Launch Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 (endret) Har planer om å kjøpe meg .22 pistol snart og lurer på om det er noen spesielle merker og modeller jeg bør se på. Bør ikke være "nybegynner pistol" men en jeg kan fortsette å bruke etterhvert som jeg blir bedre og bedre. Må vel ha rekylforsterker for å få "halvautomat" på noen .22 pistoler så ombyggnings vennlig er bra. Hammerli er vist veldig bra og "SP 20" er fin, vet ikke hvordan den er å skyte med i forhold til en "Hammerli Trailside PL 22 Target" siden fasongen er ganske annerledes. Endret 12. januar 2005 av Launch Lenke til kommentar
Launch Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2005 Er det virkelig ingen som går på pistolskyting her og har litt peiling? Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=293578&hl= Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Hvordan funker halvautomatisk? Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 (endret) Hvordan funker halvautomatisk? Trenger ikke "reloade" Ikke maskingevær Men ikke SOM billig softgun heller. Tror jeg, har ikke psilocybe god peil på pistoler.. edit: Var veldig uklar der.. Endret 13. januar 2005 av Bundy Lenke til kommentar
Launch Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2005 (endret) SnowDOG_ - Ah takk Ser Hammerli er nevnt flere ganger der så jeg får se om jeg finner en passende modell Bundy - .22 kaliber er IKKE Softgun, dette er "dødelig våpen" hehe. Bruker samme ammo som salong gevær morningstar665 - "Halvautomat" er når du setter i f.eks 10 skudds magasin og lader kun det første skuddet, så kan du smelle av resten av skuddene uten å gjøre annet enn å sikte og skyte (ett og ett skudd) Pistolen lader resten automatisk pga det trykket som oppstår når det første skuddet fyres av. "Manuell" er når man må ta ladegrep for hvert skudd, selv om du har 10 skudd i magasinet. Halvautomat gjør at du kan skyte fortere, og mer presist, slipper å veive og lade som ofte fører til at man mister noe av konsentrasjonen når det må lades og siktes inn for hvert skudd. Endret 12. januar 2005 av Launch Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Bundy - .22 kaliber er IKKE Softgun, dette er "dødelig våpen" hehe. Bruker samme ammo som salong gevær Men mente som sammeligning.. Har jo litt peiling Lenke til kommentar
PrayingMantis Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 (endret) Med rekylforsterker menes det at selve overdelen av gunnern blir trukket tilbake og ny kule blir dyttet opp i kammeret av seg selv(da magasinet er fjærbelastet) og går så tilbake i "normal" posisjon igjen. Du kan nå trykke av en gang til. Når man går tom for kuler i masgasinet sier det jo som folk sikkert skjønner bare klikk. Da må man jo ta ut magasinet og fylle opp igjen. Så smekker man i magasinet og for å få skutt nå må øvre del trekkes tilbake for hånd, da går det en kule opp i kammeret og man kan skyte videre fordi hele prosessen mater inn nye kuler til det atter en gang er tomt. Nå husker ikke jeg hva alt av deler og slikt heter, og det var kanskje ikke verdens beste forklaring, men jeg prøvde og få det lettfattelig. Får håpe noen klarte å følge med Ok, skal si litt til da. Om man ikke har kraftig nok kaliber så må man da ha rekylforsterker som trådstarter snakker om. Det som skjer med når man fyrer av en kule er jo at en stift smekker til tennsatsen på bak på kula. Da eksploderer kruttet(eller hva man måtte bruke ) som skyver prosjektilet forover. Men, så kommer det interessante. Dette prosjektilet har jo en gitt vekt. Dette skyver jo ifra bakover for at det skal komme forver, og om man har kraftig nok skyts, så vil altså hele overdelen av gunnern gå helt tilbake så man får matet inn ny kule. Har man for pinglete skyts så kommer man kanskje halvveis og får altså ikke matet inn ny kule. Det er da man trenger en rekylforsterker. Akkurat hvordan rekylforsterkeren ser ut, er bygd osv. får dere søke dere frem på nettet til selv (for det er forskjellig fra gunner til gunner) EDIT: Litt artig info. Rekyl er altså hvor kraftig selve smellet skyver gunner, rifle, hagle osv. bakover mot personen som holder. En AG3 slik det norske forsvaret bruker skyver tilbake med en kraft av 35-40KG mot skulder. Mange som er redd for at det skal gjøre vondt i skuldern første gang man er på skytebane i armyn, men trust me, det er nada. Enkelte har kanskje hørt om elefantrifle. De kraftigste gamle greiene skøv mot skuldern med en vekt av 115-120kg. DA kan vi snakke heavy shit Endret 14. januar 2005 av gixxerman Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 De kraftigste gamle greiene skøv mot skuldern med en vekt av 115-120kg. DA kan vi snakke heavy shit Er det ikke elefant rifle de bruker på de video'ne som viser noen arabere som skal prøve skyte og de flyr vegg i mellom? :!: Lenke til kommentar
Launch Skrevet 14. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2005 Rekylforsterkeren ser vel ganske ofte ut som ca 2-3cm ekstra påbygg/løpsfolenger på munningen. Det fins jo utrolig mange .22 pistoler av alle fasonger fra mange fabrikanter. Hvis det er noe jeg bør holde mag langt unna å kjøpe så er det nesten bedre info enn hva jeg bør kjøpe. "Bomkjøp" er surt for sånne ting mister mye verdi bare det er pakket opp og testet 100 skudd. Kjente merker som Glock, Colt, Beretta, S&W, Hammerli osv har jo bra rykte, men alt er jo ikke like bra. Hvis jeg skal ha lyddemper, mister jeg mye presisjon da? Må vel bruke spesiell ammo også? Lenke til kommentar
Vo0do0 Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Er det vanskelig å få løyve på .22. Eller kjøpelisens i dete heletatt... Har noen duer utfor vinduet mitt som plager ræva av meg. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Er det vanskelig å få løyve på .22. Eller kjøpelisens i dete heletatt... Har noen duer utfor vinduet mitt som plager ræva av meg. Hvem sier du trenger lisens? Lenke til kommentar
PrayingMantis Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Kjøp paintball gunner istedenfor. Da har man i tillegg en sak man kan leke seg med andre likesinnede med. Skyting i histen og pisten er ikke bare lek og moro når det er ekte kuler og krutt, så skaff dere jaktmerket så dere får "litt" viten innen området i det minste. Lenke til kommentar
Launch Skrevet 14. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2005 (endret) Krav til å få kjøpt pistol er at du har skutt aktivt i klubb og er medlem i klubb 6 måneder, du må søke hos politiet og bør ha brev fra klubben som bekrefter medlemskap og behov for eget våpen... Må helst være 18år, men det gis innkjøpsløyve i spesielle tilfeller til 16 tror jeg. Vo0do0 - Skal du knerte duer så er det nok ingen lovlige måter å gjøre det på i ditt tilfelle, luftvåpen, softgun og paintball er det bare 18års grense på og det kan du gå og kjøpe bare du har penger. Duer er lettskremte så smell en papirpose ut vindueet så stikker de. Endret 14. januar 2005 av Launch Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Har planer om å kjøpe meg .22 pistol snart og lurer på om det er noen spesielle merker og modeller jeg bør se på. Bør ikke være "nybegynner pistol" men en jeg kan fortsette å bruke etterhvert som jeg blir bedre og bedre. Må vel ha rekylforsterker for å få "halvautomat" på noen .22 pistoler så ombyggnings vennlig er bra. Du har åpenbart minimal kunnskap og både våpenlov og håndvåpen, f.eks er rekylforsterker noe man bruker for å skyte "rødfis" og denslags reduserte ladninger, det er ingen pistoler som krever denslags utstyr for å kunne fungere halvautomatisk, dessuten er det 21 års grense (uten unntak) på å kjøpe håndvåpen. Hvordan i granskauen hadde du tenkt til å få gjennom en søknad nede på politikammeret? Har du i det hele tatt oppfylt basiskrav nummer en - medlemskap i pistolklubb? Lenke til kommentar
Launch Skrevet 15. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2005 Ja hva tror du jeg spør for Gjennom klubb KAN man få kjøpt pistol hvis du er 16, MEN skal du kjøpe eie og oppbevare alt selv hjemme så må du være 21. Det har ihvertfall vært vanlig at personer som er 18år med rent rulleblad får innvilget kjøpetilatelse. BTW: Dette er OFFTOPIC så trenger ikke diskutere det mer, start din egen tråd hvis du skal pirke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå