Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilken av disse ISP'ene bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

OPPDATERT: Se posten min fra 4. Februar langt nede på denne siden.

 

Moderator/admin: Jeg fant ikke noen bedre kateogori, men flytt den gjerne om dere mener den passer bedre en annen plass.

 

Hvilken av disse ISP'ene bør jeg velge?

1. Prioritet: billig, max 400kr/mnd

2. ok hastgiheter: helst minst 512/256)

3. ??

 

Jeg har ikke telefon fra før så evt straffegebyr fra Telenor for ikke å ha telefon fra dem må regnes inn i månedsprisen.

 

Her er de valgene jeg har vurdert:

* Tele2 ADSL Medium 299kr/mnd (etabl 299) 704/128 12mnd binding.

* Tiscali ADSL Xtra 301kr/mnd (etabl 0) 704/128 12mnd binding.

* NextGenTel Alpha500 330kr/mnd* (etabl 0) 512/256 12mnd binding.

* NextGenTel Bravo HIST 338kr/mnd* (etabl 498?) 1200/384 ingen binding.

* BlueCom ADSL 378kr/mnd* (etabl 492) 512/256 12mnd binding.

* Symfonika ADSL 378kr/mnd* (etabl 492) 512/256 12mnd binding.

* NextGenTel Alpha800 388kr/mnd* (etabl 0) 800/256 12mnd binding.

* Chess Access 397kr/mnd* (etabl 450) 512/256 12mnd binding.

* NextGenTel Bravo 398kr/mnd* (etabl 0) 1200/384 12mnd binding.

 

* = inkl straffepris for manglende telefon

Infoen er hentet fra www.telepriser.no men jeg har ikke finlest betingelser noen plasser. Hva ville dere valgt og hvorfor? Evt. Hvilke ville dere styrt unna og hvorfor?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

den billige, med passe upload.

* NextGenTel Alpha500 270kr/mnd (etabl 798) 512/256 12mnd binding.

 

58,- mer får du raskere dload

* NextGenTel Alpha800 328kr/mnd (etabl 0) 800/256 12mnd binding.

 

78,- mer, enn den første, dobbel download.

* NextGenTel Alpha1000 348kr/mnd (etabl 798) 1024/256 12mnd binding.

 

79,- mer enn den første, høyere upload. litt høyere download.

* BlueCom ADSL 349kr/mnd (etabl 399) 850/384 12mnd binding.

 

 

 

 

Upload = høyere = bra hvis flere skal bruke linja samtidig til feks, webcam, og spill

download = hvor fort du laster ned

 

jeg ville ha valgt Bluecom ADSL, siden jeg alltid laster ned om natta, samma hvor lang tid det tar, du betaler ikke akkurat mer, jo lenge du sitter :)

Lenke til kommentar
google is your friend

 

http://nextgentel.no/student/

http://www.hist.no/lenker/nextgentel.php

 

Da burde valget være enkelt

Mine venner har skikkelige navn, google er min slave ;)

 

Det som står på HIST sine sider virker veldig utdatert, men jeg fant noe interresant på linken som går videre til NGT:. Der står den oppdaterte versjonen av avtalen og det virker fristende:

 

* NextGenTel Bravo 338kr/mnd* (etabl 498?) 1200/384 ingen binding.

 

PS. Jeg klarer ikke å finne ut om Tele2 og Tiscali har straffegebyr for manglende telefon. Om jeg fikk klarhet i det så ville sammenligningen blitt komplett.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ser det er mange som er positive til NGT her. Det var jeg også tidligere...

 

Mine erfaringer:

Hadde NGT i nesten 2 år uten problemer. Når jeg meldte flytting fikk jeg brev tilbake fra NGT om installasjonsdato på den nye bostedadressen. Installasjonsdatoen var ca. 5 uker frem i tid. 1 uke før installasjonsdato kommer det et nytt brev fra NGT. NGT kan ikke levere ADSL pga at det ikke er kapasitet i linjenettet, men de skal ta levere til meg så snart det er ledig kapasitet.

 

Etter en stund terminerer NGT hele abonnementet mitt uten noen forhåndsvarsel. Fakturaen har alltid blitt betalt før forfall og kontoen har aldri blitt brukt til noe som strider mot NGT sine vilkår. Mailkontoen min ble disablet, men ikke fjernet, og jeg har ikke lenger tilgang til min egen mail. I mailboksen min ligger det mange viktige mailer jeg svært gjerne skulle hatt tilgang til. Telefoner til kundeservice fører ikke frem. Får hele tiden beskjed om at noen jobber med saken...

 

Min oppfatning av NGT er at de er en useriøs aktør i markedet, litt synd egentlig for når ting virker så har de en av de mest stabile løsningene med bra hastighet både inn og ut.

 

I dag har jeg bredbånd fra Telenor. De kunne levere på 2 uker, og de gangene jeg har hatt problemer med linjen (som har vært litt mer trøblete enn NGT sin linje) så har jeg fått god hjelp på kundeservice hos telenor hver gang.

Lenke til kommentar
PS. Jeg klarer ikke å finne ut om Tele2 og Tiscali har straffegebyr for manglende telefon. Om jeg fikk klarhet i det så ville sammenligningen blitt komplett.

Gå til adsl.tele2.no. Der står det "Har du ikke fasttelefon, men ønsker ADSL? Klikk her"

Men ja, det koster mer å ha ADSL hvis du ikke har fasttelefon

 

Et tilleggspørsmål: Det har aldri vært telefon installert i denne leiligheta. Da er det vel ikke mulig å velge "monter selv" ?

 

Da må du ha tekniker. Hvis det ikke går en telefonlinje inn i leiligheten, kan du ikke få i det hele tatt

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Et tilleggspørsmål: Det har aldri vært telefon installert i denne leiligheta. Da er det vel ikke mulig å velge "monter selv" ?

Da må du ha tekniker. Hvis det ikke går en telefonlinje inn i leiligheten, kan du ikke få i det hele tatt

Jeg bestillte med montør/tekniker. Montøren var her i går og forventet nærmest at alt skulle være koblet opp fra før. Jeg fortalte at jeg hadde bestillt montør fordi jeg trenger en til å legge kabelen inn til leiligheta. Hvis ledninga hadde vært helt inn i leilighata så hadde jeg jo selvfølgelig ikke trengt en montør til mange hundre kroner for å koble den til en RL45-kontakt. (Jeg er jo ikke dum!)

 

Montøren gadd ikke gjøre noe som helst da han ikke fikk servert ledning og kontakt på sølvfat og dro. Snakk om dårlig service. :mad: Jeg har sent mail til NGT og bedt de sende en montør som kan gjøre jobben sin. (uten å være for uhøflig) Hva synes dere jeg bør gjøre videre i saken?

Lenke til kommentar

Du må for all del ikke la være å betale regningene til NGT, selv om du ikke får noen bredbåndslinje.

 

Hvis du prøver å holde tilbake betalingen inntil du får det du betaler for, så sperrer NGT alt, og du må betale dobbelt opp (nesten da) og vente i år og dag (nesten da) for å komme på nett.

 

Velkommen til NGT-verdenen i kundeservice.

Lenke til kommentar

Dårlige nyheter:

Nextgentel sendte i dag en mail der de opplyste at de ville sende meg en regning på ca 1200kr for "avbestilling". Jeg har ikke avbestillt noe som helst og vil gjerne at de skal levere internett til meg, men det har de vist funnet ut at de ikke kan likevel. Jeg ringte sporenstraks til "kundeservicen" og kom igjennom etter "bare" en halv time. De kansellerte regninga (skulle bare mangle). Uansett: NGT er i hvertfall utelukket som leverandør for meg i overskuelig fremtid.

 

Så da begynner søket på nytt:

Jeg har hørt at telenor dekker utgiften med å legge kabel hele veien inn til huset. Stemmer det? I så fall er Tenenor ADSL en mulighet.

Den andre muligheten er å Canal Digital via kabelTV'n.

 

Noen konkrete spørsmål:

Hva synes dere jeg bør velge? Telenor eller Canal Digital?

MÅ man ha programvare for å "logge seg på" Canal Digital slik som hos Telenor?

Kan jeg bruke den gamle HUB'en min til å forgrene nettverket til flere PC'er samtidig?

Har Canal Digital bindingstid?

Er det lang leveringstid hos Canal Digital?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...