tafkoala Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Har ikke bygget pc før, og fokka opp hovedkortet nå første gang jeg prøvde. Nå har jeg fått fatt i et nytt hovedkort og skal prøve igjen. Derfor har jeg noen spørsmål for å unngå nye feil: 1. Har hørt at et skujern med magnet kan ødelegge komponenter. Stemmer det? 2. Kan man ødelegge noe ved å sette inn koplingene til power-knapp og LED feil vei, eller vil det bare føre til at maskinen ikke starter? finner ikke noen symboler eller tall som angir hva som er riktig vei på kabelen, og det er to mulige måter å montere den på... 3. Har også kjøpt ny CPU (Athlon64) som jeg hadde montert på hk som ikke funket. Nå skal jeg sette det på det nye hk. Må jeg da kjøpe mer av den såkalte "thermal paste" som er mellom CPU og kjølesystemet og legge på nytt, selv om den gamle pasten sitter på fortsatt? 4. Er det farlig for hk hvis det dunker litt borti kabinettet når det skal monteres? Har et litt kronglete kabinett og det er vanskelig å få det på plass. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 (endret) Har ikke bygget pc før, og fokka opp hovedkortet nå første gang jeg prøvde. Nå har jeg fått fatt i et nytt hovedkort og skal prøve igjen. Derfor har jeg noen spørsmål for å unngå nye feil: 1. Har hørt at et skujern med magnet kan ødelegge komponenter. Stemmer det? Nei, det stemmer ikke. Magneten på skrujern er så svak at det har ingen betydning. 2. Kan man ødelegge noe ved å sette inn koplingene til power-knapp og LED feil vei, eller vil det bare føre til at maskinen ikke starter? finner ikke noen symboler eller tall som angir hva som er riktig vei på kabelen, og det er to mulige måter å montere den på... Nei, du kan ikke ødelegge noe, det vill bare ikke skje noe når du prøver å starte eller prøve reset knappen, det vill heller ikke lyse i lampene for HDD aktivitet og system. Visst du ser nøye i manualen, så har du ett + og ett - tegn, + er som oftest den fargete kabelen, som f.eks rød, grønn, blå osv.. - er som oftest svart, hvit, grå osv, 3. Har også kjøpt ny CPU (Athlon64) som jeg hadde montert på hk som ikke funket. Nå skal jeg sette det på det nye hk. Må jeg da kjøpe mer av den såkalte "thermal paste" som er mellom CPU og kjølesystemet og legge på nytt, selv om den gamle pasten sitter på fortsatt? Går godt ann å bruke den gammle pastaen, så lenge det er nokk av den. Men det er uansett anbefalt å legge på ny 4. Er det farlig for hk hvis det dunker litt borti kabinettet når det skal monteres? Har et litt kronglete kabinett og det er vanskelig å få det på plass. Nei, det er ikke noe farlig. Endret 10. januar 2005 av Stig-Arne Lenke til kommentar
tafkoala Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 Takk for svar! La også inn et innlegg tidligere når jeg gjorde feil med forrige hk, men det er ikke blitt svart på. Noe jeg lurte på i forbindelse med det er: Når jeg monterte forrige hk og startet opp, begynte det å ryke fra et sted på hovedkortet (ikke prosessoren). Går utifra at det skyldes en kortslutning eller i det minste at strøm har kommet et sted det ikke burde vært... Det var ingen reaksjon i maskinen i form av lyder, lys eller noe som startet opp da dette skjedde. Maskinen var altså helt død bortsett fra at lyset på strømtilførselsen lyste og indikerte at strømmen var på. Har testet trømtilførselen og den fungerer fint i en annen maskin. Hovedkortet har også en liten LED som skal vise en feilkode dersom maskinen ikke klarer å boote skikkelig, men heller ikke der var det noe. Noen anelse om hva som KAN ha skjedd her? Sånn at jeg kan unngå samme feilen igjen liksom... mvh TAF Lenke til kommentar
Gunnar B Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Ikke ha flere avstandskruer enn de som passer til hullene i hovedkortet. Lenke til kommentar
miCro Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Du kan jo alltids printe ut og følge guiden PC-bygging. Følger du instruksene der skal ting gå smertefritt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå