Gå til innhold

Hjelp, hva betyr dette?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er en fersking når det gjelder foto. HAr nå begynt å se på diverse objektiver. Men jeg vet ikke hva alt betyr. Jeg vet ikke hvilke objektiver som skal være bedre enn andre.

 

Her er noen av de jeg har kommet over:

Canon EF 24-85mm f/3,5-4,5 USM

Canon EF 28-105mm f/3,5-4,5 II USM

Canon EF 28-135mm f/3,5-5.6 IS USM

Sigma 24-135mm f/2,8-4.5

 

Hva er forskjellen på disse? Jeg vet at det er forskjellig brennvidde og blender, men hva betyr endelsene?

Hvordan vet jeg om jeg kan bruke objektivene med 20D?

Hvordan skal jeg sammenligne disse med f.eks Sigma sine objektiver?

Hva er tilsvarende betengelser hos konkurrentene?

 

Har du forslag til gode objektiver som ikke koster skjorta?

 

Det kommer sikkert flere spørsmål.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

usm står for en spesiell motor som er veldig kjapp og "lydløs"

II står for versjon 2 av dette objektivet. Har versjon 1 og er veldig fornøyd med det. kostet i 1997 5990kr

IS kan stå for stabiliseringsdings. Men det er jeg ikke sikker på.

 

Sigma har vel DC som er dårligst. Så kommer APO. Man bør gå for en APO. Noen 100 lapper mer. Men sigma tåler lite støt. Altså at du dunker objektivet borti noe. De solide sigmaene heter EX, men er dyre.

Lenke til kommentar

DC betyr hos Sigma at objektivet er spesielt laget til digitalkamera med sensor i APS-C størrelse.

Hvis objektivet blir brukt på kamera med større sensor, eller film, vil man få kraftig vignettering og andre problemer mot kanten av bildet..

Lenke til kommentar

USM = UltraSonic Motor, bruker lydbølger for å fokusere, tilnærmet lydlys, veldig rask

IS = Image Stabilizer, optisk flytting av et midt-element i objektivet for å kompensere for risting på objektiv som du får pga. at du ikke klarer å holde kameraet 100% rolig.

IS USM = mye pæng ;)

Lenke til kommentar
Har du forslag til gode objektiver som ikke koster skjorta?

 

Dette avhenger særlig av to ting:

 

1) Hva du skal ta bilde av.

2) Hva du mener med "ikke koster skjorta".

 

Ikke for å være vrang, men noen synes 3.500,- for en 50mm f/1.4 er dyrt mens andre mener 18.000,- for 120-300mm f/2.8 er skrekkelig billig ;) .

 

Jeg ser du har sett på "rimelig" zoom-optikk, som jo er vel og bra, men som ikke får det beste ut av kameraet du har valgt deg (20D). Det er ikke bare selve brennvidden og lysstyrken som koster penger, men også kvaliteten på glasset. En dyr 200mm på f/4 er skarpere enn en 75-300mm zoom på 200mm f/4. Med 8Mpix er kameraet i stand til å vise disse forskjellene, men det avhenger igjen av hva du skal med kameraet. Skal du vise bildene på en TV spiller det liten rolle, skal du printe i A3 spiller det en stor rolle (for den kvalitetsbevisste).

 

Ettersom 20D har en 1.6 cropfaktor på vanlig 35mm optikk, er det store spørsmålet hvor mye du trenger av vidvinkel. En god vidvinkel koster penger, en god vidvinkel med høy lysstyrke koster skjorta. Her er et par forslag til gode objektiver, så får du si hva du tenker om det.

 

Vidvinkel:

 

Canon EF 17-40mm f/4 L til ca 7k

Sigma 12-24mm f/4.5-5.6 EX til ca 6,5k

 

Annet:

EF 50mm f/1.8 til ca 1000,- (evt f/1.4 til ca 3.500,-)

Denne er meget god til innendørs fotografering uten blits samt som kort portrettobjektiv.

 

Macro:

Tamron AF SP 90mm Macro f/2.8 til ca 4k

Canon EF 100mm f/2.8 Macro til ca 5k

 

Ellers er blits og stativ også gode investeringer.

 

 

Happy Shooting

 

Albatross

Lenke til kommentar
En god vidvinkel koster penger, en god vidvinkel med høy lysstyrke koster skjorta.

Kan legge til at lysstyrke ikke er fantastisk viktig på en vidvinkel mtp å få korte nok lukkertider, siden brennvidden tross alt er kort. Bruker du 10mm vil f.eks. 1/10 sek kunne være rask nok lukkertid til å få et skarpt bilde. I tillegg brukes ofte vidvinkel på landskapsbilder eller interiørbilder der du gjerne bruker stativ og blender ned for å få stor dybdeskarphet (selv om dybdeskarpheten gjerne uansett blir stor pga kort brennvidde). Lysstyrke påvirker også autofokusen, men igjen, autofokusen har ikke stor vandring på vidvinkelobjektiver og fokushastigheten er gjerne ikke noe stort problem der.

Det finnes nok likevel situasjoner der man kan ha nytte av stor blender for å få selektiv fokus, men det er antakelig ikke noe flertallet har stor nytte av. En annen ting er at lyssterke og rådyre objektiver ofte også har andre gode kvaliteter (skarpere, bedre antirefleksbehandling, mindre fordreining etc), og jeg ville heller lagt vekt på dette. Så vurder dette før du slenger mye penger inn i et veldig lyssterkt vidvinkelobjektiv..

Lenke til kommentar
Kan legge til at lysstyrke ikke er fantastisk viktig på en vidvinkel mtp å få korte nok lukkertider, siden brennvidden tross alt er kort. Bruker du 10mm vil f.eks. 1/10 sek kunne være rask nok lukkertid til å få et skarpt bilde. I tillegg brukes ofte vidvinkel på landskapsbilder eller interiørbilder der du gjerne bruker stativ og blender ned for å få stor dybdeskarphet (selv om dybdeskarpheten gjerne uansett blir stor pga kort brennvidde).

 

For så vidt enig, men skal du ta bilder innendørs av mennesker som beveger seg, hjelper det ikke om du kan holde kameraet stødig på 1/10 fordi du uansett vil få bevegelsesuskarphet. Snakker av erfaring da jeg har fotografert en del dans, mennesker i orkestergrav, utdrikningslag o.s.v. Her kan vidvinkel være både kult og nyttig, men jeg skal love at det er forskjell på om du har 2.8 eller 5.6 tilgjengelig. Blits er heller ikke alltid et godt alternativ.

 

...men som du ser av lineup'en min, så hadde jeg ikke 16.000,- til en 16-35 f/2.8L. Men mens vi snakker om sola, er det noen som har prøvd Sigmas 14mm?

 

Albatross

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...