Gå til innhold

Uønsket restart og feil med CPU

SirNappe

Anbefalte innlegg

Hei, har hatt samme PC i godt over 2 år nå. Har plutselig fått et problem med CPUen ser det ut som. Midt i ei arbeidsøkt restarter maskinen av seg selv og viser meldingen

"CPU is unworkable or has been changed. Please recheck-CPU soft menu"

Kan velge [F1] og da starter maskina opp på vanlig måte uten problemer. Alt ser så ut til å virke, helt til det samme skjer igjen.

Har sett flere som har hatt samme problem i diverse forum, men da rett etter å har installert ny CPU. Denne har virket helt fint frem til nå...

Årsak? Løsning?

CPU: AMD Athlon XP 2500+ 1.83GHz, Socket A

333Mhz Bus, 512Kb, Barton - BULK

Hovedkort: Abit NF7-S 2.0 Socket A AMD Hovedkort

nForce2,S-ATA-RAID,ATX,DDR,USB2,FW,AGP8X

Ser at CPUn jobber på 1,09GHz nå og ikke 1,83GHz... kjedelig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor varm er CPU'en? Sitter kjøleren skikkelig på?

Har du skjekket om det er feil på minnet med Memtest86?

En mulig løsning:

- Reset CMOS (en jumper på HK, slå opp i manualen)

- Gå inn i BIOS (og videre til "CPU Soft Menu") og sett FSB til 166MHz (eller CPU-type til 2500+)

- Fyr opp og se om det virker.

Om det ikke virker kan du, etter å ha forsikret deg om at PC'en er helt fjellstabil, prøve å flashe BIOS.

Lenke til kommentar
Hvor varm er CPU'en? Sitter kjøleren skikkelig på?

Har du skjekket om det er feil på minnet med Memtest86?

En mulig løsning:

- Reset CMOS (en jumper på HK, slå opp i manualen)

- Gå inn i BIOS (og videre til "CPU Soft Menu") og sett FSB til 166MHz (eller CPU-type til 2500+)

- Fyr opp og se om det virker.

Om det ikke virker kan du, etter å ha forsikret deg om at PC'en er helt fjellstabil, prøve å flashe BIOS.

Eller hvis ikke det virker så ville jeg ha skiftet bios batteriet. høres ut som det er det. siden hele biosen resetter seg. da skjer det at plutselig helt uten videre så skrur maskinen seg av å på

Endret av kake_fredrik
Lenke til kommentar

Hm, leste litt om default settings i hovedkortmanualen. Så da at under "Advanced BIOS Features" på PCn min var ikke "First, Second og Third Boot Device" satt likt standard i manulen. Satte disse fra "HDD-1", "HDD-0" og "CDROM" til respektive "Floppy", "HDD-0" og "LS120" og lagret. Under oppstarten forsvant feilmeldingen jeg tidligere har fått og jeg fikk sjekket at CPUn jobbet på 1,83GHz som normalt.

Feilen altså rettet, uten at jeg skjønner hvordan det jeg forandret skulle ha noe med den å gjøre... jaja, når enden er god...

Lenke til kommentar

Man vet aldri med pc'er vettu ;) Fikk svart skjerm i WoW her om dagen, alt var svart etter reboot også.. Ledsa viste ingen feil, tok ut strømen til gfx kortet, starta, fikk errormld på skjerm, satte i strømmen og alt funka.

Man skal ikke forså ALT! Bra ting løste seg da :D

Lenke til kommentar

Tipper det som har skjedd er:

*Cpu overoppheta og kræsjet systemet, bios resatte seg selv automatisk.

*Du gikk ikke inn i bios og lagret innstillingene etter dette, så bios gir deg samme beskjed hver reboot, helt til du faktisk går inn og endrer på noe og dermed lagrer, og dermed implisitt bekrefter at også innstillingene for cpu er ok.

Slik fungerer i hvert fall alle de Abit Socket A-kort jeg har vært borti.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...