Gå til innhold

ASP: Problemer med å inkludere (filnavn fra variabel)

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har litt problemer med å inkludere en fil på en ASP-side.

Slik ligger f.eks. filene:

S:\read\read.asp (filen som skal inkludere en annen fil)

S:\database\12345678.inc (filen som skal inkluderes)

Fra en Access-database mottas en ID (ID-en er en del av filnavnet), ASP-scriptet skal da legge til resten.

Fra databasen: 12345678

Etter ASP-håndtering: S:\database\12345678.inc.

Nå har jeg lyst til å ikke bruke full sti til filen som skal inkluderes, heller gjøre det noe i denne duren: "..\read\12345678.inc".

Noen som kan gi meg et fullstendig script for dette (sette sammen til et filnavn og inkludere)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Må nok dessverre skuffe deg, men dynamisk inkludering av filer lar seg nok ikke gjøre i asp. Problemet er at webserveren kjører alle include statement før den kjører asp koden, så når du prøver noe lignende dette: <!--#include file=<%=MyFile%>--> så har ikke variabelen MyFile noe verdi.

Det finnes workarounds for dette problemet, men det kommer an på hva som er i include filene din. Dersom det er statisk kode som skal vises i browseren så kan du bruke FileSystemObject til å importere filen for så å legge det til i HTML koden din. Dersom include filene dine derimot inneholder asp kode så kan du ikke benytte denne metoden.

Øystein

Lenke til kommentar

Det er jeg ikke sikker på. I utgangspunktet så tror jeg du vil møte den samme problematikken, men php har en funksjon som heter eval() som du kan bruke. Den gjør det muligt å hente inn php kode som er lagret i tekstfiler for så å eksekvere den. Jeg tror det vil løse problemet ditt. Skulle bare ønske det fantes en lignende funksjon i ASP :ermm:

Lenke til kommentar

Nei da, funket fint i PHP:

<?php
$fname="../database/" . $_GET["db"] . ".inc";

if(!file_exists($fname))
  {
  echo $fname;
  echo "<br />Filen ser ikke ut til å eksistere.";
  }
else
  {
  include $fname;
  }
?>

Vel, vel, takk for hjelpa uansett. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...