Gå til innhold

PC fra Dell...gode supporterfaringer?

Jimster

Anbefalte innlegg

Var kjempefornøyd med meg sjøl her! Trudde jeg hadde funnet en drømmemaskin!

http://www1.euro.dell.com/content/products...c=no&l=no&s=dhs

Ville koste meg 24000 slik som jeg ville ha den, og tenkte å betale 10000 cash og resten på avbetaling.

MEN....så leste jeg dette: http://forum.barbara.no/index.php?showtopic=345069&hl=

...og "vart skræmt"!

Er det noen som helst som har hatt gode supporterfaringer fra Dell?

/Jim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv nettopp avbestilt en bærbar fra Dell på grunn av rot fra salgsavdelingen sin side.

Men husk at du stort sett bare leser de negative kommentarene. De positive kommer sjelden på trykk.

Dell er jo den største PC-leverandøren i Norge, og det hadde de vel sannsynligvis ikke vært dersom de hadde et rykte på seg for å være total hensynsløse.

Dersom du vrieklig ønsker deg Dell, så synes jeg du skal gå for det! :)

Endret av GeirG
Lenke til kommentar

Nå er det ikke sånn at jeg er Dell fanatiker, men de hadde en feit PC og en brukbar deal med tanke på betalingsmuligheter.

MAO...En god sjanse til å få en feit maskin.

Men om det blir sånn at dt e rekstremsport å bestille PC hos Dell...så kanskje jeg bør se meg om etter andre alternativer?

Noen bra forslag til en skrivebordserstatter? Helst widescreen, helst 17", og helst Pentium -M for....s t i l l h e t!!!

Takker!

Lenke til kommentar

Jeg har en stasjonær Dimension 8200 som er 3 år gammel. Jeg har hatt problemer med maskinen et par ganger.

Første gangen krasjet HD. Jeg ringte Dell, de visste hva som var feil og kom og byttet harddisk rimelig kjapt (2-3 dager såvidt jeg husker).

Andre gangen var det hovedkort og eller prosessor som krasjet (jeg fikk ikke vite hva det var, men begge dele ble nevnt.) På tross av at maskina da var over to og et halvt år gammel fikk jeg det på garantien på grunn av nye regler. Jeg sendte inn maskina og fikk nye deler kostnadsfritt.

Kan ikke si annet enn at jeg er meget fornøyd med Dell support gjennom de gangene jeg har hatt behov for de. Trist å høre at ikke alle er like fornøyd, og jeg håper at dette bare er "unntak fra regelen."

Det eneste jeg vil minne om når det gjelder Dell er de dyre produktoppgraderingene. Du får gjerne passe rimelige maskiner i utgangspunktet, men produktoppgradering kan bli dyrt. En 1556-maskin eller liknende kan derfor kanskje være et like godt alternativ?

Uansett, lykke til. :)

Lenke til kommentar

har dell pc på jobben.

ved support så må du ringe og ikke skrive mail. vi har "dagen etter"service som tilsier at en service-mann skal være der dagen etter henvendelse og fikse den. høres veldig lovende ut, men... nope. det har enda ikke skjedd og de har vært der 3 ganger på 5 mnd!! tok fra 4 til 21 dager før de kom. 4 henvendelser fra min side, men den ene gangen gikk det så lang tid at jeg byttet tastaturet selv. har byttet da harddisk, hovedkort(x2) og tastatur. PÅ 5 MND!!!!!

kommer ikke akkurat til å kjøpe noe særlig fra dell mao...

mvh thomas holth

Lenke til kommentar

Har selv hatt 3 bærbare fra Dell. Hovedkortet røk på den første, det kom de dagen etterpå å byttet hjemme hos meg. På den jeg har nå (8600) røk en tast på tastaturet. Ringte inn, fikk levert nytt tastatur på døren dagen etterpå.

I jobbsammenheng har jeg også hatt en del med Dell å gjøre. Både support og bestilling.

Vil si meg godt fornøyd med Dell. Ingenting å utsette på de.

Lenke til kommentar

Dell Teknisk support kan være veldig blandet. Sender du en mail, får du stort sett bare tullesvar og svada. Ringer du kan du enten få en kundebehandler som er rask effektiv og løser problemet raskt (evt. bestiller opp service)... men mest sannsynlig får du en som kommer med tullesvar og tøys. Hvis et disksjekkeprogram finner feil sektorer på en harddisk, så hjelper det IKKE å formatere. Det hjelper IKKE å formatere hvis vifta begynner å gi fra seg ulyder osv osv. (Ja det er "forslag" jeg har fått fra Dell Teknisk).

De har også klart å lire av seg at "Vi har ikke så veldig mye erfaring med den modellen..." etter at de har solgt den i over 6 mnd. Kundeservice for bedriftskunder er som regel veldig bra, siden dette gjøres av Dell selv. Kundeservice for privatkunder blir håndtert av et Call Senter. Jeg vil ikke kalle det rissikosport å handle der, men det kan lønne seg å like grå hår...

Min Dell laptop er veldig bra og det er jeg sinnsykt glad for... for da slipper jeg å høre på alt tullet gutta på Teknisk kan lire av seg. Dette er min siste Dell, selv om maskinen er bra.

Lenke til kommentar

Hvordan dell support er kommer veldig ann på hvem du treffer.

Jeg jobbet der en stund og det er ikke alle som er like flinke. Noen er veldig dyktige og service innstilte, men noen kan svært lite om data, og noen er svært dyktige men gir f i service.

Om du vil ha dårlig service så ring å si at du har hørt at det er så dårlig service og de er så dårlige. Eller så ring å si at maskin ikke funker, og når han spør hva som er galt så sier du bare oppgitt at maskin ikke funker.

Alternativ 3 er å ringe inn å si at du har funnet en feil i f.eks. harddisken og si at de må sende deg en ny med en gang, ikke hør på hva de sier om at det er rutiner som må følges for å sjekke at f.eks. kablene sitter som de skal.

Det finnes utrolig mange forskjellige mennesker som ringer inn. Svært mange av de som får dårlig service er de som "feilsøker" selv og ikke kan dokumentere feilen på en skikkelig måte. På den første uken jeg jobbet der sendte jeg ut ca 10 komponenter til mange av dem som ringte inn sa de hadde gjort alt selv. 8 av dem fungerte helt fint når de ble undersøkt av dell. Så det er en grunn til dell support er litt "vriene" om alle hadde hatt rett når de ringte inn og sa hva feilen var hadde det ikke vært noe problem.

Hvis du skal ha god support så ring til dell support og vær helt amøbe, gjør kun som de sier og ikke noe som helst mer, ikke trykk på noe der du tror du skal trykke. De får opp et skjema på skjermen etter feilbeskrivelsen med rutiner for hvilke komponenter som skal feilsøkes og hvordan. Følger du den slavisk finner du feilen etter maks 20 min.

Ps. om du bestiller latitude er det under 1% sannsynlighet for at du trenger og ringe support, så det er nok ikke så stort problem:)

Endret av Doleo
Lenke til kommentar

Har hatt 7 Dell maskiner tror jeg. Bare gode erfaringer med dem. De gangene jeg har behøvd å kontakte support har de vært hjelpsomme. Jeg har aldri hatt behov for å klage på hjelpen jeg har fått.

Jeg tror det er stort skille på privat og bedriftmarkedet når det gjelder support idag. Det gjelder ikke bare Dell. Privatkunder håndteres som nevnt ofte av et call center. De har ikke erfaring med produktet men baserer seg utelukkende på feilsøkingsskript. Dette kan fungere bra, men er litt irriterende når du vet hva feilen er. Som den gangen av/på knappen hadde løsnet på min iMac og jeg ringte Apple's iMac support: (Et lite utdrag av 20 minutter i samme stilen...)

Geir: Hei! Jeg har en iMac modell sånn og sånn, og av/på knappen har løsnet så jeg får ikke startet maskinen.

Call center: La oss se. Se på siden av maskinen, ser du en ledning som kommer ut der?

Geir: Ja...?

Call center: Det er strømledningen. Se om du finner den andre enden av den. Er den plugget inn i en kontakt i veggen?

;)

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Det er veldig stor forskjell på privat og bedrift support.

Bedrifts kundene klarer å finne ut hva feilen er selv og rapporterer riktig, så det er ikke så stor risk å sende ut en harddisk til en bedriftskunde som har feilsøkt selv. Jeg var så heldig å jobbe med bedrifskunder etter en stund, og de fleste som ringer inn der er it ansvarlige for bedrifter som forklarer hva feilen er og hva de har gjort. Så da kan man stole på de og sende avgårde en harddisk. Og hvis de ikke er it ansvarlige de som ringer inn så skjønner de hva de snakker om i allefall.

Men når "Rolf" ringer inn og sier at sønnen "Ole" på snart 17 har funnet ut at harddisken ikke funker og man sender ut en ny harddisk for å så få beskjed om at det var hele maskinen, altså kabinettet. Som ikke reagerte på noe og det faktisk var strømkabelen som var ute gjør det at man generelt blir skeptisk til privat kunder.

Det er de vanligste feilene som kommer opp i dummy skriptene, så den vanligste feilen til at folk ringer inn til dell og at maskin ikke starter opp er at strømkabelen ikke er i stikkontakten. Tro det eller ei.

Lenke til kommentar

Jeg tror deg. jeg startet selv min IT karriere med å jobbe som support-manager i et daværende firma. Og det er slett ikke bare privatkunder som gjør sånn. Jeg husker den gangen jeg i løpet av to dager sendte to skjermer og tre skjermkort til en av landets største forhandlere, han skulle vise den frem på en messe og fikk ikke bilde på skjermen. Tilslutt ble vi enige om å gi opp, og jeg ba ham sende alt i retur. Etter at det kom tilbake koblet jeg det opp for å finne feilen...

Problemet? Lysstyrken på den første skjermen var skrudd ned på null. Den andre hadde han aldri giddet å prøve, fordi han var overbevist om at det var skjermkortene (tre på rad) som var defekte. ;)

Poenget med mitt hjertesukk var bare at call centere er greit for første gangs brukere, men når man har noen års erfaring så blir det litt irriterende. I mitt tilfelle som bruker av Mac i (på det tidspunktet) 15 år i møte med en hyggelig ung dame som antagelig ikke hadde brukt en Mac i sitt liv. Hadde jeg kunnet ringe min Mac-forhandler hadde dette ikke vært noe problem, jeg har handlet med dem siden '87 og hadde jeg sagt at bryteren var løs hadde de trodd meg. Men fordi Apple hadde definert iMac som hjemmemaskin, fikk ikke forhandlerne lov å drive service på dem.

Hadde en tilsvarende opplevelse for et par dager siden. Skulle hjelpe en nabo å få hans hjemme-PC pakke opp på nett med ADSL, han hadde litt problemer. Vi ble stående litt fast med den trådløse routeren, og jeg ringte support-telefonen til Ementor (som leverte utstyret.) Igjen en hyggelig supportmann i den andre enden, men han hadde ikke engang sett routeren før. Istedet var det "Finn en spiss gjenstand og trykk reset", og så å kjøre wizarden for oppsett. At jeg kunne fortelle ham at vi alt hadde kjørt den to ganger gjorde ikke noe inntrykk, det sto i scriptet hans så da så. Til slutt kunne han ikke annet enn konstatere at han var kommet til slutten av scriptet uten noen løsning, og at han "måtte snakke med noen som hadde greie på det."

Sorry, off topic dette...

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...