Gå til innhold

Ekstern harddisk: bygge selv eller ferdigbygget?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har skal kjøpe meg bærbar i den nærmeste framtid, og tenkte meg en ekstern harddisk på rundt 300gb i tillegg. I den forbindelsen lurer jeg på noen småting som jeg håper dere kan hjelpe meg meg. Kort sagt lurer jeg bare på om jeg burde kjøpe et kabinett og en harddisk og bygge selv, eller om jeg bør kjøpe ferdigbygget:

1)

Hvilke fordeler er det for og imot det ene eller det andre? Den største fordelen med å bygge selv, må vel være at man kan beholde kabinettet og bytte ut med en enda større harddisk dersom man vil det med tida. Men lurer på om det er noen forskjell når det gjelder størrelse, støy osv.? Har dere noen gode argumenter for den ene eller den andre?

2)

Jeg har egentlig null peiling på harddisker, men tenkte litt på dette kabinettet, egentlig bare fordi den ser litt kul ut :D . Jeg leste også at S-ATA harddisker må ha et hovedkort som støtter S-ATA. Den maskinen jeg sitter på nå er fra 2000 :whistle: , og tviler egentlig på at den støtter noe slikt (eller hva?). Bør jeg holde meg unna S-ATA?

3)

De fleste eksterne harddisker jeg har sett på, er kompatibel med MAC, og virker som det står spesifisert de aller fleste steder. Hva med å bygge selv? Vil alle være kompatible?

Har tenkt å bruke rundt 2000kr tilsammen. Er dette et greit kjøp?

På forhånd hjertelig takk for alle svar (og beklager hvis det har vært mye overlapp med ting andre har spurt før, har prøvd å søke litt, men fant ikke akkurat det jeg leter etter)

Mvh

Locinho

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

Tusen takk for linken! Virker som den er bra, men vil denne fungere på en maskin som har en litt treg usb? Tror jeg ikke har usb2.0...Vet bare at jeg IKKE har high-speed usb på den stasjonære maskinen jeg kommer å til å utveksle data med...

På forhånd takk for svar!

Mvh

Locinho

Lenke til kommentar

Ferdigbygd:

Fordeler: Garanti selvfølgelig, 1 eller 3 år, avhengig av produsent.

Man får en vare som er garantert å virke i den forstand at harddiskkontroller fungerer, og at harddisken holder seg innenfor miljøgodkjennelser som temperatur/beskyttelse osv.

Mange ganger vel så billig og billigere enn å kjøpe harddisk og kabinett hver for seg.

Ulempe: Hvis harddisken slutter å fungere, må du enten si hadet til dataene, eller til garantien. Det kan godt være det bare er elektronikken i kabinettet som er ødelagt, men du kan ikke bryte forseglingen og ta ut harddisken, da bryter du garantien.

Bygge selv:

Fordeler: Du kan velge kabinett og harddisk selv etter egne behov og få akkurat det du vil ha, design-, ytelses- og støymessig. Noen ganger billigere enn å kjøpe en ferdigbygd.

Ulempe: Kabinettene er ofte kraftig overpriset. Virker nesten som om disse prisene er justert slik at det skal bkli billigere å kjøpe en ferdigbygd en, så butikkene har en sikker garanti på kunden. Jeg har selv sjekket innkjøpspriser på flere kabinetter, og disse er faktisk ganske så overpriset i forhold til det butikken må betale.

Du kan risikere å få et kabinett som fysisk passer dårlig sammen med harddisken. Enten om det rister mye, blir for varmt, eller bråker noe helt jævlig (les: eMagic).

Jeg har selv en Seagate 200GB IDE i et eMagic USB/Firewire-kabinett. Vifta på dette kabinettet bråkte noe helt sinnsykt da den satte igang, så jeg nappet den enkelt og greit ut. Nå blir kabinettet lunkent under bruk, men ikke farlig varmt.

Jeg velger eksternt kabinett fordi jeg foretrekker å kunne skifte ut disker senere, og å kunne forsøke å montere disken internt om noe skulle bli galt.

Lenke til kommentar

Takker for alle svarene!

Poenget er bare:

Jeg bruker for tiden en veldig utdatert stasjonær pc hvor jeg har rundt 100gb med stasj jeg gjerne har lyst til å overføre til den nye bærbaren jeg snart bestiller :yes:

Siden jeg kommer til å ha en ekstern harddisk uansett, tenkte jeg å kjøpe en som kan brukes av den gamle pc'n slik at jeg bare kan legge alt over i harddisken. Dette blir altså en engangstilfelle hvor jeg kobler disken til en low-speed usb.

Når jeg får bærbaren, skal jeg formatere den stasjonære og får foreldrene til å kjøre den hjem når de kommer på besøk. (Studerer et stykke hjemmefra).

Så, for meg så holder det at disken kan brukes mot en så treg usb-port én gang, trenger da ikke kjøpe et slikt kort (eller?).

Beklager at jeg har vært uklar tidligere...

Mvh

Locinho

Lenke til kommentar

Tror nesten jeg ville kjøpt et ferdig sammensatt kabinett. Selvbygg er mest for de som har en gammel harddisk de vil gjenbruke :)

100GB over usb1.1 vil gå ille treigt :ohmy:

Tror fint du rekker å se Ringenes Herre extended version mens overføringa pågår.

Hvis du bestemmer deg for å bygge selv bør du overføre data ved å:

1)sette den nye disken midlertidig inn i den gamle maskinen(hvis disken passer på hovedkortet) eller

2)koble ny og gammel maskin til hverandre med en nettverkskabel (forutsetter minst 100mb kort i begge maskiner, 10mb vil ikke gi noen fordel i forhold til usb1.1)

Ta en titt på 'power options' eller tilsvarende i forbindelse med overføringa, det er ganske irriterende å finne ut at overføringa tok pause etter 15 minutter fordi maskinen din vil spare strøm...

Husk på at det finnes kabinett med både firewire og high-speed usb.

Lenke til kommentar

Takk nok en gang for svar!

100GB over usb1.1 vil gå ille treigt  :ohmy: 

Tror fint du rekker å se Ringenes Herre extended version mens overføringa pågår.

Hvis overføringa faktisk tar så lang tid, kan jeg begynne å overføre og stikke på forelesning i mens :D

Hvis du bestemmer deg for å bygge selv bør du overføre data ved å:

1)sette den nye disken midlertidig inn i den gamle maskinen(hvis disken passer på hovedkortet) eller 

Kjører nå med to disker, og den gangen jeg kjøpte maskinen, måtte jeg ha en egen dvd-spiller og egen cd-brenner. Har ikke plass til en disk til, og det meste jeg trenger å få overført ligger på den disken som er slave uten os. Skal jeg da ta ut enten dvd eller cd-brenneren for å gjøre plass til en eventuell ny harddisk?

2)koble ny og gammel maskin til hverandre med en nettverkskabel (forutsetter minst 100mb kort i begge maskiner, 10mb vil ikke gi noen fordel i forhold til usb1.1)

Det holder ikke med vanlig nettverkskabel, så jeg må skaffe krysskabel, eller? Begge maskinene kommer til å ha 100mbit-kort.

På forhånd takk for svar!!

Mvh

Locinho

Lenke til kommentar
Har ikke plass til en disk til, og det meste jeg trenger å få overført ligger på den disken som er slave uten os. Skal jeg da ta ut enten dvd eller cd-brenneren for å gjøre plass til en eventuell ny harddisk?

Det holder ikke med vanlig nettverkskabel, så jeg må skaffe krysskabel, eller? Begge maskinene kommer til å ha 100mbit-kort.

Ja vil nok anbefale deg og fjerne dvd eller cd-brenneren frem for og kjøpe ekstern!

Ja du trenger krysskabel vis du ikke har router eller switch :)

Lenke til kommentar

Hei, igjen!

Takk for alle svarene jeg har fått. Nå vurderer jeg seriøst å kjøpe

Maxtor OneTouch II 300GB

Har sett at noen har spurt om erfaringer med denne disken tidligere, men har ikke fått noen svar, så derfor prøver jeg igjen: er det noen som har noen formeninger om denne? Ser på komplett at de som har lagt inn erfaringer har hatt delte meninger, så håper dere kan hjelpe meg, i og med at fristen snart går ut...

På forhånd takk for svar!

Mvh

Locinho

Endret av Locinho
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...