Gå til innhold

GTR, det ultimate bilspillet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når jeg registrerer Key'n min så får jeg bare melding om dette : (og cdn står i ja)

Sikker på at CD1 som står i?

Kan hende du har fått litt krøll med Starforce-vrælet...? Måtte den som mente at det ville være kult å beskytte spillet med Starforce brenne!

Lenke til kommentar

Jeg har spilt GTR siden midten av Januar og kan gjerne si litt om hva jeg synes.

 

Først vil jeg gjerne si at det er et meget bra spill og det er på en måte mye av det jeg håpet det skulle være etter å ha prøvd demoen og ha sett skjermbilder og videoer.

 

Det tok relativt lang tid å lære å mestre både GT og NGT bilene med instillingene jeg bruker. Det vil si all hjelp slått av inkludert ABS, Antispinn, og stabilitetskontroll. I starten hadde jeg også slått av clutchehjelp men dette ser ut til å knekke girkasser om man ikke clutcher mellom girene selv om det ser ut til å gå bra lenge. Inntil jeg får et ratt/pedal sett med clutchpedal kommer jeg til å bruke clutchehjelp.

 

Fysikken er vel det jeg er mest imponerende når det gjelder GTR. Bilene føles veldig ekte og med et force feedback ratt blir opplevelsen veldig bra. Bilene spinner lett men de er ikke veldig uforutsigbare. Folk med tung høyrefot må nok belage seg på å banne litt over dette spillet om de skal kjøre uten ABS og Antispinn. (Noe som jo er forbudt i det virkelige mesterskapet). Gir man på for tidlig i en sving spinner man og det samme skjer om man har for stor fart inn i svingen. Bremsene vil ofte låse seg helt om man trykker den mer enn 20%. Hver gang jeg spinner eller krasjer kan jeg sette fingeren på ganke nøyaktig hva jeg gjorde galt. Man kan kjenne balansen i bilen forandrer seg etterhvert som bensinmengden minker, og man kjenner også veldig stor forskjell på de forskjellige dekkfabrikantene og typene. En veldig tøff effekt er at det bygger seg opp et lag med ”marbles” utenfor kjøresporet i svinger etterhvert som løpet går og man merker også disse om man kommer for langt ut. På slutten av løpet er disse feltene nesten helt sorte og det ser veldig stilig ut.

 

Når det gjelder det grafikkmessige synes jeg dette ser ganske bra ut. Bilene, asfalten, murer langs banen, avstandsmarkører, banemannskaper, og alt som er viktig ser veldig bra ut, men slikt som tribuner, trær osv kan se litt kjedelig og udetaljert ut noen ganger. Når man kjører gjennom pit’en oppleves det omtrent som en spøkelsesby. Det eneste man kan håpe på å se i pit’n er eventuelle andre biler og en pil som markerer hvor man skal stoppe (kan slåes av). Dette er også under løp.

 

Lyden høres helt fantastisk ut når bilene starter, går på tomgang, eller lavt turtall. Alt over 3000rpm er også noe av det beste jeg har hørt i et bilspill, spessielt liker jeg lyden i Ferrari 550 Maranello, og Lamborghini Murcielago (doh). Lyden over 3000rpm er noe av det beste jeg har hørt i et bilspill men det høres ikke fullt så troverdig ut som på lavere turtall. Alt i alt er jeg veldig fornøyd med lyden i spillet.

 

Spesialeffektene i spillet er relativt tøffe. På frontruten samler det seg støv når man kjører i tørre forhold og dette forsvinner ikke før man gjennomfører et pitstop. Etter å ha kjørt en time’s tid vil dette støvlaget være betydelig. Når man kjører forbi en bil som har tatt fyr og stoppet ser det faktisk veldig kult ut. Biler som spinner og ulykker ser også ganske ekte ut i GTR.

 

Skademodellene er helt ok synes jeg. Treffer man en bil i en sving blir det som regel en liten bulk i begge bilene og ved kraftigere kollisjoner mister man ofte deler eller begynner å brenne.

 

Jeg synes også jeg bør nevne ”24 hours of SPA” som er helt fantastisk. Dette er altså 24 timers løpet på Spa. Om jeg husker riktig kan det være 56 biler på banen samtidig under dette løpet og lysforholdene forandrer seg etterhvert som tiden går. Man starter i dagslys og etterhvert blir det kvelden, natta, morgen, og dag igjen. Første kvalifisering går også på natten. Det er bare helt ubeskrivelig moro å kjøre på Spa midt på natten mens regnet trommer mot frontruta.

Lenke til kommentar

Er helt enig med deg Villmink :p

Gtr er jo så artig i starten når man bare spinner rundt eller havner i autovernet. Men etter hvert nårbegynner og få feelinga på bilen og vet hvordan den oppføre seg på veien, og når man skal bremse før en sving. Da blir spillet kjempe gøy, da kjører man runde etter runde og prøver og slå runde tiden til seg selv og di andre førerene ;)

Man bør vel først starte men arcade mode, og etter hvert bygge seg opp over.

Blir vel en brå overgang vis man spiller need for speed underground 2 først og så hopper over til GTR :p

Lenke til kommentar

Fikk GTR i dag og oppdaget at mitt gamle trofaste MS Precision Racing Wheel har tatt kvelden, så da må jeg ha meg et nytt sett med ratt og pedaler.

 

Men hva skal jeg kjøpe? ser at mange hyller Logitech Driving Force pro opp i skyene, men jeg er litt skeptisk til om FF ratt er det beste å bruke i en simulator, når presisjon og raske responser er avgjørende for å kjøre fort.

 

Noen som har anbefalinger å komme med?

Lenke til kommentar
Men hva skal jeg kjøpe? ser at mange hyller Logitech Driving Force pro opp i skyene, men jeg er litt skeptisk til om FF ratt er det beste å bruke i en simulator, når presisjon og raske responser er avgjørende for å kjøre fort.

Mulig du kjører hårfit raskere uten FF, men nøkkelordet her er "simulator". FF gir deg en langt mer troverdig opplevelse, du kan kjenne bilen på en helt annen måte enn uten FF. Jeg ville ikke engang vurdere å kjøpe meg ratt uten FF i dag. For oss dødelige er det vel stort sett to ratt å velge mellom. Logitech Momo Racing og Logitech Driving Force Pro. Jeg foretrekker førstnevnte på PC, synes det virker litt kraftigere og mer solid. Men for all del, Driving Force Pro er helt nydelig det også, storkoser meg med det i GT4. :)

Lenke til kommentar
Noen som har anbefalinger å komme med?

Kjøp DFP eller i det minste ett ratt med FF hvis du skal spille bilspill, hvis du ikke gjør det vil du garantert angre.

 

 

Prøvde å slå av FFen engang, helt jævlig, greit at det går litt fortere å svinge på rattet. Men du trenger praktisk talt aldri å svinge så fort.

 

Uansett så er rattet det eneste som gir deg respons på om du kommer til å spinne deg rundt i svinger osv. Absolutt, FF ratt er ett must i bilspill. Ratt med og uten FF er som å spille to forskjellige spill

Lenke til kommentar

Jeg har også anskaffet meg GTR. Jeg er overhodet ikke noen dreven bilspill gamer og de eneste bilspillene jeg faktisk har likt er spillene i Gran Turismo serien.

 

Førstegang jeg startet ett race på GTR spant jeg som fan av veien allerede etter ett par sekunder. Slik fortsatt det. Det hender jeg klarer å fullføre en lap uten uhell, men som regel går alt til helvette. Synes det var ufattelig vanskelig. Nå skal det sies at jeg ikke er heldig eier av ett ratt og pedalsett. Så jeg bruker tastaturet.

 

Synes til tross for mine elendige ferdigheter at spillet virker bra. Virker som om det er mange drevne GTR spillere her inne. Har derfor ett par små spørsmål:

 

Hva er forskjellen på de ulike bil klassene. GT og NGT osv? Er det mulig å skifte farge på bilene? I det tilfellet hvordan?

 

Hver gang jeg starter ett race blir det først en eller annen form for rolig kjøring først. Med en sikkerhetsbil foran osv. Trykker man space kommer man forbi dette. Hva i alle dager skal dette være godt for? Bestemmelse for hvor langt frem i feltet en får starte når selve racet begynner?

Endret av OterOter
Lenke til kommentar

GT klassen er de raskeste bilene i spillet. NGT bilene er ikke nødvendigvis så mye lettere å kjøre da de har dårligere bremser og slikt.

 

Det er rullende start og runden med safety car er for å samle feltet. Hvor i feltet du skal starte blir bestemt ut fra den raskeste runden i de to kvalifiseringsrundene.

 

Det går ikke an å skifte farge på bilene sånn uten videre men det er ikke så vanskelig å lage egne biler eller skins til de eksisterende. Det finnes også massevis av biler for nedlastning på blant annet www.bhmotorsports.com.

Endret av Villmink
Lenke til kommentar

Skaffet meg også dette spillet i går, men har bare fått kjørt et par race foreløpig. Inntrykket jeg sitter igjen med etter denne raske prøveturen må jeg si er ganske fravikende fra det Villmink skriver. Mulig jeg har gjort en feil et eller annet sted når jeg starta spillet, men jeg valgte simulation og har skrudd av alle hjelpemidler bortsett fra clutch.

 

Første løpet jeg kjørte var med viper'en, og jeg spant selvfølgelig av veien når jeg starta med bånn pinne i første gir. Men etter å ha skjønt at jeg måtte ta det rolig med høyrefoten i de laveste gira gikk det ganske greit. For greit, syns jeg. Disse bilene snurrer jo aldri, hvis man ikke provoserer det fram!? Har riktignok ikke prøvd en slik bil på banen selv, men jeg vil da tro at hvis du gir bånn pinne med en NGT bil på 450hk rundt en sving i 2. gir at du snurrer rett av banen? Og når det en sjelden gang skjer, så gis det ingen forvarsel så du har en sjanse til å rette det opp før du faktisk ligger sidelengs. Om jeg hiver bremsene i bånn så skjer det heller ingenting annet enn at bilen stopper fort. Ingen skrensing eller snurring her heller... Jeg begynte å mistenke at jeg kjørte på arcade eller ikke hadde fått skrudd av alle hjelpemidler, så jeg starta et nytt løp, og var nøye med å velge simulation og sjekke hjelpemidlene. Jeg starta med NGT bil denne gangen. Samme greia. Klarer selvfølgelig å få bilen til å snurre hvis jeg vil, men jeg synes det bare er altfor lett å holde bilen på veien gjennom svingen. Syns heller ikke fysikken ga noen føling av dempere og fjærer i det hele tatt, bortsett fra når bilene begynte å "hoppe" utover hvis du har litt god fart rundt svingen. Det må da være ett eller annet feil med noen innstillinger jeg har gjort?? Hvis ikke, så er jeg skuffet! Skal prøve litt mer i kveld, og hvis det ikke blir bedre, er det tilbake til LFS for min del....

Lenke til kommentar
Fikk GTR i dag og oppdaget at mitt gamle trofaste MS Precision Racing Wheel har tatt kvelden, så da må jeg ha meg et nytt sett med ratt og pedaler.

 

Men hva skal jeg kjøpe? ser at mange hyller Logitech Driving Force pro opp i skyene, men jeg er litt skeptisk til om FF ratt er det beste å bruke i en simulator, når presisjon og raske responser er avgjørende for å kjøre fort.

 

Noen som har anbefalinger å komme med?

Kjøp Logitech Momo Racing Force, jeg kan lov deg at du blir fornøyd.

Jeg synes det var litt dyrt først, men når jeg kjøpte det og fikk kjører litt. Hadde jeg glemt prisen på 10 sec.Anbefales

http://gamer.no/produkt.php?produktid=14477

Lenke til kommentar
Og du er sikker på at du ikke har på noen hjelpemidler som ABS, Antispinn, og stabilitetskontroll?

Jepp, sjekka det som sagt før begge de to løpene jeg rakk.

 

Føles som om spillet har hengt seg opp på arcade ellerno, for det er omtrent som å spille NFSU. Får prøve en reinnstall hvis jeg ikke får det til...

 

Kan også være at jeg var litt trøtt og negativ i går da :p Har som sagt ikke testet det noe særlig i dybden, hehe

Endret av CSSSK
Lenke til kommentar
Jeg har blitt litt sugen på å kjøpe meg TrackIR da det er støtte for dette i GTR. Er det noen her som har testa slikt utstyr? I såfall, er det verdt pengene?

 

http://www.gtr-game.com/download/gtr_trackIR_small.wmv (9MB) finnes også en større versjon på www.gtr-game.com

Hehe, skjønner godt du er sugen på en slik!! En bekjent av med selger TrackIR så jeg fikk låne en slik en gang. Var veldig uvant i starten og må si produktet skuffet, men etterhvert da jeg ble vant til det ble det bare bedre å bedre. Fikk aldri prøvd det i bilspill dessverre, men i fps-spill fungerte den overraskende godt. Mest digg var det å surfe rundt med diverse ting på desktop. Brukte kun refleksen i pannen til det, mens jeg hadde begge hender fri ti andre ting.

 

Om du kjøper en slik og folk plutselig ser rart på deg, så sjekk om du går med en refleks i ansiktet da :thumbup::)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...