom modemet og switchen må du ha en krysset tp-kabel med mindre det er en egen port for uplink på switchen din. Mange nye switcher merker derimot sjøl om det er en krysset eller rett kabel som er koblet i og krysser/retter kabelen sjøl.

ja, jeg har uplink på switch'n min ja!

Men siden den GDS pakken med alt utstyr koster ca550kr så er det billiger å kjøpe den da......

Er det innebygd switch/router i modemet telenor selger??

Lenke til kommentar

hvist jeg kobler splitteren inn i første telefonkontakt i huset, trenger jeg da å koble telefonene inn i uttaket på splitteren??har vanlig anolog internet forbindelse nå (56k) ikke ISDN så det er 3pin kontakter på telefonene

oi, ble litt mange spørsmål her men :blush:

Lenke til kommentar
hvist jeg kobler splitteren inn i første telefonkontakt i huset, trenger jeg da å koble telefonene inn i uttaket på splitteren??
Du må nok det for og få det skikkelig.

Switchen du så på har såkalt Auto-negotiation, så den skal virke fint.

du bare setter ledningen i en av porten så ordner det seg.

Lenke til kommentar
hvist jeg kobler splitteren inn i første telefonkontakt i huset, trenger jeg da å koble telefonene inn i uttaket på splitteren??
Du må nok det for og få det skikkelig.

Switchen du så på har såkalt Auto-negotiation, så den skal virke fint.

du bare setter ledningen i en av porten så ordner det seg.

huff....hvordan skal jeg da få til å koble inn telefonene når det er RJ11 kontakter og det er RJ45 på splitteren??? vi har 3 telefoner som er spredt rundt om huset, de bruker vi en tynn hvit ledning med tre ledere i til, mem hvordan skal jeg sette en RJ45 plugg på en slik???? :cry:

Lenke til kommentar
huff....hvordan skal jeg da få til å koble inn telefonene når det er RJ11 kontakter og det er RJ45 på splitteren??? vi har 3 telefoner som er spredt rundt om huset, de bruker vi en tynn hvit ledning med tre ledere i til, mem hvordan skal jeg sette en RJ45 plugg på en slik???? :cry:

RJ11 passer i RJ45 og det er de to mitterste som er i bruk så det spiller ingen rolle om du ikke har full bredde ala RJ45.

Har du tre telefoner og ønsker og gjøre det fryktelig raskt og enkelt kan du kjøpe en splitter til hver telefon, ikke helt etter den norske oppskriften men det brukes i utlandet og fungerer fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...