fantakro Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Jeg har akkurat kjøpt meg et Nikon D70 med 18-70 mm linse. Jeg vil gjerne ta seriebilder, altså med kort lukkertid. Dette kan jo stilles inn ved å bruke lukkerprioritert automatikk. Jeg har dreid funksjonsvelgeren til S, og stiller så lukkertiden. Problemet er at dersom jeg f.eks stiller lukkertiden på 8000, og ISO på 1600 så blir det ikke noe bilde, bare svart skjerm. Først når jeg stiller lukkertiden til 250 begynner jeg så vidt å skimte at det er noe der. Hva skyldes dette, og hva kan jeg gjøre? Lenke til kommentar
2roll Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Det skyldes at du har for lite lys. 1/8000 er en svært kort lukkertid som krever mye lys selv ved ISO1600. Dette er IKKE et problem med D70. Alle kamera vil gi lik eksponering gitt samme lukkertid, blenderåpning og lysfølsomhet (ISO). Lenke til kommentar
fantakro Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Takker for svar. Så dersom jeg sørger for bedre lys vil jeg kunne ha kortere lukkertid? Lenke til kommentar
Grevling73 Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Du sier ingen ting om hvordan lysforholdene er der du tar bilder. Jeg antar at kameraet selv stiller seg på største blender. Ved lukkertid på 1/8000 sekund kreves det for å si det mildt en del lys. Bilder tatt på korte lukkertider vil bli sorte hvis det ikke er nok lys til at brikken rekker å registrere det lyset som er. Det at du bare begynner å se konturene av noe rundt 1/250 sekund tyder på at du tar bilder enten inne, eller ute i svakt vinterlys. Hvis du stiller kameraet på full automatikk og retter det mot motivet for deretter å trykke utløseren halvt ned ser du hvilken lukker og blender kameraet anbefaler på bakgrunn av lysmålingen det gjør. Skal du ha raskere lukkertid enn dette, må du kompensere med større blender hvis mulig, eller tilføre kunstig lys. Bør nevnes at det jo går fint å ta seriebilder med lukkertid som er mye lavere enn det du skisserer, men prøver du å fryse motiver i rask bevegelse er det bare lyssterk optikk og mye lys som gjelder. Lykke til Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Jeg kan jo, om du ikke har forstått det, legge til at du ikke får seriebilder automatisk ved å velge en kort lukkertid. Seriebilder er en egen funksjon på kameraet, som du slår på ved å trykke inn en knapp til venstre for søkeren, samtidig som du vrir programhjulet ett hakk mot høyre. Lenke til kommentar
fantakro Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Takker for kjempegod hjelp. Tok bildene inne, og ser nå at det var for dårlig lys. Når jeg tilførte kunstig lys, kunne jeg ha lukkertid som var på 1/2000. Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Hvis du ser i søkeren og trykker på en liten knapp under og litt på høyresiden av objektivet (på huset) så kan du se hvor mye lys som slippes inn. Bare et lite tips! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå