Bea85 Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Denne Packard Bell maskinen til 8499? Tror dere den vil bråke mye? Lenke til kommentar
acon Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 PB er vel ikke akkurat kjent for å være de mest stille om mest solide maskinene... men jeg har egentlig ikke peiling. HAr jo Celeron M, som skal være ganske stille... eller kan jeg si at diamond view har fått mye dårlig omtale.. pga refleksjoner.. og noe slikt Lenke til kommentar
qwert Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 (endret) Ikke så halvgal pris det der, uten å være noe kjempetilbud. Sammenlignet med oppgitt pris i Sverige og UK bør norsk veiledende ligge omtrent på det nivået. DVD+/-R(W) er jo kjekt å ha, og mange liker den 'DiamondView' glossy-glare-whatever effekten PB har på skjermene sine. Brikkesettet er helver ikke ille på ytelse, og den integrerte grafikken er hakket bedre enn i855G som de fleste konkurentene i 'billig-Celeron-M-klassen' har. Kjenner ikke igjen utseendet på chassiset, og med svært få treff på google (ny serie?) så er byggekvalitet, bruksegenskaper, og støy noe det er vanskelig å si noe om. Endret 10. januar 2005 av qwert Lenke til kommentar
Bea85 Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Ny serie ja. Skal i hovedsak brukes til skolearbeid, the sims 2, musikk og litt bilder... Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 256 MB minne, 40 GB HD, ATI Mobility Radeon™ 9100 64 MB er dårlig vare til 8.500 ink mva. påkost deg 1400 kr ekstra og kjøp denne til 9995 ink mva.: http://netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5178 mye mye mye bedre. Karmacom Lenke til kommentar
qwert Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 +OS, +DVD-brenneren, +annen programvare... Det blir raskt 3K dyrere. Er enig i at 1557 er mer for pengene, men å bare kaste ut 'bruk mer penger' som svar til alle som stiller spørsmål om 'dårligere' maskiner er, IMNSHO, lite hjelpsomt. Til Sims2 og skolearbeid vil maskinen det spørres om være helt grei, selv om jeg ville lagt til 256MB RAM. Om så dette er det beste kjøpet i den aktuelle prisklassen eller om det finnes dyrere maskiner som er bedre kjøp er to helt andre diskusjoner. Det var ikke det det ble spurt om... Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 (endret) Hvorfor ikke, sikkert mange i ettertid som biter av seg håret og tenker at "jeg skulle brukt en tusing ekstra". Storkjede-butikkene kaster jo ut dårlige tilbud, kamuflert som gode. Uten OS, og kanskje han har annen programvare, eller rett og slett ikke trenger 80% av all den bloatwaren som leveres med de fleste store bærbare-merkene i dag, da blir det ikke så forferdelig mye dyrere, og mye mer for pengene IMO. Bedre service og tryggere sted å kjøpe hos noen som fokuserer først og fremst på IT fremfor en elektrokjede eller direkte fra en stor-produsent. Han sa heller ikke hva slags pris han var ute etter, han bare nevnte prisen på maskinen i linken, og spurte om det var ett godt kjøp. Jeg mener klart nei, samtidig ønsker jeg å informere fyren om alternativer, ettersom det antageligvis ville uansett blitt hans neste spørsmål, hvis ikke, så dør han nok ikke av å få forslag på alternativer. IMNSHO er det veldig hjelpsomt. Og mener samtidig at 80% av slike tilbud for en god del merkevare-bærbare er lite lønnsomt for kunden. Se på f.eks finn.no og alle mulige bruktmarkeder, stappfullt av folk som angrer seg og selger HP/DELL/PB og andre 1-2 måneder gamle maskiner pga skifte til bedre, sikkert en stor del av dem som føler de har kjøpt katta i sekken, og får ikke hevet kjøpet fordi det ikke er noen rettsmessige tekniske feil på dem, de er bare dårlige. Ser ytterst få som gjenselger Ferrarier, 1557, CL65, G556 osv og det skyldes nok ikke bare at det er mange flere som kjøper store merker, det også, men mye det at det er rett og slett mye dårlig vare blandt de store merkene fremstilt som "supertilbud" osv osv. Hvor folk blir blendet av "kostet DETTE FØR, men koster NÅ DETTE!!"+ litt blendet av merkevaren, tror da at det oser av kvalitet, og glemmer litt å se på selve tekniske spesifikasjoner, reell kvalitet osv. Ofte er disse store merkene solgt i kampanjer som ikke engang oppgir spesifikasjonene ordentlig, med bruk av ord som "ultraskarp widescreen skjerm for DVD!" "lynrask trådløst internett!". Sorry, men må si meg helt uenig med deg på de punktene. Ikke ment for å være krass. PS: Jeg har spillt Sims 2 lenge, og den sliter i 800x600 på en P1.7G med 5400RPM disk, 512MB Ram og RM 9650 turbo (M11-kjerne samme som 9700), med 64MB dediktert minne. Dette på en maskin som kjører HL2 og Doom III glatt i 1024x768 på medium effekter. Dette pga at Sims 2 er elendig kodet, bruker en forferdelig tung worlddata-motor som egentlig ikke hører hjemme i 2004/2005 IMO. Sims 2 er vel ett av de mest CPU/GPU-sugende spillene som finnes i forhold til oppløsning, kvalitet og grafikken (som er dårlig IMO, grafikken altså). Den Packard Bell maskinen han nevnte ovenfor, vil derfor seriøst slite hardt med Sims 2. Det kan jeg garantere med 100% sikkerhet. Karmacom Endret 11. januar 2005 av Karmacom Lenke til kommentar
Bea85 Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 Er ikke ute etter en dyr maskin. Spiller the sims 2 på min 2 år gamle hp maskin uten for store problemer(går litt tregt), da bør det vell være mulig å spille det på denne maskinen som er en bedre modell? Vekt er veldig viktig, min gamle maskin veier 3.5 kg og det blir alltfor mye. Den kan heller ikke brukes på forelesninger, pga. at den bråker for mye. Denne veier 2.5, mye bedre enn 3.5 uansett. Vil ha med OS og diverse programmer, vil derfor kjøpe gjennom en av de store kjedene. Lenke til kommentar
Bea85 Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 Vil det koste mye å oppgradere den til 512 mb minne og 60 gb harddisk tror dere? Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 (endret) Minne og harddisk kan du kjøpe løst stort sett hvor som helst sikkert rimeligere enn hvis du skulle fått det med eksta på den modellen. HD og minne er ikke vanskelig å sette inn selv. Men uansett vil da prisen selvom du gjør det selv komme på litt over 10.000kr +/-, da burde du jo uansett satse på en modell som nevnt ovenfor som har de tingene allerede til samme prisen. Har du sett på bruktmarkedet her og på finn.no ? du burde kanskje gjøre det først, er du heldig så finner du noe bedre der til samme eller litt lavere pris. Packard Bell er ikke kvalitetsvare, de har ofte problemer, dårlige BIOS'er og skranglete hardware. Da hjelper det lite at det ser billig ut på papiret og flott ut på et bilde IMO. På Sims 2, spørs hva du anser som "bra" FPS f.eks i Sims 2 ( på din forrige maskin ) og grei oppløsning. Du kan neppe ha fått kjørt Sims 2 i høyere enn 800x600 på den 2 år gamle maskinen med mer enn 15-20fps, noe som er virkelig dårlig IMO. Packard Bell maskinen vil ikke klare noe særlig bedre, 20-25fps max i 800x600. Sims 2 er veldig CPU intensivt i tillegg til GPU-intensivt, så man får ikke 80-90% ytelsesøkning ved hjelp av en god GPU i Sims 2 som man får i f.eks HL2 og nyere spill som lar GPU gjøre mesteparten av jobben. Karmacom Endret 11. januar 2005 av Karmacom Lenke til kommentar
bender Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 256 MB minne, 40 GB HD, ATI Mobility Radeon™ 9100 64 MB er dårlig vare til 8.500 ink mva. påkost deg 1400 kr ekstra og kjøp denne til 9995 ink mva.: http://netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5178 mye mye mye bedre. Karmacom Enig her, kjøp en dothan maskin. Jeg har solgt en del packard bell maskiner og i mange tilfeller er det blunder og pes med de. Jeg styrer unna packard bell for en stund ihvertfall. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 (endret) Vil det koste mye å oppgradere den til 512 mb minne og 60 gb harddisk tror dere? Fra 1422,- (pluss frakt), inkludert et eksternt USB 2.0 kabinett (201,-) til den gamle disken. Prisen er hentet fra MPX. Edit: Jeg er forøvrig enig med 'masekoppen' under her at om du tenker å bytte ut disken; så begynner det å nærme seg 'defintivt ikke verdt det'. Med mindre du skulle ha lyst på, og bruk for, en 40GB ekstern disk i tillegg da... Når det gjelder utsagn som at '1-7Ghz P-M dothan drar jo fletta av C-M 1.5ghz så det ryker' et dette gyldig for alle størrelser av 'drar fletta av så det ryker' som inkluderer et ytelseshopp på 12-22%. Hovedgrunnen til å gå for P-M over C-M er IMO batteritid og ikke ytelse. Endret 11. januar 2005 av qwert Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 (endret) 10.000 kr totalt hvis du gjør det selv, skal du oppgradere via PB så blir det fort dyrere. Det innebærer også de aller rimeligste HD'en og minnet, skal du ha litt ekstra kvalitet som kan være spesielt lurt på minnet, og en litt roligere harddisk, så kan du regne med rundt 1700. Hvorfor ikke da betale samme for en modell som har bedre skjerm (SXGA+ 1400x1050), mye bedre GPU (RM 9600 64-MB), mye bedre CPU (1-7Ghz P-M dothan drar jo fletta av C-M 1.5ghz så det ryker), allerede har 60GB hd og 512 MB minne til samme prisen? 10.400 med 8X DVD-RW/DL brenner som er kjent for forholdsvis god plate-kompabilitet (mulig jeg tar feil, men tror Aopen dvd-rw er NEC 35XXX basert), 3-1 minnekort leser (tror ikke den PB har det, men ikke sikker) bedre kvalitet generelt enn PB, med mye tryggere service og support basert i Norge? Minuset er da at det er uten OS, men jeg kan garantere deg at PB/DELL/HP er de minst flinke til å sette opp default OEM-os'er blandt alle leverandører jeg har vært borti siden Windows95. De er somregel stappfulle av bloatware og gadget-applikasjoner som du kanskje bruker 1 gang i året, levert av respektive PC-produsenter ,som suger vekk all CPU-bruken. Få heller en datakyndig venn av deg til å sette opp maskinen og OS'et for deg så raskt og clean som mulig er mitt råd. Egentlig likegyldig om du velger CL56-, G556- eller 1557-basert sålenge du får det med de specsene til samme pris, 10.000 -> 10.500. Alt annet har med smaks-sak å gjøre dvs dekselutseende osv. Alle de 3 seriene er langt bedre enn PB. Sånn nå skal jeg ikke mase mer Karma. Endret 11. januar 2005 av Karmacom Lenke til kommentar
AhmanKell Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Før du slår til vil jeg at du skal besøke: http://www.multicom.no og http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5178 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå