The Stig Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 (endret) Hei hei! Jeg er totalt ny med alt av Linux, men har bestemt meg for og forandre på dette. Jeg har planer og og enten kjøre Linux sammen med XP, eller innstallere Linux på en litt eldre maskin. Men det jeg altså lurer på, hvilket Linux System er enklest, og vil jeg lære mest av? Sjefen min er er sertfisert i Linux Suse, og kan hjelpe meg mye med det. Vil det da bli det beste valget? Takk for svar, Stikk. Endret 10. januar 2005 av Stikk-kont@kten Lenke til kommentar
huf Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Som jeg sier til alle som spør dette spørsmålet; legg inn Mandrake. Det synst jeg er en grei nybegynnerdistro. Lett å installere, og lett å konfigurere til dine behov. Mer info om Mandrake finner du her. Ellers, så vil jeg anbefale deg å søke litt rundt her på forumet. Masse bra info som flyter rundt her. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Enkle distroer som fungerer "ut av boksen" til desktop-bruk: -SUSE -Fedora -Mandrake (blir dog et problem om du skal gjøre noe avansert, men blir ofte omtalt som mer brukervennlig enn Windows XP) For litt mer gjør det fra bunn av: -Slackware (veit det er litt problemer med oppdateringer/nye versjoner da mannen bak den sliter med sykdom) -Gentoo Og ikke så veldig brukervennlig, men utrolig kraftig: -Debian SUSE er nok et veldig greit alternativ syns jeg. Kjører det på jobben (Novell), og fungerer greit det. Kan også være en fordel om du greier å få litt hjelp av sjefen din. Ellers vil du nok også få ut litt av å prøve 3-4 forskjellige distroer, så ser du også litt hva som er forskjellene i distroene. Ellers er det vel bare å søke litt på dette forumet. Lenke til kommentar
huf Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Slackware (veit det er litt problemer med oppdateringer/nye versjoner da mannen bak den sliter med sykdom) LITT OF: Hva? Dette var nytt for meg. Har du mer info om den saken der? Evt. en link? Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Slackware (veit det er litt problemer med oppdateringer/nye versjoner da mannen bak den sliter med sykdom) LITT OF: Hva? Dette var nytt for meg. Har du mer info om den saken der? Evt. en link? www.slackware.com og øverst på selve hovedsiden står det "Pat made a new entry in the ChangeLog giving us all some fresh news about his health conditions." Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 (endret) Han er no på betringens veg i flg. changelog. Det som står på hovudsida er ikkje up-to-date. Sat Dec 18 23:22:21 PST 2004" " Hi folks. Well, I'm back in California and I'm happy to let you all know that I'm feeling much better. :-) Here are a few updates so you can see that I'm trying to get back into the swing of things. Hopefully 10.1 won't be too far off Om du har ein som kan hjelpe deg med SUSE ville eg gått for det. Perfekt distro for ein nybegynner. Mandrake og SUSE er i grunn ganske like. Såg forresten eit review av SUSE på ei Mandrakeside, og dei likte SUSE minst like godt SUSE 9.2 er no ute for gratis nedlasting Endret 10. januar 2005 av objorkum Lenke til kommentar
McMort Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Arklinux er også greit å starte med, men ikke prøv deg på dualboot med Ark hvis du ikke vet hva du gjør... Foreløpig kun i alpha, men det er kun på installeren det er litt merkelig. Ellers dønn stabilt og veldig lett å sette opp. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Sjefen min er er sertfisert i Linux Suse, og kan hjelpe meg mye med det. Vil det da bli det beste valget? Jepp. Det å ha en man kjenner som man kan spørre vil hjelpe mye! Og, siden jeg alltid gir denne url'en til nybegynnere: http://www.linuxguiden.no/ Lenke til kommentar
olear Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 -Slackware (veit det er litt problemer med oppdateringer/nye versjoner da mannen bak den sliter med sykdom) Vel, siste oppdatering av Slackware current var den 3 Januar. Patcher/fikser har det vært hele tiden. Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Dersom du ikke er bevandret i unix og den slags fra før, så er mitt standardsvar om hvilken distro man skal velge "Den som din lokale linuxguru kjenner" så, gå for SuSE, du.. Når du har brukt den en stund og fått litt følelse for hvordan ting funker, kan du evt kikke omkring og se om noe annet av en eller annen grunn kan passe deg bedre. Lykke til! M. Lenke til kommentar
z10an Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Jeg begynte med Mandrake for 2 år siden hoppet over til Debian en lang stund etterpå. Jeg vil som de fleste andre anbefale å begynne med Mandrake. Er så mye enkle grafiske konfigurasjons metoder der Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 Må bare takk for god respons! Slik jeg ser det, er Mandrake eller Suse det beste valget? Men hvordan er det med Suse og dual-boot? Vil nødig ødelegge XP innstallasjonen min. -Stikk Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 (Sorry bump) Tenkt litt mer på saken, og tror jeg går for Suse... Blir det riktig å laste ned herfra? : http://www.suse.com/us/private/download/ft...e_eval_int.html Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Eg er og ein nybegyner innen Linux og har så langt testet Fc2 og Suse9.0. Er i grunnen ok fornøyd med begge dei distroene, men synest i grunnen eg lærer meir av Fc2 enn eg gjør av Suse då. Synest Suse er litt for mykje lakt opp til at det skal vera brukervennligt og grafisk. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Enig. Men config-filene finnes überalles Sier SuSE jeg også. Kan du få hjelp av ham til det, så selvfølgelig. Da kjenner han også alle "quirks'ene" til distroen, bra steder å laste ned ting etc. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 Linux er nå på vei ned, tipper og ha det om ca 2 timer... Men var den riktig den jeg laster ned? Har hørt om noen som har hatt problemer med og boote fra DVD? Dvs, den greier og boote, men finner ikke innstalasjonen. Lenke til kommentar
z10an Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Jeg tror det er riktig ja. Jeg har brukt FC2 dvd'en før.. den fungerte bra den.. skal ikke være noe problem med dvd... Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Blir det riktig å laste ned herfra? : http://www.suse.com/us/private/download/ft...e_eval_int.html Det der er LiveCD-bildet, dvs. en versjon av SUSE som du kan kjøre fra CD uten å installere. Hvis du har en double-layer DVD-brenner kan du også laste ned et fullt DVD-bilde med professional-versjonen her: ftp://ftp-stud.fht-esslingen.de/pub/Mirro...9.2-FTP-DVD.iso Eller Personal-versjonen av 9.1 her: http://www.suse.com/en/private/download/ft...al_iso_int.html Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Slackware (veit det er litt problemer med oppdateringer/nye versjoner da mannen bak den sliter med sykdom) LITT OF: Hva? Dette var nytt for meg. Har du mer info om den saken der? Evt. en link? www.slackware.com og øverst på selve hovedsiden står det "Pat made a new entry in the ChangeLog giving us all some fresh news about his health conditions." Må bare komme med en liten kommentar her: Det er ikke bare Patrick (mannen bak Slackware) som har kommet med oppdateringer. Det er også nære samarbeidspartnere som hele tiden har jobbet med sikkerhetsoppdateringer som Patrick har godkjent som sine egne. Og ifølge changelog er han nå på bedringens vei. I tillegg skrev han selv egne sikkerhetsoppdateringer fra sykesengen for å få noe hyggeligere enn sin sykdom å tenke på. Så Slackware er ikke dødt enda. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 bare installer suse dual booten fikses automatisk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå