ken8 Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Hva er lureste løsning hvis jeg skal ta backup av mail, bilder og litt dokumenter? Backup må skje daglig. Jeg tenkte jeg kunne kjøpe 2 Hardisker, den ene til OS + filer, den andre kun til backup. Er det da mulig å sette opp disken slik at den ikke synes under MyComputer, men fremdeles funker når jeg bruker Backup funksjonen i WinXP? Er det en bedre løsning å heller lage en skjult mappe på harddisk nr2 og legge all backup under der? Er det bedre å kjøpe en ekstern disk til oppgaven? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Det med at disken ikke skal vises i windows men bare under backupoperasjoner vet jeg ikke hvordan gjøres men backupsystemet i windows er ubrukelig. Bruk Norton Gosth til å ta backup med. Drive image fungerer også men Power Quest er oppkjøpt av Symantec så du ender nokk opp med Norton Gosth. Å bruke disk 2 til backup fungerer stort sett greit bortsett fra at virus kan finne veien til den disken også så lenge den er koblet til systemet. Det sikreste hadde vel blitt å bruke en USB disk som backup. Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Hvorfor er winxp backup ubruklig? Man kan vel få virus på en usb disk også hvis denne er koblet til konstant? Backup'en må skje automatisk, det er for en med lite pc kunnskap. Er det mulig med Norton Ghost å kopiere filene over til en disk, og ikke bare i 1 backup fil? Får kanskje ta en titt på Norton Ghost også da.. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Ekstern disk, et tidsur som starter den før sikkerhetskopieringen skal skje og slår den av etterpå, TweakUI for å slå av autorun og et enkelt backup-program som f.eks. Handy Backup. Fungerer helt fint her, også over nettverk. Det fine med dette er at disken er adskilt fra systemet hele tiden bortsett fra når kopieringen foregår. Husk å velge et tidsur med batteridrevet klokke, slik at det ikke skiples av eventuelle strømbrudd. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Jeg bruker selv Drive Image 7.0 og er veldig fornøyd med den. Norton Gosth er tilsvarende og lett og bruke. Jeg har fikla litt med windows backup og jeg liker den ikke. Klart skal du ha backupdisken tilkobla hele tida så hjelper det ikke med USB harddisk. Det vil kun funke dersom den er frakobla. Jeg trodde hensikten var å beskytte mot virusskader. Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Hensikten er jo også beskyttelse mot virus, men også hvis hardisken skulle kræsje. Det tids uret du snakker om, hvordan fungerer egentlig det? Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Tittet på Handy Backup, virker som dette er hakke vassere enn det i windows. Kan jo også kjøre synkronisering, noe som passer meg midt i blinken siden jeg hele tiden jobber litt fra den eksterne og litt fra bærbare. Men skjønner enda ikke hvordan du klarer å vekke en ekstern disk til et visst klokkeslett og så skru det av igjen?? Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 (endret) Hensikten er jo også beskyttelse mot virus, men også hvis hardisken skulle kræsje. Det som er det fine med å bruke tidsur er at disken kan være i drift kun når du sikkerhetskopierer, og den er dermed beskyttet mot mekanisk havari når den er avlått. Det tids uret du snakker om, hvordan fungerer egentlig det? Standard tidsur som er beregnet f.eks. for Defa-anlegg i biler. Du får dem til 2-3 hundrelapper på Biltema, BilXtra og masse andre sjapper rundtomkring. Men skjønner enda ikke hvordan du klarer å vekke en ekstern disk til et visst klokkeslett og så skru det av igjen?? Det er nettopp det som er jobben til tidsuret, det styrer nettspenningen til disken ganske enkelt. TweakUI bruker du til å slå av autorun, slik at du slipper den irriterende popup`en hver gang tidsuret skrur på disken. Endret 11. januar 2005 av Muffinman Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 Så tidsuret er bare vanlig 230volts strømforsyning som skrur seg av/på.. Da skjønner jeg mer. Hvorfor må du bruke TweakUI for å hindre popup, kan man ikke bare velge "take no action" på den eksterne disken? Leste også at man skal bruke "safely remove hardware" functionen på eksterne disker. Hvordan funker det når disken bare blir slått av? For når jeg kun drar ut firewire kontakten min på eksterne disk så hender det at windows kommer med en feilmelding om at den ikke kune skrive eller lese til disken (husker ikke helt feil meldingen) og da har jeg ikke noen mapper på disken åpen, hverken skriver eller leser fra disken på tidspunktet jeg drar ut kontakten. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 For små lagringsmengder opp til ca 1-2GB: USB minneplugg For større lagringsmengder 10-100GB: Ekstern harddisk 2,5" som tar strøm fra USB/Firewire For ennå større lagringsmengder 80-400GB: Ekstern harddisk 3,5" For ennå større lagringsmengder 200-2000GB: Egen server med Raid5 koblet på nettet et annet sted enn der den andre PC'n din står. Det er viktig at du ikke har backup'en inni den PC'n du har siden lynnedslag, vannlekasjer, brann, tyveri, harddiskkræsj og PSU-kræsj kan gjøre at du mister alle data som er inni PC'n. Hvis backup'en er virkelig kritisk så bør det være to backup'er slik at hvis noe galt skjer i det sikkerhetskopieringa foregår så skal du ikke miste data selv om både kilden og backup'en går adundas. Selve backup'en kan gjøres på mange måter: * manuelt med kopiering av filer (kun brukerfiler) * manuelt via Norton Ghost (alle data inkludert OS og programmer) * automatisk via programmer som tar full backup på gitte tidspunkter * automatisk via programmer som tar inkrementell backup kontinuerlig eller på gitte tidspunkter. (evt med rollback-funksjon) Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 kan tenke meg at backup blir på +-100GB. Har vært innom tanken om å kjøpe 2,5" disk å hente ut strøm fra USB/firewire porten, men hvordan funker dette? Det billigste blir vel uansett å gå for en 3,5" disk og kabinet og kjøre et slik tids-ur det snakkes om her. Da er hardisken kun i drift de minuttene det tar å ta backup og man minimerer faren for at virus og andre ting kan skje med disken. Lurer på hvordan en disk vil reagere på å bli startet 1 gang daglig mot å stå på så og si hele tiden? Min bærbare står på nesten 24 timer i døgnet, har kun hatt den i 2 år, men har ikke merket noe enda, "bank i bordet" Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 kan tenke meg at backup blir på +-100GB. Har vært innom tanken om å kjøpe 2,5" disk å hente ut strøm fra USB/firewire porten, men hvordan funker dette? Jeg har ikke prøvd det selv, men det skal fungere utmerket. Man plugger bare USB-kabelen og så dukker disken opp som eget drev. Det bør selvsagt være USB2 for å få litt hastighet og Windows 2000/XP for å slippe å installere drivere. Det fungerer slikkert fint med nyere Mac OS og Linux OS også, men det har jeg ingen erfaring med selv. Den siden av USB-kabelen som er koblet til PC'n er ofte splittet fordi disken strenger all strømmen som to USB-porter gir. (2x0,5A * 5V = 5W). Sjekk forresten i systemegenskaper at USB-portene er uavhengige og faktisk kan levere 500mA hver. (Alle stasjonære kan det men noen bærbare har vel av og til delt strømlevering mellom to porter) NB. Den største 2,5" harddisken som finnes er "bare" på 100GB og er veldig dyr. Det billigste blir vel uansett å gå for en 3,5" disk og kabinet og kjøre et slik tids-ur det snakkes om her. Da er hardisken kun i drift de minuttene det tar å ta backup og man minimerer faren for at virus og andre ting kan skje med disken. Jepp, dette blir langt billigere. Lurer på hvordan en disk vil reagere på å bli startet 1 gang daglig mot å stå på så og si hele tiden? Min bærbare står på nesten 24 timer i døgnet, har kun hatt den i 2 år, men har ikke merket noe enda, "bank i bordet" Selve oppstart-prosedyren sliter en del på disken. Men kun 1 start per dag er svært lite. Harddsiker er dimensjonert for å tåle langt mer enn det. PS. Angående harddisken på den bærbare: Det gir faktisk mindre sansynlighet for kræsj å la disken spinne hele tiden fremfor at strømsparingsfunksjonen skal slå den av (til dvale) og spinne opp igjen stadig vekk. Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 Får man kjøpt et slik tidsur på feks clas ohlson? Er det noe spesielt man bør se etter? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå