Gå til innhold

Teste Linux, anbefalt system?

Anbefalte innlegg

Hei hei!

Jeg er totalt ny med alt av Linux, men har bestemt meg for og forandre på dette.

Jeg har planer og og enten kjøre Linux sammen med XP, eller innstallere Linux på en litt eldre maskin.

Men det jeg altså lurer på, hvilket Linux System er enklest, og vil jeg lære mest av?

Sjefen min er er sertfisert i Linux Suse, og kan hjelpe meg mye med det. Vil det da bli det beste valget?

Takk for svar, Stikk.

Endret av Stikk-kont@kten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg sier til alle som spør dette spørsmålet; legg inn Mandrake. Det synst jeg er en grei nybegynnerdistro. Lett å installere, og lett å konfigurere til dine behov.

Mer info om Mandrake finner du her.

Ellers, så vil jeg anbefale deg å søke litt rundt her på forumet. Masse bra info som flyter rundt her.

Lenke til kommentar

Enkle distroer som fungerer "ut av boksen" til desktop-bruk:

-SUSE

-Fedora

-Mandrake (blir dog et problem om du skal gjøre noe avansert, men blir ofte omtalt som mer brukervennlig enn Windows XP)

For litt mer gjør det fra bunn av:

-Slackware (veit det er litt problemer med oppdateringer/nye versjoner da mannen bak den sliter med sykdom)

-Gentoo

Og ikke så veldig brukervennlig, men utrolig kraftig:

-Debian

SUSE er nok et veldig greit alternativ syns jeg. Kjører det på jobben (Novell), og fungerer greit det. Kan også være en fordel om du greier å få litt hjelp av sjefen din. Ellers vil du nok også få ut litt av å prøve 3-4 forskjellige distroer, så ser du også litt hva som er forskjellene i distroene.

Ellers er det vel bare å søke litt på dette forumet.

Lenke til kommentar
Slackware (veit det er litt problemer med oppdateringer/nye versjoner da mannen bak den sliter med sykdom)

LITT OF: Hva? Dette var nytt for meg. Har du mer info om den saken der? Evt. en link?

www.slackware.com og øverst på selve hovedsiden står det "Pat made a new entry in the ChangeLog giving us all some fresh news about his health conditions."

Lenke til kommentar

Han er no på betringens veg i flg. changelog. Det som står på hovudsida er ikkje up-to-date.

Sat Dec 18 23:22:21 PST 2004

" "

Hi folks. Well, I'm back in California and I'm happy to let you all know

that I'm feeling much better. :-) Here are a few updates so you can see

that I'm trying to get back into the swing of things. Hopefully 10.1 won't

be too far off

Om du har ein som kan hjelpe deg med SUSE ville eg gått for det. Perfekt distro for ein nybegynner. Mandrake og SUSE er i grunn ganske like. Såg forresten eit review av SUSE på ei Mandrakeside, og dei likte SUSE minst like godt :)

SUSE 9.2 er no ute for gratis nedlasting :w00t:

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Arklinux er også greit å starte med, men ikke prøv deg på dualboot med Ark hvis du ikke vet hva du gjør... Foreløpig kun i alpha, men det er kun på installeren det er litt merkelig. Ellers dønn stabilt og veldig lett å sette opp.

Lenke til kommentar

Dersom du ikke er bevandret i unix og den slags fra før, så er mitt standardsvar om hvilken distro man skal velge "Den som din lokale linuxguru kjenner" så, gå for SuSE, du.. Når du har brukt den en stund og fått litt følelse for hvordan ting funker, kan du evt kikke omkring og se om noe annet av en eller annen grunn kan passe deg bedre.

Lykke til!

M.

Lenke til kommentar

Eg er og ein nybegyner innen Linux og har så langt testet Fc2 og Suse9.0. Er i grunnen ok fornøyd med begge dei distroene, men synest i grunnen eg lærer meir av Fc2 enn eg gjør av Suse då. Synest Suse er litt for mykje lakt opp til at det skal vera brukervennligt og grafisk.

Lenke til kommentar
Blir det riktig å laste ned herfra? :

http://www.suse.com/us/private/download/ft...e_eval_int.html

:yes:

Det der er LiveCD-bildet, dvs. en versjon av SUSE som du kan kjøre fra CD uten å installere.

Hvis du har en double-layer DVD-brenner kan du også laste ned et fullt DVD-bilde med professional-versjonen her: ftp://ftp-stud.fht-esslingen.de/pub/Mirro...9.2-FTP-DVD.iso

Eller Personal-versjonen av 9.1 her: http://www.suse.com/en/private/download/ft...al_iso_int.html

Lenke til kommentar
Slackware (veit det er litt problemer med oppdateringer/nye versjoner da mannen bak den sliter med sykdom)

LITT OF: Hva? Dette var nytt for meg. Har du mer info om den saken der? Evt. en link?

www.slackware.com og øverst på selve hovedsiden står det "Pat made a new entry in the ChangeLog giving us all some fresh news about his health conditions."

Må bare komme med en liten kommentar her:

Det er ikke bare Patrick (mannen bak Slackware) som har kommet med oppdateringer. Det er også nære samarbeidspartnere som hele tiden har jobbet med sikkerhetsoppdateringer som Patrick har godkjent som sine egne. Og ifølge changelog er han nå på bedringens vei. I tillegg skrev han selv egne sikkerhetsoppdateringer fra sykesengen for å få noe hyggeligere enn sin sykdom å tenke på. Så Slackware er ikke dødt enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...