Gå til innhold

LCD, oppløsning i spill?


Gjest Slettet-nQdjz0

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-nQdjz0

Siden LCD skjermer viser best bilde ved native oppløsning til programmer,internett o.s.v hvordan er det med spill?

Er det samma hvem du tar eller burde den også være på native? 3D spill er jo ikke bygd opp på samma metode som 2D ting.

 

en ting til:

VGA = 75 Hz

DVI = 60 Hz

?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samme med spill, det ser best ut i native oppløsning. En LCD-skjerm har kun en oppløsning, og hvis skjermen får levert et bilde med annen oppløsning må det nødvendigvis gå ut over bildekvaliteten når bildet blir tilpasset skjermens oppløsning. Hvor mye bildet blir forringet har med skjermen å gjøre, og på de beste skjermene går det helt fint å spille spill utenfor native oppløsning.

 

Jeg drister meg til å sitere tom waits for alice, han hadde en fin sammenligning i denne tråden (det var dog med et litt annet emne, men du får hvertfall en pekepinn på hvorfor bildet blir dårligere):

 

Som sagt er en LCD skjerm byggest opp av faste fysiske punkter i et rutenett. Disse punktene er transistorer (en ørliten "bryter") som slås av og på.Det finnes ingenting mellom dem, kun i punktene kan skjermen vise en farge. Din skjerm har 1024 x 768 slike ruter.

 

Du kunne selvsagt "lure" maskinen til å tro at den hadde flere, men det ville ikke gjøre noen forskjell. Tenk deg et sykehus med 100 rom. Da kan du bare ha 100 pasienter om de skal ha enerom. Skal du ha inn flere er alternativet enten å legge flere på hvert rom, eller å legge noen på gangen.

 

Å legge flere på hvert rom vil tilsvare å sende flere pixler i skjermbildet til samme transistor. Hvis skjermen har 1024 punket i bredden, og du sender 1600, må noen av dem vise 2. Det kunne man selvsagt gjøre, men bare den siste vill vises. (Tenk deg en loddrett sort strek som er en pixel bred, med hvitt på begge sider. Denne kunne faktisk forsvinne.)

 

Eller man kan lage et "gjennomsnitt" av de to pixlene som skal til samme transistor, og sende snittverdien. men det blir fortsatt ikke flere punkter på skjermen av det. Det eneste du oppnår er at bildet blir uskarpt. (Streken din ble grå istedet for svart.)

 

Så maskiner med LCD skjermer opererer heller med "korridorpasienter", hvor de overflødige pixlene legges utenfor det synlige skjermbildet.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Hzen har heller ikkje så mykje å sei på LCD-skjermer nettopp pågrunnav den oppbyggninga den har .

Mens CRTer er kvar pixler fosforbelegg som blir bestrålt av ei eletrokanon (derav oppdateringsfrekvensen) så er transistorene til LCDen anten på eller av.

Så derfor skal ikkje ein LCD-flimre (men kan ha etterslep då transistoren ikkje er rask nok til å skifte farge)

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0

husker å ha lest at bildekvaliteten blei bedre ved 75 Hz på DVI jeg da.... Men sikkert ikke merkbart når du spiller

 

edit:

Vanligvis setter man oppfriskningsraten på skjermkortet til 60 Hz ved bruk av DVI, og her er det igjen diskutabelt om man merker en forskjell med høyere Hz. Undertegnede har søkt verden over på svar på akkurat dette, men dessverre er det svært forskjellige meninger selv blant teknikere hos de ulike produsentene. Du kan også prøve deg frem med Vsync og andre innstilinger. For å ikke gjøre noen diskusjon ut av dette bør du prøve deg frem for å se hva som passer deg best. Selv foretrekker undertegnede D-Sub @ 75 Hz og DVI @ 60 Hz.

 

Det sto i en artikkel på hw.no

Trur jeg bare setter den til 60 jeg da

Endret av Slettet-nQdjz0
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...