Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Deling av mapper med permissions i XP

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite problem.

Jeg skal dele noen harddisker/mapper på nettverket, men jeg vil ikke at alle 3 PC'ene skal ha tilgang til de.

Jeg vet da at jeg må lage brukere, og sette permissions. Men det funker ikke!

exempel: jeg har to PC'er, og har en bruker som heter GeeZuZz på begge (samme passord på begge også).

Hvordan kan jeg dele en mappe slik at det er kun GeeZuZz som får til gang til den?

jeg har valgt "deny" på everyone, og full access til geezuzz. men det funker altså ikke...

Poenget er egentlig at den tredje pc'en ikke skal ha tilgang til mappen - og jeg har også prøvd å sette "deny" til den brukeren (som jeg opprettet)

noen som har peiling?

BTW: hvorfor funker det ikke å dele windows katalog o.l? det har funket før, men nå plutselig får jeg access denied når jeg prøver å gå inn på slike system mapper. hele harddisken er delt...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normalt er det en bruker som heter guest/gjest som brukes til å dele mapper; det du kan gjøre er å disable den; da vil andre brukere (med NT/2000/XP ) få opp spørsmål om hvem bruker de vil logge på som, eller bruke en bruker som er det samme som maskinnavnet(eller login, er ikke sikker på den, da jeg alltid har samme brukernavn og maskinanvn....)

så er det bare å gi den brukeren tilgang....

PS: ikke bruk deny everyone; det gir oss deg selv ingen tilgang.... hvis det ikke er en allow på en bruker vil den ikke få tilgang!

Når det gjelder den siste BTW'en din: i winXP (er ikke sikker på 2k) er c:documents and settingsusername satt til privat, og antagligvis også c:winnt* slik at ingen andre brukere enn den ene kan få tak i noe av det som ligger under denne mappa. Du kan antagligvis fjerne denne sikkerhetsgreia ved å gå inn på egenskapene til mappa og huka av "make this folder private"...

Håper dette virker!

Quote:

Den 2002-06-11 23:30, GeeZuZz skrev:

Jeg har et lite problem.

Jeg skal dele noen harddisker/mapper på nettverket, men jeg vil ikke at alle 3 PC'ene skal ha tilgang til de.

Jeg vet da at jeg må lage brukere, og sette permissions. Men det funker ikke!

exempel: jeg har to PC'er, og har en bruker som heter GeeZuZz på begge (samme passord på begge også).

Hvordan kan jeg dele en mappe slik at det er kun GeeZuZz som får til gang til den?

jeg har valgt "deny" på everyone, og full access til geezuzz. men det funker altså ikke...

Poenget er egentlig at den tredje pc'en ikke skal ha tilgang til mappen - og jeg har også prøvd å sette "deny" til den brukeren (som jeg opprettet)

noen som har peiling?

BTW: hvorfor funker det ikke å dele windows katalog o.l? det har funket før, men nå plutselig får jeg access denied når jeg prøver å gå inn på slike system mapper. hele harddisken er delt...?

Lenke til kommentar

:lol: haha, du har satt "deny" på "everyone"?

Haha, bare slett hele everyone, og la kun den som skal ha tilgang stå der. "everyone" betyr faktisk alle sammen! og jeg tror det inkluderer deg selv..... :lol:

Redigert: Får du opp en melding om username/passord?

Prøv å skrive slik: "Maskinbruker"

"passord"

Altså maskinnavn slash og brukernavn i den boksen.

Gudd løkk.

[ Denne Melding var redigert av: Stratos på 2002-06-12 14:30 ]

Lenke til kommentar

takker for svar.

"Deny" på everyone og "allow" på geezuzz var bare en av mange ting jeg prøvde. jeg har også prøvd å slette everyone, og å bare ligge til brukerene som skal ha/ikke ha tilgang.

tror jeg gir opp det her. ingenting funker jo! (det merkelige er at jeg har fått det til å funke før, for ca 1 år siden.)

disable guest brukeren funker sikkert.

men jeg fant ut at det går an å dele mapper skjult, slik at folk må vite "share-navnet" for å komme inn på mappen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...