Gå til innhold

Kan laveste ISO gi mer bildestøy?

Anbefalte innlegg

Hei

Har nylig kjøpt et digitalt kamera som har laveste ISO på 50. Regnet med at dersom jeg skulle ta høykvalitets bilder i god belysning, så er denne innnstillingen svært aktuell. Men noen hevder at dette ikke er riktig. Det kan bli mer støy med ISO 50 i en del tilfeller enn med ISO 100. Kan noen forklare dette, og eventuelt gi generelle råd for i hvilke situasjoner man IKKE bør velge laveste ISO, og NÅR laveste ISO bør velges for å få best mulig bildekvalitet?

Med vennnlig hilsen

Øyvind

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men noen hevder at dette ikke er riktig. Det kan bli mer støy med ISO 50 i en del tilfeller enn med ISO 100.

Da tror jeg faktisk "noen" tar feil, dette har jeg ikke hørt om og aldri opplevd. Så sant jeg ikke er ute etter spesielle ting, bruker jeg alltid så lav ISO som lyset tillater, det gir minst støy!

Lenke til kommentar

Jeg vet om et tilfelle der lav ISO kan gi mer støy. På noen kamera så blir bildebrikken veldig varm veldig fort og det blir mye støy og defekte piksler ved lange eksponeringer. Da hjelper det noen ganger med høyere ISO.

Jeg har ikke sett det problemet på noen moderne kamera.

Lenke til kommentar
Jeg vet om et tilfelle der lav ISO kan gi mer støy. På noen kamera så blir bildebrikken veldig varm veldig fort og det blir mye støy og defekte piksler ved lange eksponeringer. Da hjelper det noen ganger med høyere ISO.

Jeg har ikke sett det problemet på noen moderne kamera.

Da er det vel ikke ISO-innstillingene som gjør man får støy, men den lange eksponeringen.

Vil tro at dersom man tar høyere ISO og eksponerer like lenge vil dette gi mer støy enn ved lav iso?? :ermm:

Lenke til kommentar
Hvis jeg har ISO 200 film, kan jeg flekke ned ISO'en på kameraet til feks 50 om det er mye lys (feks. snø), og få bedre bilder?
Du får ikke 50 ISO av å stille det på kameraet hvis du bruker film, du må bytte filmen også. Det er bare digitalkamera man kan velge ISO fra bilde til bilde.

Vil tro at dersom man tar høyere ISO og eksponerer like lenge vil dette gi mer støy enn ved lav iso??
Ja, men med høyere ISO så eksponerer du kortere og noen eldre kamera får veldig mye støy på lengre lukkertider. Dermed kan man få mindre støy ved å bruke høyere ISO.
Lenke til kommentar
Vil tro at dersom man tar høyere ISO og eksponerer like lenge vil dette gi mer støy enn ved lav iso??
Ja, men med høyere ISO så eksponerer du kortere og noen eldre kamera får veldig mye støy på lengre lukkertider. Dermed kan man få mindre støy ved å bruke høyere ISO.

Jeg skjønner hva du mener, men det blir liksom litt feil det du sier! Lange lukkertider kan gi mer støy på alle akmeraer, selv de nye i dag!

Her blir det altså en diskusjon om hvorvidt Høyere ISO gir mindre støy (på aktuelle kamera) enn lengden på lukkertiden...

La oss si at vi brukte automatisk lysmåling og innstillinger, men stilte ISO manuelt og tok 2 bilder av hvert motiv(et med lav iso og et med høy iso). Da vil jeg tro at det i hvert tilfelle ville bli bedre resultat på de bildene hvor ISO var lavest?

Og jeg vil tro dette også gjelder for et lengre eksponert bilde (La oss si at det med iso 400 brukte 5 sekunder, og det med iso 50 brukte tilsvarende lengre lukkertid for å få bilde korrekt eksponert), så ville det bildet med ISO 50 bli best?

Er dette feil?

Endret av tomviktor
Lenke til kommentar
Og jeg vil tro dette også gjelder for et lengre eksponert bilde (La oss si at det med iso 400 brukte 5 sekunder, og det med iso 50 brukte tilsvarende lengre lukkertid for å få bilde korrekt eksponert), så ville det bildet med ISO 50 bli best?

Er dette feil?

Det er feil i de tilfellene hvor bildebrikken er mettet av støy på ISO 50 og du ikke får noe bilde i det hele tatt. Mens på ISO 400 så får ikke bildebrikken tid til å bli varm og du vil få et slags bilde.

Som jeg har nevnt tidligere så er det ikke et problem på nyere kamera, i allefall ikke på eksponeringer som er kortere enn flere minutter. Det er flere år siden jeg så et kamera som hadde så store problemer med lange eksponeringer.

Lenke til kommentar

Fra teoretisk diskusjon tilbake til "the case at hand"...

Hvilken kameramodell er dette?

Noen kameraprodusenter bruker billedbrikker som er konstruert for f.eks 100-400ISO, og legger til lavere ISO-verdier i programvaren til kameraet, og dette kan få underlige følger.

D70, som noen av dere kjenner godt, og diverse andre dSLR i samme klasse, bruker en 6MP brikke fra Sony som er optimalisert fra fabrikkens side for fotografering ved ISO200-1600 (eller 3200?).

Konica Minolta benytter en videreutviklet versjon av denne brikken i Dynax 7D. og tilbyr ISO100 som laveste lysfølsomhet. Noen anmeldelser har kommentert at brikken faktisk har lavere støy ved ISO200/400 enn ved ISO100, noe som kan tyde på at KM presser brikken for det den er verdt. Dette kan også delvis forklare hvorfor få dSLR kommer med spesielt lave ISO-verdier, 50 og 25 er vel særdeles sjeldne, selv om de sikkert ville vært selvsagt om resultatet hadde vært totalt støyfrie bilder.

Nå vet jeg som sagt ikke hvilket kamera det var snakk om, og om støyforskjellen var betydelig, ville jeg snakket med forhandleren.

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
D70, som noen av dere kjenner godt, og diverse andre dSLR i samme klasse, bruker en 6MP brikke fra Sony som er optimalisert fra fabrikkens side for fotografering ved ISO200-1600 (eller 3200?).

Konica Minolta benytter en videreutviklet versjon av denne brikken i Dynax 7D. og tilbyr ISO100 som laveste lysfølsomhet. Noen anmeldelser har kommentert at brikken faktisk har lavere støy ved ISO200/400 enn ved ISO100, noe som kan tyde på at KM presser brikken for det den er verdt.

Dette er nok forklaringen på at D70 ikke har mulighet for å velge lavere ISO enn 200 ja..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...