Gå til innhold

Stor Linux-Installasjon=lav hastighet?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har installert Linux et par ganger bare for moro skyld, og skal legge det inn ordentlig om et par måneder når jeg får meg ny maskin, men det er en ting jeg har lurt på;

 

Jeg har lest at jo mindre selve Linuxkjernen er, altså hvis man har optimert og rekompilert kjernen, jo raskere OS får du, ihvertfall raskere oppstart. Stemmer dette? (høres logisk ut). Hvordan er det da med antall installerte pakker? Jeg kjenner jo fra Windows, at jo flere programmer man installerer, jo tregere blir operativsystemet. Gjelder dette også for Linux? Eller er det slik at pakkene kun tar opp hardiskplass og ikke systemressurser? Si forskjellen mellom å legge inn SuSe Linux med bare et par nødvendige pakker, kontra full 6 GB installasjon. Merker man forskjell på disse to operativsystemene? Hvis man merker tydelig at det blir tregere, så lønner det seg vel å være nøye, og plukke ut de pakkene man trenger. Hvis ikke, så er det bare å kjøre på og installere 6 GB med pakker, og teste ut alt. Det skader tross alt ikke med dagens lagringskapasitet.

 

Håper noen har noe svar på dette!

 

mvh

 

André.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Det spørs vel veldig HVILKE pakker du installerer, og om disse starter automatisk ved boot. Gjør de det vil oppstarten (selvsagt) gå treigere. Og mer programmer (litt pirk: egentlig prosesser) som kjører jo, treigere går det. Særøig i nye distoer er det masse "unødvendig" dilldall som kjører som du helt sikkert ikke kommer til å bruk for. Med litt erfaring kan en luke vekk disse slik at en får et system som passer DEG, og som flyter bedre.

 

Visse ting ved bruken vil jo også gå seinere hvis du har harddisken proppa med SuSEs sinnsvake utvalg :wink: Men dette er ikke noe forskjellig som fra Windows.

 

Må påpeke at dette bare er spekulasjoner fra min side. Vil ikke si noe med sikkerhet her som vil få meg til å se ut som en idiot når de FLINKE svarer :grin:

Lenke til kommentar

Det er rett at systemet går treigere dersom mange prosesser kjører. Det er ganske åpenbart.

 

Men et linux system blir _ikke_ treigere av at du har mange programmer installert. Det spiller ingen rolle om du har 2 eller tusen (så lenge du har diskplass selvfølgelig).

 

Windows er ganske teit konstruert med tanke på sitt "registry" som alle programmer skal ha masse info i. Dette må windows lese igjennom, og derfor vil du få en tregere oppstart dersom du har mye programmer.

 

Linux er ikke sånn. Linux er ordentlig.

Lenke til kommentar

Dette kan man si er en sannhet med modifikasjoner.

 

Jo flere libraries man installerer jo tregere vil systemet gå. La oss si du installerer xmms og sdl for første gang - dette vil kreve at endel libraries vil bli installert og lastet ved oppstart av X.

Som igjen vil si - X tar lenger tid å laste.

Lenke til kommentar

Hmm. X laster ikke annet enn X libraries når det starter. Du kan installere ti tusen trillioner billioner libraries uten at det lastes før du starter det. Dog jeg vil ikke anbefalle det da indexen vokser. Men i motsettning til windows holder ld en oversikt over hvor bibliotekene er. Ferdig. ld.so.conf er en slags path for librariesne. Om du har 10000000000 biblioteker vil det selvsagt ta lenger tid å laste det som befinner seg nederst på listen, men dette er snakk om så liten tid at du kan se bort fra det.

 

Og kernelen kan bli raskere når den er mindre, men det er mest fordi en egen-kompilert kjerne er optimert for ditt eget system. I de fleste tilfeller har dette null å si. Om maskinen din bruker et par mikro sekunder lenger under oppstart på å finne ut hva kernelen trenger og ikke trenger har det lite å si...

 

Konklusjon: Installer hvor mye du enn vil. Det vil ikke ha noe å si på hastigheten så lenge det ikke kjører. Virker kernelen din som den skal og gjør jobben du trenger? La den være. (Jeg har kjørt med 2.2.12 på dhcp/mail/dns serveren min her lokalt (intill disken kræsja på onsdag :/) siden Red Hat 6.1 kom ut).

 

Håper dette hjalp :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...