Gå til innhold

S-ATA-disken vil ikke samarbeide med IDE


minno

Anbefalte innlegg

Om dette allerede er svart på så beklager jeg.

 

Har en 160 GB S-ATA-harddisk. På denne ligger alle filer, OS (Gentoo Linux) og hele pakka. Har lyst til å koble til den gamle 120 GB P-ATA-disken min, men får problemer når jeg gjør det.

 

Når jeg kobler til P-ATA-disken slutter S-ATAen og fungere. P-ATA-disken fungerer derimot. S-ATAen sine jumpere er i samme stilling som da jeg kjøpte maskinen. Regner med at det er master. P-ATAen er satt slave (S-ATAen fungerer ikke selvom P-ATAen er satt til master heller).

 

IDE1 master er en DVD-ROM.

IDE1 slave er en CD-brenner.

 

P-ATAen kobles altså til IDE2.

 

Burde nevne at BIOS heller ikke finner S-ATAen. Det er ikke et OS-problem.

 

Noen som vet hvordan dette kan fikses?

Og for de som ikke skjønte; vil vite hvordan man kan få en P-ATA- og en S-ATA-disk til å fungere på samme maskin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har samme problem når jeg kjører OS på min satadisk, men når jeg bruker OS på en idedisk går det fint å sette inne flere disker. fant aldri ut hva det var.

sata har ikke master og slave etter det jeg har forstått.

 

jeg bruker et asus a7n8x deluxe hovedkort.

 

var jeg deg ville jeg brukt idedisken til os.

Endret av Fenriz
Lenke til kommentar

jeg kan legge inn OS på to IDE-disker, men ikke en SATA og IDE. jeg hadde OS på SATA-disken min, men da jeg la inn OS på en IDE-disk virket ikke SATA som boot. man pleier jo å få to valg, men SATA blir overkjørt og jeg fikk feilmelding om at Ntldr.dll finnes ikke, vennligst start på nytt.

 

kan det ha noe med at SATA ikke er "native" på hovedkortet?

 

hva med å lage to partisjoner på IDE med OS. det vil jo virke fint. så kan du heller bruke SATAn til lagring. :shrug:

Endret av Fenriz
Lenke til kommentar

Floppy eller Sata til 1. device

Sata til 2. device

CDrom til 3. device.

 

På noen HK; bl.a. fx. de første ASUS som kom av denne typen brukte Sata IDE-secondary-porten. (Men jeg mener der var en jumper inn i bildet da.) Mulig dette har noe å gjøre med AOPEN?

 

Koble fra en enhet på primary-kablen og prøv hardisken din der. (Men se på bootrekkefølgen først.)

Lenke til kommentar

Får forresten denne meldingen i POST når jeg setter inn IDE:

Primary IDE channel no 80 conductor cable installed

Fikk samme meldingen engang jeg bygga en maskin for en kamerat, problemet der var at jeg brukte en IDE kabel av den "gamle" typen. Kjøpte en helt ny, og da var alt i orden. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg sliter med samme problem (se her). En god monolog der.... :hrm:

 

Må jeg leve med at BIOS aldri vil finne S-ATA disken, eller er det noen som vet hva som må gjøres?

 

Vil jeg kunne kjøre både S-ATA disken og IDE disken samtidig hvis jeg formaterer IDE disken, sånn at det ikke er noe OS på den? Må vite om det er tilfellet før jeg gjør noe, siden jeg må ta backup før jeg sletter noe på IDE disken. Noen med erfaringer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...