dari Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Hei Jeg er en fersking når det gjelder foto. HAr nå begynt å se på diverse objektiver. Men jeg vet ikke hva alt betyr. Jeg vet ikke hvilke objektiver som skal være bedre enn andre. Her er noen av de jeg har kommet over: Canon EF 24-85mm f/3,5-4,5 USM Canon EF 28-105mm f/3,5-4,5 II USM Canon EF 28-135mm f/3,5-5.6 IS USM Sigma 24-135mm f/2,8-4.5 Hva er forskjellen på disse? Jeg vet at det er forskjellig brennvidde og blender, men hva betyr endelsene? Hvordan vet jeg om jeg kan bruke objektivene med 20D? Hvordan skal jeg sammenligne disse med f.eks Sigma sine objektiver? Hva er tilsvarende betengelser hos konkurrentene? Har du forslag til gode objektiver som ikke koster skjorta? Det kommer sikkert flere spørsmål. Lenke til kommentar
dari Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Her er et objetiv til som jeg lurer på: Sigma 18-125mm f/3.5-5.6 DC Hva betyr her DC? Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 usm står for en spesiell motor som er veldig kjapp og "lydløs" II står for versjon 2 av dette objektivet. Har versjon 1 og er veldig fornøyd med det. kostet i 1997 5990kr IS kan stå for stabiliseringsdings. Men det er jeg ikke sikker på. Sigma har vel DC som er dårligst. Så kommer APO. Man bør gå for en APO. Noen 100 lapper mer. Men sigma tåler lite støt. Altså at du dunker objektivet borti noe. De solide sigmaene heter EX, men er dyre. Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 DC betyr hos Sigma at objektivet er spesielt laget til digitalkamera med sensor i APS-C størrelse. Hvis objektivet blir brukt på kamera med større sensor, eller film, vil man få kraftig vignettering og andre problemer mot kanten av bildet.. Lenke til kommentar
tomviktor Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Hvordan vet jeg om jeg kan bruke objektivene med 20D? Canon 20D kan bruke alle objektiver som er laget for EF og EF-S fatning! Altså Canon EF og EF-s objektiver. Skal du bruke Sigma eller andre 3-parts objektiver, bestiller du dem for EF fatning! Lenke til kommentar
lassevk Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 USM = UltraSonic Motor, bruker lydbølger for å fokusere, tilnærmet lydlys, veldig rask IS = Image Stabilizer, optisk flytting av et midt-element i objektivet for å kompensere for risting på objektiv som du får pga. at du ikke klarer å holde kameraet 100% rolig. IS USM = mye pæng Lenke til kommentar
haakoo Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Hva med å bruke akams ordbok? http://akam.no/ordbok/ Fungerer ganske fint... Lenke til kommentar
Albatross Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Har du forslag til gode objektiver som ikke koster skjorta? Dette avhenger særlig av to ting: 1) Hva du skal ta bilde av. 2) Hva du mener med "ikke koster skjorta". Ikke for å være vrang, men noen synes 3.500,- for en 50mm f/1.4 er dyrt mens andre mener 18.000,- for 120-300mm f/2.8 er skrekkelig billig . Jeg ser du har sett på "rimelig" zoom-optikk, som jo er vel og bra, men som ikke får det beste ut av kameraet du har valgt deg (20D). Det er ikke bare selve brennvidden og lysstyrken som koster penger, men også kvaliteten på glasset. En dyr 200mm på f/4 er skarpere enn en 75-300mm zoom på 200mm f/4. Med 8Mpix er kameraet i stand til å vise disse forskjellene, men det avhenger igjen av hva du skal med kameraet. Skal du vise bildene på en TV spiller det liten rolle, skal du printe i A3 spiller det en stor rolle (for den kvalitetsbevisste). Ettersom 20D har en 1.6 cropfaktor på vanlig 35mm optikk, er det store spørsmålet hvor mye du trenger av vidvinkel. En god vidvinkel koster penger, en god vidvinkel med høy lysstyrke koster skjorta. Her er et par forslag til gode objektiver, så får du si hva du tenker om det. Vidvinkel: Canon EF 17-40mm f/4 L til ca 7k Sigma 12-24mm f/4.5-5.6 EX til ca 6,5k Annet: EF 50mm f/1.8 til ca 1000,- (evt f/1.4 til ca 3.500,-) Denne er meget god til innendørs fotografering uten blits samt som kort portrettobjektiv. Macro: Tamron AF SP 90mm Macro f/2.8 til ca 4k Canon EF 100mm f/2.8 Macro til ca 5k Ellers er blits og stativ også gode investeringer. Happy Shooting Albatross Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 En god vidvinkel koster penger, en god vidvinkel med høy lysstyrke koster skjorta. Kan legge til at lysstyrke ikke er fantastisk viktig på en vidvinkel mtp å få korte nok lukkertider, siden brennvidden tross alt er kort. Bruker du 10mm vil f.eks. 1/10 sek kunne være rask nok lukkertid til å få et skarpt bilde. I tillegg brukes ofte vidvinkel på landskapsbilder eller interiørbilder der du gjerne bruker stativ og blender ned for å få stor dybdeskarphet (selv om dybdeskarpheten gjerne uansett blir stor pga kort brennvidde). Lysstyrke påvirker også autofokusen, men igjen, autofokusen har ikke stor vandring på vidvinkelobjektiver og fokushastigheten er gjerne ikke noe stort problem der. Det finnes nok likevel situasjoner der man kan ha nytte av stor blender for å få selektiv fokus, men det er antakelig ikke noe flertallet har stor nytte av. En annen ting er at lyssterke og rådyre objektiver ofte også har andre gode kvaliteter (skarpere, bedre antirefleksbehandling, mindre fordreining etc), og jeg ville heller lagt vekt på dette. Så vurder dette før du slenger mye penger inn i et veldig lyssterkt vidvinkelobjektiv.. Lenke til kommentar
Albatross Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Kan legge til at lysstyrke ikke er fantastisk viktig på en vidvinkel mtp å få korte nok lukkertider, siden brennvidden tross alt er kort. Bruker du 10mm vil f.eks. 1/10 sek kunne være rask nok lukkertid til å få et skarpt bilde. I tillegg brukes ofte vidvinkel på landskapsbilder eller interiørbilder der du gjerne bruker stativ og blender ned for å få stor dybdeskarphet (selv om dybdeskarpheten gjerne uansett blir stor pga kort brennvidde). For så vidt enig, men skal du ta bilder innendørs av mennesker som beveger seg, hjelper det ikke om du kan holde kameraet stødig på 1/10 fordi du uansett vil få bevegelsesuskarphet. Snakker av erfaring da jeg har fotografert en del dans, mennesker i orkestergrav, utdrikningslag o.s.v. Her kan vidvinkel være både kult og nyttig, men jeg skal love at det er forskjell på om du har 2.8 eller 5.6 tilgjengelig. Blits er heller ikke alltid et godt alternativ. ...men som du ser av lineup'en min, så hadde jeg ikke 16.000,- til en 16-35 f/2.8L. Men mens vi snakker om sola, er det noen som har prøvd Sigmas 14mm? Albatross Lenke til kommentar
dari Skrevet 24. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2005 OK. Jeg har nå også sett på et annet objektiv. Er det noen som har erfaringer med dette? Sigma Zoom Wide Angle-Telephoto 28-70mm f/2.8 EX deg Autofocus Lens Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå